לערוץ כתבות הטור דה פראנס בהן יפורסם הסיכום היומי בשוונג
הקטע האחרון בפירנאים גם כונה "קטע המלכות" של הפירנאים וההתרחשויות היו בהתאם. זה החל עם דבוקה גדולה שיצאה מהזינוק, כמובן שפטר סאגן היה שם ומעט לאחר יציאתה, גישרו אליה אלחנדרו ולוורדה ואלברטו קונטאדור. האחרון לא החזיק הרבה זמן בדבוקה המובילה ונשר אל אחורי הדבוקה. לאחר ק"מ רבים, בהם נשמר הפער של כחצי דקה ולזמן קצר אף עלה לדקה, נסוג גם ולוורדה אל הדבוקה של החולצה הצהובה.
צפו | תקציר קטע 9
רעידת אדמה – קונטאדור פורש
קונטאדור נסוג מהדבוקה המובילה אל זנב הדבוקה ומשם נסוג שוב ושוב אל רכב הקבוצה עד שהחליט לפרוש.
מעט לפני כן עדכן שון ייטס (ממנהלי הקבוצה) כי קונטאדור לא רק שלא ממש התאושש משתי התאונות ביומיים הראשונים, אלא שהוא גם היה חולה ביומיים האחרונים ומכאן השאלה מדוע בכלל ניסה לצאת עם חבורת החוד. נוסף על התנהלות מוזרה זו, ישנן שמועות שמחר, ביום המנוחה הראשון של הטור השנה, יחתום קונטאדור על חוזה בקבוצת טרק-סגפרדו וזאת לאחר שהיו שמועות כי זו העונה האחרונה שלו בדבוקה, שמועות אותן הוא עצמו הכחיש – הכל לכאורה כמובן.
המהלך של ולוורדה נראה היה כטקטיקה טובה של הפעלת לחץ על החולצה הצהובה. הוא החל את היום בפיגור של 19 שניות מפרום (צהובה) וכשניירו קווינטנה (המוביל המוצהר של קבוצתו) בפיגור של 23 שניות מהצהובה. משום מה החליט ולוורדה לא רק לסגת מהדבוקה המובילה חזרה לדבוקה של הצהובה, אלא שהוא לחץ יד עם פרום והם נראו מחליפים כמה מלים. עובדתית – כשהחלו ההתקפות מתוך הדבוקה הצהובה ולוורדה לא שרד אפילו שניות בודדות וסיוע לקווינטנה הוא לא יכול היה להעניק. מכאן שאולי דווקא היה עדיף להתיש את רוכבי סקאיי ואולי להותיר את כריס פרום נטול סיוע של חברי קבוצה.
מה צריך לעשות כדי להביס את פרום?
עם סיום החלק הראשון של הטור שוב נראה פרום כאיש להביס, אבל הפערים הקטנים יאפשרו לקבוצות רבות לא רק לביצוע שיקשה על פרום, אלא גם ליצור בריתות שאולי יהיו יעילות ובעיקר גדולות על יכולת התגובה של קבוצת סקאיי ופרום. בקטע של היום היתה התחלה טובה, עם ולוורדה וקונטאדור שגישרו לדבוקה גדולה בפתיחה, אבלך לאחר שקונטאדור נסוג ופרש ו-וולוורדה נסוג חזרה לדבוקה הצהובה, ההתנהלות שבה להיות כמשרתת את דרכו הבטוחה של פרום לניצחון השלישי שלו בטור. כדי להביס את פרום יצטרכו מתחריו לאומץ רב משהפגינו ובעיקר מוכנות לשלם מחיר על מהלכים. קונטאדור הוא רוכב מהסוג הזה, כל קבוצת טינקוף כזו. סאגן יוזם בריחות ולוקח את הנקודות במאוץ ביניים. מיאקה גם נכנס לחבורת חוד ונאבק על תואר מלך ההרים.
על פי ביצועי הרוכבים בקטע של היום, קשה לראות מישהו המוכן להקריב מקום בשלישייה ראשונה, אולי אפילו בעשירייה ראשונה לטובת ניסיון קיצוני להביס את פרום. דניאל מרטין עשה כמה מהלכים לקראת הסיום, קווינטנה יצא להתקפה אחת, פורט נראה כמי שלא רק מכיר היטב את פרום (היה בקבוצתו) אלא שגם מסוגל לערער את השליטה של פרום והוא אכן ניסה לשנות קצב ולערער במשהו, גם אדם ייטס עשה ניסיון נחמד, אבל לא ראינו ולו רוכב או קבוצה המוכנים לצאת מהזינוק לניסיון התשה.
אין לבוא בטענות לרוכבים. כל אחד מהם יודע היטב מה יזכרו בעוד שנה, עוד יותר בעוד עשר שנים. זוכרים את המקום הסופי בעיקר, זוכרים תארים, ניצחונות בקטעים. מעטים זוכרים שכדי לסיים במקום השני, או השלישי היו ויש רוכבים שפשוט שורדים את הקצב של המנצח, את החוזה הבא הם יחתמו על בסיס מה שיצוין בטבלאות. מעט מאוד רוכבים זוכים לחוזים רק בזכות המוטיבציה לערער את הסדר בדבוקה וגם אלו המוכרים יודעים שבלי הניצחונות והתארים החוזים היו אחרים ולא לטובתם.
מנצח הקטע ה- 9 הוא תום דומולין הבלגי. לטור אשתקד הוא הגיע מועמד לניצחון בקטע הפתיחה, מול הקהל הביתי באוטרכט – הולנד. הוא סיים רביעי ואכזבתו היתה משנית לכאב הפרישה, בגלל תאונה בקטע השלישי. דומולין התאושש והגיע לוואלטה אספנייה בלי ציפיות ושם היה ההפתעה של הגרנד טור האחרון של העונה. אחרי קטע 5 הוא עלה לראש הדירוג, ירד ממנו אחרי יום ושוב היה בראש לאחר הקטע ה-9, שוב אחרי הקטע ה-17 ורק יומיים לפני הסיום הפסידה סופית את ההובלה וירד עד למקום ה-6 בדירוג הסופי. בג'ירו השנה הוכיח דומולין שהמבצע בוואלטה לא היה חד פעמי כשניצח בקטע הראשון (נגד השעון קצר) ושמר על החולצה הוורודה יומיים ושוב לאחר קטע 4 ועד לקטע 7 ופרש בקטע 11.
הניצחון בקטע ה-9 של הטור סוגר סופית את חשבונו עם גרנד טור בכלל והטור דה פראנס בפרט. דומולין אסף על קו הסיום 50 נקודות בדירוג ההרים והוא כעת במקום השלישי בדירוג. טיבו פינו שלא הצליח גם השנה להתברג למאבק על החולצה הצהובה היה גם בדבוקה הגדולה שיצאה בסיומו של הקטע הוא עלה לראש דירוג ההררים כשהוא נאבק מול מלך ההרים של 2014, רפאל מיאקה על התואר.
ראש דירוג ההרים (מנוקדת):
1. טיבו פינו, צרפת, אפדה ז'ה, 80 נקודות
2. רפאל מיאקה, פולין, טינקוף, 77 נקודות.
3. תום דומולין, הולנד, ג'אינט – אלפסין, 50 נקודות.
4. רוי קושטה, ספרד, לאמפרה – מארידה, 40 נקודות
5. תומאס דה גנדט, בלגיה, לוטו – סודאל, 36 נקודות.
6. דניאל נאברו, ספרד, קופידיס, 36 נקודות.
ראש דירוג נקודות (ירוקה):
1. מארק קאוונדיש, בריטניה, דמנסיון דטא, 204 נקודות
2. פטר סאגאן, סלובקיה, טינקוף, 197 נקודות
3. מרסל קיטל, גרמניה, אטיקס – קוויק סטפ, 182 נקודות
4. אנדריי גרייפל, גרמניה, לוטו – סודאל, 112 נקודות
ראש דירוג הרוכב הצעיר:
1. אדם ייטס, בריטי, אוריקה – גרינאדג', 44:36:19 שעות
2. לואיס מנטחיז, דרום אפריקה, לאמפרה – מארידה + 39 שניות
3. וורן ברגיל, צרפת, ג'אינט – אלפסין + 2:35 נקודות.
ראש דירוג קבוצתי:
1. מוביסטאר, 133:49:31 שעות
2. סקאי + 2:26 דקות
3. ביאמסי + 3:28 דקות
לערוץ כתבות הטור דה פראנס בהן יפורסם הסיכום היומי בשוונג