כבר למעלה מ-100 שנה שהג'ירו ד'איטליה חוסה בצלו של הטור דה פראנס. לרוב, הרוכבים הבכירים ביותר מעדיפים להתחרות על החולצה הצהובה, לא הוורודה. כדי להתחרות בטור, החליטו מארגני הג'ירו להפוך את המרוץ באיטליה לקשה יותר ומרובה הרים.
בשנה הקרובה, במטרה להשיג את הפרס הגדול – רמקו אוונפול – מארגני הג'ירו גם הוסיפו הרבה מאוד קילומטרים נגד השעון. התוצאה: לא רק אוונפול, אלא שורה של רוכבי צמרת הודיעו כי יופיעו בג'ירו ה-106. מנגד, האלוף המכהן, ג'אי הינדלי, לא יגן על תוארו אלא ירכוב לראשונה בטור.
המסלול: 3,448 ק"מ, 51,300 מטרים של טיפוס, 70.5 ק"מ נגד השעון בשלושה קטעים. שבעה קטעים הרריים יסתיימו בטיפוס. שמונה קטעים מוגדרים שטוחים. שישה קטעים יהיו ארוכים יותר מ-200 ק"מ. קשה כבר אמרנו?
הזינוק: הג'ירו יתחיל בקטע נגד השעון של 18.4 ק"מ לאורך הים, ויהווה הזדמנות למועמדים העיקריים לפתוח פערים. אם לא אחד מהשני, אז לפחות מהדרג השני.
הספרינטים: על הנייר, שמונה קטעים מתוכננים להסתיים בספרינט המוני לקו הסיום. מאדס פדרסון הדני, שבשנה שעברה זכה בחולצת המאיצים בוולטה ובקטע בטור, יחזור לאיטליה אחרי חמש שנים במטרה לנסות לזכות בקטע בכל אחד מהגרנד טורים.
הנג"ש: מלבד קטע הפתיחה, קטע 9 יהיה מרוץ נגד השעון באורך 33.6 ק"מ, יותר מכל הנג"ש שהיה בשנה האחרונה בג'ירו. ואם לא די בכך, הקטע ה-20 יהיה 18.6 ק"מ, הכוללים טיפוס של 7.3 ק"מ עם שיפוע ממוצע של 12 אחוז, והוגדר על ידי פרשנים כקטע נגד השעון ה"אכזרי" בהיסטוריה.
ההרים: הטור השנה נחשב מרוץ למטפסים, אבל הג'ירו, כרגיל, נראה על הנייר קשה יותר. קטע 7 יהיה המבחן האמיתי הראשון למטפסים, והוא יסתיים בפסגת הגראן סאסו. קטע 13 יכלול את ה"סימה קופי" – הפסגה הגבוהה ביותר במרוץ – הקול דו גרנד סן ברנארד, בגובה 2,469 מטר באלפים השוויצרים. הוא מסתיים בטיפוס קשה לאתר הסקי קראנס-מונטנה.
השבוע האחרון יהיה סיוט בדולומיטים. הקטע ה-15 דומה בחלקו למסלול של הג'ירו דה לומברדיה, עם שלושה טיפוסים נמוכים אבל מאתגרים. הקטע 16 כולל שלושה טיפוסים קשים ומעל 5,000 מטר של טיפוס. הקטע ה-18 צפוי להיות קצר וכואב – 154 ק"מ בעלייה מתמדת, עד הסיום בפסגת וואל די זולדו. הקטע ה-19 יהיה "קטע המלכה": 4 פסגות, שתיים מהן מעל 2,000 מטר, כולל הפאסו ג'יאו האימתני. הקטע מסתיים בפסגת הטרה סימה די לוורדו, היכן שב-2013 וינצ'נזו ניבאלי הגיח מתוך הערפל והשלג בדרכו לזכיה ראשונה בג'ירו.
הסיום: בפעם החמישית בלבד, הג'ירו יסתיים בבירה רומא. הרוכבים ייהנו מ-10 סיבובים בעיר הנצחית, לפני הספרינט אל הסיום.
המועמדים לניצחון: מאז שהג'ירו יצא לדרך בירושלים ב-2018 לא נראה כזה קאדר מרשים של רוכבים. המועמד המוביל הוא רמקו אוונפול (Quick-Step Alpha Vinyl). הבלגי נחשב בעיני רבים לרוכב הטוב בעולם, והזכיה בוולטה האחרון הרגיעה הרבה חששות. כמו כן, הקטעים הרבים נגד השעון משחקים לטובתו. אבל, מדובר ברוכב צעיר שהתחרה עד כה בשני גרנד טורים בלבד. בפעם הקודמת שלו בג'ירו לא סיים את המרוץ. ההרים הגבוהים גם לא בהכרח ישחקו לטובתו.
היריב העיקרי של אוונפול צפוי להיות פרימוז' רוגליץ' (Jumbo–Visma). הסלובני רוצה לנקום את ההפסד בוולטה שנישל אותו מתוארו. כשהוא בריא, קשה מאוד לגבור על רוגליץ', גם בהרים וגם בנג"ש. הבעיה העיקרית שלו היא נטייה ליפול ולהיפצע. הוא מקווה להישג טוב יותר מהמקום השלישי שלו בג'ירו של 2019.
מועמדים בולטים נוספים הם גרנט תומאס הוולשי (Ineos Grenadiers), שאמנם אינו אותו רוכב שזכה בטור של 2019, אבל הוא בוודאי יבוא מעודד מהמקום השלישי בטור האחרון. ז'אאו אלמיידה (UAE Team Emirates) הפורטוגלי מאוד אוהב את הג'ירו. ב-2020 לבש את החולצה הוורדה 15 ימים ברציפות בדרך למקום הרביעי הכללי. בשנה שעברה נאלץ לפרוש מהמרוץ בגלל קורונה, כשהוא במקום הרביעי. דמיאנו קארוזו (Bahrain Victorious) הוא התקווה הגדולה של האיטלקים, לאחר שסיים שני ב-2021. אלכסנדר ולאסוב (Bora–Hansgrohe) הרוסי סיים רביעי ב-2021 ומחפש פודיום ראשון בגרנד טור. טיבו פינו הצרפתי (Groupama–FDJ) כבר לא נראה כמו מועמד לזכיה, אבל אם הוא יהיה בכושר, הוא צפוי לעשות הרבה רעש בהרים.