המסלול של הג'ירו ד'איטליה 2024 נחשף בסוף השבוע האחרון, והציג גישה מעט שונה ממה שהתרגלנו אליה בשנים האחרונות. המארגנים החליטו ליישר קו עם הטור דה פראנס והוולטה, והשנה הקטעים יהיו ברובם קצרים יותר, הרריים פחות, ועם קריצה למרוצים חד יומיים גדולים. יחד עם זאת, ה"קורסה רוזה" כולל שני קטעים ארוכים ומשמעותיים נגד השעון, בניגוד למגמה בשנים האחרונות בגרנד טורים האחרים. המטרה הלא מוצהרת של המסלול – למשוך את טאדיי פוגצ'אר להשתתף.
הג'ירו ה-107 ייצא לדרך ב-4 במאי בטורינו, ויסתיים כעבור 3,321 קילומטר ברומא. המסלול הקצר ביותר מאז 1979. רק ארבעה קטעים יהיו מעל 200 קילומטרים. גם בעליות קיצצו – שישה קטעים יסתיימו בטיפוס, כאשר הרוכבים יצטרכו להתמודד עם 43,000 מטרים של טיפוס "בלבד", בהשוואה לכ-51 אלף בשנתיים האחרונות.
אבל, קל זה בוודאי שלא יהיה. המאבק על החולצה הוורודה יחל כבר ביום השני, בטיפוס למנזר אורופו, 25 שנה לאחר אחד הניצחונות המפורסמים ביותר של מרקו פנטאני בג'ירו. השבוע הראשון גם יכלול גרסה מקוצרת של מילאנו-סן רמו (קטע 4) ו-12 קילומטרים של החצץ המפורסם של סטראדה ביאנקה בקטע 6. השבוע הראשון יסתיים בקטע הראשון נגד השעון – 37.2 קילומטר שמסתיימים בעליה מקטגוריה 4.
השבוע השני ייפתח עם קטע הררי קשה ויסתיים עם נג"ש שטוח באורך 31 קילומטר. השבוע האחרון, כמו תמיד בג'ירו, יהיה הררי וקשה מאוד. קטע 15 הוא הארוך ביותר בג'ירו בשנה הבאה – 220 קילומטרים – והוא כולל ארבעה טיפוסים, כולל שניים מקטגוריה 1 בסיום, ובאמצע הקטע גם הטיפוס לאפריצה, שם פנטאני חגג ניצחון מפורסם נוסף ב-1994. על הנייר זה הקטע הקשה ביותר בכל המרוץ.
ביום למחרת הרוכבים יתמודדו עם הטיפוס המפורסם ביותר בג'ירו – הסטלוויו, שבגובה של 2,758 מטר יהיה ה"סימה קופי", הנקודה הגבוהה ביותר במרוץ. אבל, המארגנים החליטו השנה להציב את הטיפוס בתחילת הקטע, מה שעשוי לייצר יום ארוך וקשה למתמודדים שיאבדו מגע עם הדבוקה. יום לאחר מכן יהיה יום הררי קשה נוסף, עם חמש פסגות מדורגות. המאבק על החולצה הוורודה יימשך עד היום הלפני האחרון, כאשר בקטע ה-20 הרוכבים יצטרכו להתמודד עם הטיפוס הקשה לפסגת הגראפה – פעמיים! לפני סיום הקטע בירידה, מה שעשוי להוביל ללא מעט דפיקות לב.
הג'ירו יסתיים בספרינט ברחובות רומא, אחד משישה קטעים שמיועדים על הנייר לספרינטרים במאבקם על החולצה הסגולה.
בימים האחרונים התרבו הספקולציות סביב האפשרות שפוג'צאר ישתתף לראשונה בג'ירו, וינסה להיות הרוכב הראשון מאז 1998 שזוכה בדאבל ג'ירו-טור. הסלובני אמר בעבר שישמח להתחרות באיטליה, מתישהו. על הנייר, המסלול היחסית קל יותר עשוי לקרוץ לו כי לא ידרוש את אותה כמות אנרגיה.
"המסלול לא עוצב עבור פוגצ'אר, פשוט שינינו את הפילוסופיה שלנו לגבי עיצוב מסלול הג'ירו", אמר מנהל המרוץ מאורו וניי. אבל הוסיף: "המסלול מאפשר לו הזדמנות להתחרות בשני המרוצים".
❤️ This is the 2024 Giro d'Italia!
.
❤️ Questo è il Giro d'Italia 2024!#GirodItalia #Giroud pic.twitter.com/Y9xulf6rKJ— Giro d'Italia (@giroditalia) October 13, 2023
סלובני אחר שכנראה לא ישתתף בשנה הבאה הוא האלוף המכהן פרימוז' רוגליץ', שצפוי להתמקד בטור בקבוצתו החדשה בורה-האנסגרוהה. הוא בהחלט מעודד את בן ארצו להשתתף בג'ירו, גם אם לא בהכרח בשנה הבאה. "הג'ירו מיוחד עבור הסלובנים. זה הגרנד טור הכי קרוב לבית, ולפעמים אפילו עובר בסלובניה. אנחנו מרגישים שזה גם קצת המרוץ שלנו, ותמיד מהמם לרכוב בו".
רוגליץ מעודד את פוגאצאר לרכב בגירו כדי שיבוא עייף לטור.