בדיעבד מסתבר שאתמול היה השלב השמיני הכי מהיר בדברי ימי הטור דה פראנס לדורותיו. מיד לאחריו, היום הגיע השלב הקשוח הראשון בפירנאים – 152 ק"מ עם שלוש עליות מדורגות, מהן שתיים בקטגוריה הגבוהה ביותר, ואחת בקטגוריה שתיים.
לכתבות נוספות בנושא:
בדרך לשיתוף פעולה עם רוגליץ'? אוונפול מתקרב לרד-בול בורה
טור דה פראנס 2024, קטע 13: ניצחון נוסף לפיליפסן
בעקבות הפציעה: פרימוז' רוגליץ' פרש מהטור דה פראנס
הקול דה טורמולה, ומעבר
בקילומטר ה-70 התחילה העלייה הארוכה לקול דה טורמלה האגדי ותואר על שם ז'אק גודה בראשו. בשלב זה, קבוצת בריחה כבר יצאה קדימה ובה כמה מההרפתקנים שניסו ולא הצליחו לנצח מבריחה אתמול. כולל אלוף העולם המכהן מתיו ואן דר פול, אלוף העולם לשעבר מיכל קביאטקובסקי, שני רוכבים מקבוצת EF אדיוקיישן – בן הילי ואלוף ארה"ב שון קווין, ועוד.
בקידמת חבורת הבריחה, קווין האמריקאי הכתיב את הקצב במעלה הטורמולה. מאחור, את הדבוקה הוביל נילס פוליט מקבוצת UAE של פוגצ'אר. ברור היה ש-UAE מתכוונים להכתיב את הקצב במשך כל השלב, שיש להם את העוצמה והרוכבים הדרושים לכך – ושאף אחד לא יפריע להם. הפער במעלה הטורמולה נע סביב 3:45 עד 4:00 דקות לטובת חבורת הבריחה.
מראש הטורמולה נותרו שתי ירידות ושתי עליות. תחילה, ירידה ארוכה ומהירה במורד הטורמולה לתחילת עליית ההורקט ד'אנסיזן. אחריהן, הירידה מהורקט ד'אנסיזן לכפר סן לארי סולאן, ומשם העלייה המסיימת לאתר הסקי פלא ד'אדה. במורד הטורמולה, ובעלייה והירידה מהורקט ד'אנסיזן (העלייה הפחות קשוחה מהשלוש היום), דחפה קבוצת UAE חזק מלפנים, בזמן שמחבורת הבריחה נשרו רוכבים לאחור.
פוגצ'אר ו-UAE מורידים את הכפפות
בתחילת העלייה האחרונה, בן הילי תקף מתוך הבריחה, ויצא למבצע סולו במטרה לכבוש ניצחון. מאחור, חבורת הבריחה התפוררה והחלה להיאסף על ידי דבוקה דולקת בראשות UAE. ברכבת השליחים של UAE, מארק סולר המצוין פינה את מקומו לפאבל סיבקוב, שבתורו פינה את מקומו לז'ואאו אלמיידה. כוח הטיפוס של קבוצת UAE השנה מרשים ביותר.
בתוך הדבוקה המצטמצמת, טאדיי פוגצ'אר נראה מחליף מילים עם חברו לקבוצה אדם ייטס. כ-7.5 ק"מ לסיום, ייטס נשלח על ידי פוגצ'אר לתקוף בעלייה. מכאן, כבר היה ברור שפוגצ'אר מרגיש פנטסטי היום, שהוא מתכוון לתקוף בהמשך, ולהיעזר בייטס במעלה ההר.
ייטס הוותיק והמצוין אכן התחיל לפתוח פער מלפנים, והדומסטיק האחרון שנותר ליונאס וינגגור – מתיאו יורגנסון האמריקאי – נאלץ להוביל את הדבוקה במרדף אחרי ייטס המתרחק. זה לא הצליח. ייטס פתח פער של 30 שניות מלפנים, הגיע לבן הילי המתעייף, עקף אותו ועבר להוביל.
התכנית של פוגצ'אר היתה פשוטה – ייטס יתקדם במעלה ההר, פוגאצ'ר ימתין לשעת כושר, יתקוף מתוך הדבוקה, וכשיגיע לייטס, הבריטי יעזור להוביל אותו כמה שיוכל. משם פוגצ'אר ימשיך לבד לקו הסיום. השאלה היחידה הייתה, עד כמה וינגגור יצליח להחזיק בקצב ההתקפה של פוגצ'אר.
התשובה לא איחרה לבוא – פוגצ'אר אכן תקף כ-4.7 ק"מ מהסיום, וינגגור רדף בכל כוחו, אבל לא היה לו סיכוי להחזיק את הגלגל של פוגצ'אר. התוכנית של UAE עבדה בצורה מושלמת. על אף המרדף ההרואי של וינגגור, פוגצ'אר הלך והתרחק. מאחור, גם הפער בין וינגגור לבין רמקו אוונפול במקום השלישי, הלך וגדל.
בסיום – פוגצ'אר ראשון ביתרון של 39 שניות על וינגגור ו-1:10 דקות על אוונפול. בתוספת בונוסי זמן, פוגצ'אר צבר היום 43 שניות על וינגגור – והגדיל את יתרונו על הדני מקבוצת ויסמה בדירוג הכללי ל-1:57 דקות. אוונפול, שהצליח לצמצם נזקים, ירד למקום השלישי אחרי וינגגור, בפיגור של 2:22 דקות.
הניצחון האדיר של פוגצ'אר מחייב את השאלה: האם הטור כבר שלו?
התזה שקדמה לזינוק בטור, לפיה פוגצ'אר ינצח בוודאות, נטענת בלהט מאז התאונה של וינגגור לפני שלושה חודשים וחצי בחבל הבאסקים. לסלובני אכן יש היום יתרון של 1:57 דקות – יתרון ממנו הדני לא חזר עד היום לניצחון. ההופעה של פוגצ'אר וקבוצתו UAE היום, והחולשה היחסית של וינגגור לצד החולשה של קבוצת ויסמה, צריכות לחזק את ההימור על ניצחון של פוגצ'אר.
אבל, יש אבל – גם בשנה שעברה, בשלב שחצה את הטורמולה (והסתיים בקוטרה), פוגצ'אר תקף את וינגגור, ניצח והוציא מהדני 24 שניות על הכביש ועוד 4 שניות בונוס (28 סך הכל). בסך הכל 15 שניות פחות מהיום. פוגצ'אר עשה זאת בעלייה, על פני פחות מ-2 ק"מ לסיום. למרות אותו מופע עוצמה מרשים, וינגגור בסוף ניצח את הטור בפריז בפער של 7:29 דקות.
מצד שני, לא יכול להיות ויכוח שהכושר והיכולת של וינגגור נפגעו משמעותית בתקופת הפציעה הלא קצרה בה היה מושבת מאימונים. וינגגור השנה לא חזק כמו וינגגור אשתקד. הדבר בלט מאוד בשלב 7 נגד השעון (לעומת שלב הנג"ש הראשון אשתקד).
בנוסף, ואולי משמעותי אפילו יותר – היכולת של קבוצת ויסמה נחותה לעומת יכולתה בטור 2023. המטפס המעולה סטייבן קרויסווייק שאמור היה לרכוב בטור, התרסק בדופינה, שבר את עצם הבריח ויצא. יותר מכך, עוזר ההרים המעולה של וינגגור, ספ קוס האמריקאי, לא הגיע לזינוק של הטור מפאת קורונה. שני רוכבי מפתח חשובים שחסרונם מורגש באופן קיצוני.
התוצאה היא שלקבוצת ויסמה אין את היכולת להפקיע מ-UAE את השליטה בקצב בקדמת הדבוקה, ולשלוח את וינגגור להתקפה מסיימת. UAE שולטת בקצב, והיא תתאים אותו למצבו של פוגצ'אר, שעם היתרון שהוא מחזיק, אין לו שום סיבה לצאת להתקפה אלא אם הוא מרגיש פנטסטי.
That’s what you call teamwork 💪💛 #WeAreUAE@JooAlmeida98 🫂 @AdamYates7 #UAETeamEmirates #TDF2024 pic.twitter.com/HkTLXMWOSm
— @UAE-TeamEmirates (@TeamEmiratesUAE) July 13, 2024
המפתחות האפשריים להתמודדות עם פוגצ'אר-UAE
האם הקבוצה של וינגגור בנויה לספרינט בעלייה 5-7 ק"מ מקו הסיום בעוצמה שתרסק את הדבוקה ותשאיר את וינגגור בהתקפת יחיד נגד פוגצ'אר? ספק רב. האם וינגגור בכושר טוב מספיק (פיזית ומנטלית) להתקפת יחיד בעצמו, שתשיל גם את כל המטפסים של UAE וגם את פוגצ'אר עצמו? גם ספק רב.
עכשיו כשפוגצ'אר יכול לשבת על הגלגל ולרכוב הגנתי עד הסיום בניס, מה נותר לווינגגור ולקבוצת ויסמה שלו, לעשות? המענה הרחוק מלהיות מובטח, הוא כנראה משולש.
ראשית, לא תהיה לוויסמה ברירה אלא לתקוף לכל המאוחר בשלבים מוקדמים של העלייה האחרונה בשלב בכל הכוח, כדי לשלול מחבורת המטפסים של UAE את הכתבת הקצב. זה יהיה קשה. מאוד. אבל הם יהיו חייבים לנסות לבודד את פוגצ'אר כבר בתחילת העליות הארוכות והחמות.
🏆 What a show! Congrats @TamauPogi!
🏆 Une démonstration ! Bravo @TamauPogi !#TDF2024 | @Continental_fr pic.twitter.com/Q82uMmGvVN
— Tour de France™ (@LeTour) July 13, 2024
שנית, ויסמה תהיה חייבת להתחיל להכניס את תותחיה כבדים לבריחות. הכוונה היא לוואוט ואן ארט. גם וואן ארט עבר תאונה קשה (בסוף מרץ), שבר עצמות רבות, ורחוק מאד מכושר הטיפוס שלו בשני הטורים האחרונים. אבל אם ואן ארט יוכל להשתחל קדימה לבריחה, ולתת לווינגגור "מדרגת סיוע" לשבת עליה לפחות בחלק מהעלייה האחרונה של היום, ההבדל עשוי להיות דרמטי. זה לא מופרך. זה כבר קרה בעבר.
שלישית, ויסמה תהיה חייב להמשיך להאמין ולהמשיך במלחמת ההתשה. ראינו כבר, שאת אותה כמות זמן שפוגצ'אר יכול להוציא מווינגגור ביום טוב, גם וינגגור יודע להוציא מפוגצ'אר ביום טוב. לא פעם, אפילו יותר.
הניסיון של וינגגור לנצח את הטור השנה התחיל מוחלש ופצוע. גם מבחינתו האישית, וגם קבוצתית. פוגצ'אר מאידך, ביכולת נהדרת ועם הקבוצה החזקה בטור (בפער). עם היתרון שיש לו, הוא יכול להרשות לעצמו לרכוב הגנתי וממושמע עד ניס.
מילה טובה במיוחד לרמקו אוונפול וקבוצת קוויקסטפ. הבלגי הפסיד היום פחות זמן ממה שהיה צפוי. קבוצתו תמכה בו לאורך כל הדרך בצורה מרשימה. רמקו חזק, ועוד לומד את הטור. הוא רק בן 24. האמביציה שלו רק מתחזקת.
לעת עתה, אין עדיין לדעת מה יילד יום, אבל לכל הפחות הערב, הטור עדיין רחוק מלהיות גמור.
Top-10 on Stage 14 pic.twitter.com/DI3ZLLZBtl
— the Inner Ring (@inrng) July 13, 2024
New GC pic.twitter.com/NbLafr91N8
— the Inner Ring (@inrng) July 13, 2024
מילה טובה לדרק ג'י שסיים עשירי ושמר על המקום התשיעי שלו.
אמנם הפער גדל בכ-2 דקות אבל הוא סיים לפני שמות גדולים.
סך הכל, למרות שעדיין ללא ניצחון, IPT נותנת טור מעולה ולראייה, נמצאת במקום ה-11 בטור ובמקום ה-10 בדירוג ה-UCI הכללי