אחרי המתנה ממושכת, הטור דה פראנס יצא היום (שבת) לדרך, כאשר לראשונה ארבעת הגדולים של ה-GC מתחרים ראש בראש. אבל, הראשון שלובש את החולצה הצהובה הוא דווקא רומן בארדה, שאחרי שבע שנים זכה שוב בקטע במרוץ לאחר סיום דרמתי בעקבות בריחה של 50 קילומטר. הוא הצרפתי הראשון שלובש את החולצה הצהובה מאז ז'וליאן אלאפיליפ ב-2021.
כתבות נוספות בנושא:
סקירת המסלול המלא לטור דה פראנס 2024
100 שנה לזכייתו של אוטביו בוטקיה בטור דה פראנס:
טופ 10: הקטעים שנכנסו לספרי ההיסטוריה של הטור דה פראנס
הקטע היום – 206 קילומטר מפירנצה לרימני – החל באיטליה לציון 100 שנה לזכייתו של אוטביו בוטקיה בטור – היה יום קשה מלא בעליות ומורדות וכמעט ללא אף קטע שטוח, וכלל לא פחות משבעה טיפוסים מדורגים. אמנם רק דרגות 2 ו-3, אבל על היום הראשון הדבוקה נאלצה להתמודד עם 3,608 מטר של טיפוס. עוד לפני הפתיחה, יאן הירט הצ'כי (Soudal Quick-Step) הסתבך עם תיק של צופה ונפל ושבר את שיניו.
לאחר כ-20 קילומטרים של נסיונות סרק התפתחה קבוצת בריחה של שמונה רוכבים, שכללה את מאטיי מוהוריץ' מ-Bahrain – Victorious (שלפני הטור אמר שיחכה כמה ימים עד ששאר הרוכבים יתעייפו לפני שיעשה מהלך) ויון איזגיררה (Cofidis).
זה היה יום בסגנון של ליאז'-בסטון-ליאז', כאשר העלייה הקשה ביותר של היום – הקול דה וליקו טרה פאג'י (12.5 ק"מ עם שיפוע ממוצע של 5.1%) הגיעה כבר לאחר פחות מ-40 קילומטרים. איזגיררה היה הראשון לחצות את הפסגה, כאשר הדבוקה מאפשרת לפער של קבוצת הדבוקה לגדול לשש דקות.
במקביל, התפתחה דרמה מאחור, כאשר מארק קוונדיש (Astana Qazaqstan), שהחליט לא לפרוש מהענף לאחר תאונה בהטור אשתקד ובא שנה נוספת בניסיון לשבור את שיא הזכיות בקטעים בטור, סבל קשות מהחום ואיבד זמן רב. כשיחד אתו פאביו יאקובסן (dsm). השניים סיימו בסוף כ-40 דקות אחרי המנצחים, אבל בתוך הזמן המותר.
בארדה בורח
איזגירה היה היה גם הראשון שחצה את פסגת הקוט דה פורשה וקוט דה קרניו. אחרי ירידה ארוכה, לרוכבים נותרו 75 קילומטרים שוברי רגליים, שכללו ארבעה טיפוסים חדים בתוך 50 קילומטרים. כשלושה קילומטרים לפסגת הקוט דה בארבוטו, UAE עברו לקדמת הדבוקה והתחילו להכתיב קצב שרוכבים רבים לא עמדו בו, בהם סטיווי וויליאמס של ישראל פרמייר טק. תוך זמן קצר הייתרון של קבוצת הבריחה הצטמצם לפחות משלוש דקות.
50 קילוטר לסיום, בעליה לקוט דה סן לאו, כאשר קבוצת הבריחה הצטמצמה לשלושה רוכבים והייתרון על פני הדבוקה עמד על מעט יותר מדקה, רומן בארדה (dsm) יצא למתקפה. הצרפתי, שהודיע לאחרונה על כוונתו לפרוש בעונה הבאה, הדביק במהירות את הבורחים, ובעליה הלפני אחרונה, ברדה וחברו לקבוצה פרנק ואן דן ברוק, שהיה חלק מקבוצת הבריחה, עברו להובלה.
הדבוקה נכשלה
כ-35 קילומטר לסיום שני הרוכבים של dsm התמודדו עם העלייה האחרונה של היום – 7.1 קילומטרים לפסגת הקוט דה סאן מרינו, שבבירת הרפובליקה הקטנה ועברו את הפסגה עם ייתרון של פחות משתי דקות על הדבוקה. משם נותרו להם כ-10 קילומטרים של ירידה, ולאחרי, סוף סוף, 15 קילומטר שטוחים לקו הסיום.
בדבוקה, EF Education ו-Lidl – Trek עבדו קשה לצמצם את הפער, שירד כל הזמן. כאשר Visma | Lease a Bike הצטרפו להובלה, היה נראה שאנחנו בדרך לספרינט המוני בסיום. אבל, איכשהו השניים הצליחו לשרוד מקדימה ולהקדים את הדבוקה בחמש שניות. ווט ואן ארט, שנראה שחוזר לכושר לאחר פציעה, סיים שלישי, לפני טאדיי פוג'צאר. כאשר כל השמות הגדולים מסיימים בדבוקה.
לפני כעשור בארדה היה התקווה הגדולה של צרפת, וניצח קטעים בשלושה טורים רצופים. הוא גם סיים שנתיים ברציפות על הפודיום – שני ב-2016 ושלישי ב-2017. כעת, בשלהי הקריירה, הוא זוכה ללבוש את החולצה הצהובה.
IPT
דרק ג'י יכול לסכם יום ראשון מוצלח בטור, כאשר סיים במקום ה-17, אחד אחרי יונאס וינגגור, יחד עם כל המובילים. שאר חברי הקבוצה סיימו הרבה מאחור, כאשר יאקוב פולסאנג, קריסטס ניילאנדס ואוגו אול הגיעו בקבוצה שסיימה כמעט 19 דקות אחרי המנצחים.
מתכוננים לקטע 2:
גם מחר מצפה לרוכבים יום קשה – 199 קילומטר מצ'סנטיקו לבולוניה, שכוללים שש גבעות, כאשר הטיפוסים מתחילים לאחר כ-70 קילומטרים שטוחים. הטיפוס הכי ארוך הוא פחות משלושה קילומטרים, והוא דומה יותר לקלאסיקות החד יומיות של פלנדריה, ויש להניח שנראה את ואן דר פול (הגם שלטענתו הקטע קשה מדי), ואן ארט והספרינטרים מתמודדים על הניצחון.
דירוג הקטע והדירוג הכללי לאחר קטע 1:
1. רומן בארדה (dsm-firmenich PostNL) – 5:07:22
2. פרנק ואן דן ברוק (dsm-firmenich PostNL) – זמן זהה
3. ווט ואן ארט (Visma | Lease a Bike) + 0:05 שניות
4. טאדיי פוגצ'אר (UAE) זמן זהה
5. מקסים ואן חילס (Lotto Dstny) זמן זהה
6. אלכס ארנבורו (Movistar) זמן זהה
7. מאדס פדרסן (Lidl – Trek) זמן זהה
8. רמקו אוונפול (Soudal Quick-Step) זמן זהה
9. פאיו בילבאו (Bahrain – Victorious) זמן זהה
10. אלברטו בטיול (EF Education – EasyPost) זמן זהה
לובשי החולצות לאחר קטע 1:
חולצה צהובה (מוביל הטור) – רומן בארדה, צרפת, dsm-firmenich PostNL
חולצה מנוקדת (המטפס המוביל בדירוג הרים) – יונאס אברהמסן, נורווגיה, Uno-X Mobility
חולצה ירוקה (הספרינטר המוביל בדירוג) – פרנק ואן דן ברוק, הולנד, dsm-firmenich PostNL
חולצה לבנה (הרוכב הצעיר המוביל) – פרנק ואן דן ברוק, הולנד, dsm-firmenich PostNL