לארס בום ניצח, כריס פרום פרש, ניבאלי שלט במעברי האבנים המרוצפות ואלברטו קונטאדור סבל והפסיד זמן רב. הקטע החמישי של הטור דה פראנס 2014 הבטיח תרחישים קיצוניים וקיים הרבה מהם
מאת:יאיר בן עמי
• דיווחים ופרשנות מקטע 5 כאן
דוכן מנצחים בקטע 5:
1. לארס בום, הולנד, בלקין, 3:18:35 שעות
2. יקוב פולגסנג, דנמרק, אסטנה + 19 שניות
3. וינצ'נזו ניבאלי, איטליה, אסטנה, זמן זהה.
ראש דירוג לאחר קטע 5:
1. וינצ'נזו ניבאלי, איטליה,אסטנה, 20:26:46 שעות
2. יקוב פולגסנג, דנמרק, אסטנה + 2 שניות
3. פטר סאגאן, סלובקיה, קנונדייל + 44 שניות.
מנצח היום: לארס בום, הולנד, בלקין
חולצה צהובה: וינצ'נזו ניבאלי, איטליה, אסטנה.
חולצה ירוקה (נקודות): פטר סאגאן,סלובקיה, קנונדייל.
חולצה מנוקדת (מלך ההרים): סיריל לומואן, צרפת,קופידיס
חולצה לבנה : פטר סאגאן,סלובקיה, קנונדייל.
ילבש את הלבנה: מיכאל קוויטובסקי, אומגה פארמה – קויק סטפ
דירוג קבוצתי – אסטנה
הרוכב האגריסיבי -לואי ווסטרה, הולנד, אסטנה
הפנס האדום: אריאל ריצ'זה מקסמיליאנו, ארגנטינה, לאמפרה – מרידה
מה קרה
הקטע החמישי של הטור דה פראנס 2014 עבר בחלקו על המסלול של הקלאיסקה "פריז – רובא", זו המכונה "הגהנום של הצפון".
כבר בבוקר הזינוק לקטע החמישי היה ברור כי המסלול יגבה מחיר, השאלות היו רק ממי ועוד כמה הם יהיו יקרים.
הגשם הביא את המארגנים לבטל של מעברים, מתוך התשעה, של האבנים המרוצפות.
כריס פרום היה מעורב בתאונה אחת, ושוב בתאונה נוספת ובתאונה השלישי
כשהרוכבים כבר היו ממש על סף הכניסה למעבר האבנים המרוצפות הראשון של היום.
לאחר הנפילה האחרונה שלו, כשנותרו כשישים ק"מ לסיום, לא יכול היה פרום להמשיך והוא פרש מהטור דה פראנס 2014.
פרום הגיע לטור לאחר תאונה במרוץ "קריטריום דו דופינה" לפני כחודש. גם בקטע ה- 4 הוא היה מעורב בתאונה, שגרמה לו לכמה פציעות וזינוק לקטע החמישי עם קיבוע במפרק כף ידו השמאלי.
עוד רבות יעסקו בהחלטה של קבוצת סקאי שלא להביא לטור דה פראנס 2014 את בראדלי ווינגס (מנצח הטור בשנת 2012) בגלל מנצח הטור 2013 – כריס פרום.
לקבוצת סקאי יש עוד רוכבים המסוגלים להתמודד מקומות בראש דירוג. ריצ'י
פורט (מקום 8 בפיגור של כמעט שתי דקות מהצהובה) הוא אחד מהם, אבל קשה
להאמין שהוא באמת יאתגר את החולצה הצהובה.
מנצח הקטע היה לארס בום ההולנדי מקבוצת בלקין שהכניס הרבה אוויר ותקוות לקבוצתו המחפשת נותן חסות לשנה הבאה.
וינצ'נזו ניבאלי היה המנצח הגדול של מעברי האבנים המרוצפות. קבוצתו,
אסטנה, הצליחה לפרק את הדבוקה שוב ושוב ולהביא את ניבאלי לקום הסיום במקום
השלישי על קו הסיום, עם חברו לקבוצה יקוב פולגסנג שהובילו לפער של 2:35
דקות מאלברטו קונטאדור.
אלברטו קונטאדור נראה סובל מהרגע שהדבוקה נכנסה למעברי האבנים
המרוצפות. הוא החל לצבור פיגור מהמעבר הראשון ועוד יותר ככל שניבאלי
וקבוצתו לחצו בקדמת המרוץ והגדילו את הפער.
מסקנות?
אי אפשר לומר מאום על מרוץ שהוכרע. במושגי הטור דה פראנס המרוץ רק החל וכל
ההרים עוד לפני הרוכבים, אבל בהתחשב ביכולותיו של ניבאלי כמטפס היתרון
שהשיג בראש הדירוג על פני מתחריו לחולצה הצהובה נראה טוב ובטח שהם לא ציפו
לזה בשלב הזה.
הפער של ניבאלי מ:
מיכאל קוויטובסקי, אומגה פארמה – קויק סטפ + 50 שניות
יורגן ואן דה ברוקה, בלגיה, לוטו – בילסול + 1:45 דקה
ריצ'י פורט, אוסטרליה, סקאי + 1:54 דקה
אנדריי טלנסקי, ארה"ב, גארמין – שארפ + 2:05 דקות
אלחנדרו ולוודרדה, ספרד, מוביסטאר + 2:11 דקות
טיג'יי ואן גרדרן, ארה"ב, ביאמסי + 2:11 דקות
רוי קוסטה, פורטוגל, לאמפרה – מרידה + 2:11 דקות
אלברטו קונטאדור, ספרד, טינקוף – סאקסו + 2:37 דקות
לצופים זה דווקא נהדר
העובדה שניבאלי מוביל בפער של 2:27 דקות על קונטאדור יכולה ליצור מרוץ מתיש ומרתק מאין כמוהו.
שני הקטעים הבאים מוגדרים כמישוריים, אבל כבר ראינו את אלברטו קונטאדור תוקף בקטעים מהסוג הזה וגם גורם נזק למתחריו.
בקטע ה- 6 (מחר) יש כמה עליות, חלקן מדורגות וקרובות לקו הסיום, ואי אפשר לדעת כיצד יתפתח המרוץ.
בסוף השבוע תיכנס הדבוקה למחוז הנקרא ווז'זס וימים שבת, ראשון ושני
יתקיימו בו קטעי הרים, היכולים להשפיע על הדירוג המצטבר ולא פחות ממעברי
האבנים המרוצפות של קטע 5.
מצד שני חלקם של קטעי סוף השבוע הראשון בטור הם אלו היכולים להעניק
יתרון דווקא ליכולות הגלישה במורד של ניבאלי, בזכות יכולותיו במורדות לפני
קווי הסיום.
אומנם הפערים בראש הדירוג נראים כגדולים, אבל רק חצי השבוע הראשון של הטור עבר.
קטע 6
מתי: יום חמישי, 10 ביולי
בק"מ: 194
מאיפה: אראס
לאיפה: ראמס
תוואי: מישור
קצת קשור, אבל מעניין:
בפעם האחרונה בה הטור הגיע לראמס הייתה בקטע 4 של הטור דה פראנס 2010 והמנצח היה אלסנדרו פטאקי. היה זה הניצחון השישי והאחרון של פטאקי בקטע של הטור דה פראנס. באותה שנה סיים פטקאי את הטור עם החולצה הירוקה היחידה אותה השיג.
לטור השנה הוא הגיע כפועל של מארק קאוונדיש.
אם זה נראה דומה למישור, ונקרא מישור זה כנראה מישור, אבל לא בטוח שזה ייגמר כמו קטע הנקרא מישור.
המסלול כולל שתי עליות עם הדירוג הנמוך ביותר. מעט לאחר העלייה השנייה ובתוך 30 הק"מ האחרונים ישנה עוד גבעה בלתי מדורגת הנראית בדיוק כמו זו שזכתה לדירוג.
סיומו של המסלול טכני וכולל פיתולים. הדבוקה תהיה עייפה, סביר להניח שגם חבוטה בחלקה, לאחר הקטע החמישי וייתכן כי זהו בדיוק המקום לקבוצת בריחה,אבל מצד שני – מישהו אמר פטר סאגאן?
9.7.2014
עורך לשעבר של אתר שוונג
בעל הטור מציאות נושכת