קיטל שוב ניצח במאוץ רב משתתפים, ניבאלי שמר על הצהובה, סאגאן חיזק אחיזתו בירוקה, הטור נפרד מבריטניה וחוזר לצרפת
מאת:יאיר בן עמי
• דיווחים ופרשנות מקטע 3 כאן
דוכן מנצחים בקטע 3:
1. מרסל קיטל, גרמניה, ג'אינט – שימאנו, 3:38:30 שעות
2. פטר סאגאן,סלובקיה, קנונדייל
3. מארק ראנשו, אוסטרליה,אומגה פארמה – קויק סטפ, כולם זמן זהה.
ראש דירוג לאחר קטע 3:
1. וינצ'נזו ניבאלי, איטליה,אסטנה, 13:31:13 שעות
2. פטר סאגאן,סלובקיה, קנונדייל +2 שניות
3. מייקל אלבאסיני, שוויץ, אוריקא – גרינאדג', זמן זהה.
מנצח היום: מרסל קיטל, גרמניה, ג'אינט – שימאנו
חולצה צהובה: וינצ'נזו ניבאלי, איטליה, אסטנה.
חולצה ירוקה (נקודות): פטר סאגאן,סלובקיה, קנונדייל.
חולצה מנוקדת (מלך ההרים): סיריל לומואן, צרפת,קופידיס
חולצה לבנה : פטר סאגאן,סלובקיה, קנונדייל.
ילבש את הלבנה: רומיין בארדה,צרפת, אז'ה2אר לה מונדיאל
דירוג קבוצתי – סקאי
הרוכב האגריסיבי -יאן בארטה, צ'כיה, נטאפ – אנדורה
הפנס האדום: אריאל ריצ'זה מקסמיליאנו, ארגנטינה, לאמפרה – מרידה
בק"מ: 155, מאיפה: קימבריג', לאיפה: לונדון, תוואי: מישור
מה קרה
עם הזינוק מקימברידג' יצאו שני רוכבים לבריחה, יאן בארטה מהרפובליקה הצ'כית הרוכב בקבוצת נטאפ וז'אן מרק בידו מקבוצת ברנטג'.
שני הרוכבים מקבוצות דרג שני, שקיבלו כרטיס הזמנה מהמארגנים, שניהם לא רוכבים שסיכנו דירוג כלשהוא והדבוקה אפשרה להם לצאת במהרה לפער שגדל בשיא עד ליותר מארבע וחצי דקות.
הדבוקה סגרה על הבורחים כשנותרו פחות משמונה ק"מ לסיום.
במאוץ לקו הסיום נראה היה שמרסל קיטל ברמת מאוץ אחת מעל לשאר הרוכבים בדבוקה ולא היה מי שבאמת סיכן את ניצחונו.
פטר סאגאן היה שני והוא מוביל בפער של 17נקודות על המקום השני (קיטל) בדירוג הנקודות (החולצה הירוקה) ופער של 29 נקודות על המקום השלישי (בראין קוקואר).
וינצ'נזו ניבאלי לא נדרש למאמץ רב כדי לשמור על החולצה הצהובה וסיריל לומואן נהנה מיום ללא פסגות שהעניקו ניקוד ושמר על החולצה המנוקדת.
קיטל בראיון מיד בתום קטע 3 היום צילום: חגי אשלגי, אנגליה
איך קיטל ניצח
נראה כי אין כיום בדבוקה מי שיכול לסכן את מרסל קיטל במאוצים רבי משתתפים לקוי סיום.
קיטל הגיע השנה 10 פעמים לקו הסיום במאוץ המוני – 9 פעמים הוא ניצח.
קבוצתו של קיטל,ג'יאנט – שימאנו, ממוקדת רק בניצחונות בקטעים המסתיימים במאוצים רבי משתתפים לקו סיום.
רוכבי קבוצת ג'יאנט – שימאנו נבחרו לפי יכולתם למשוך את הדבוקה בק"מ האחרונים בקצב המהיר ביותר ועל מנת למנוע ככל האפשר שליטה של קבוצותךאחרות בהובלה, או ביציאה לבריחות.
הקצב המהיר שמכתיבה הקבוצה מאפשר לה להביא את קיטל קרוב אל קו הסיום כשהוא בעמדה הנוחה ביותר למאוץ, לאחר שהוא יוצא מהגלגל האחורי של המוביל האחרון שלו 100 עד 300 מטרים לפני קו הסיום.
הניצחון בקטע השלישי של הטור דה פראנס 2014 היה השני שלו בטור השנה ולאחר 4 הניצחונות שהשיג בשנה שעברה יש לו כבר ששה ניצחונות בקטעי טור דה פראנס, בשנתיים.
זה אומנם לא קצב מסחרר של צבירת ניצחונות בטור, אבל קצב שאם יישמר יוכל להכניס את קיטל לרשימת המנצחים הסדרתיים של קטעי טור דה פראנס.
מרסל קיטל לא ניצח בשנה הראשונה בה זינק לטור, בשנתיים הבאות השיג ששה ניצחונות (עוד לא הסתיים הטור).
הדבוקה לקראת קטע הסיום היום צילום: חגי אשלגי, לונדון
לשם ההשוואה – מאיצים גדולים בעבר:
מארק קאוונדיש לא ניצח בשנה הראשונה בה זינק לטור, השיג בשנתיים הבאות 10 ניצחונות.
אריק זאבל לא ניצח בשנה הראשונה בה זינק לטור, השיג בשנתיים הבאות 4 ניצחונות (מחזיק בשיא החולצות הירוקות – 6).
פרדי מרטנס ניצח 8 קטעים בטור הבכורה שלו (החולצה הירוקה בשנים 1964-5-67 ומנצח הטור 1968).
קיטל לא עושה רושם כמי שמנסה להתמודד על החולצה הירוקה. במאוצי הביניים הוא לא מנסה לצבור ניקוד כלל ואפילו לא שולח רוכבים מהקבוצה שלו שימנעו מרוכבים אחרים לצבור ניקוד.
כל התרכזותו של קיטל בניצחונות בקטעים בודדים ויש לו אפשרות לנצח לפחות בעוד כמה קטעי טור השנה.
עם פטר סאגאן בכושרו הנוכחי לא יוכל לקיטל להתמודד על החולצה הירוקה ומשום שסאגאן לוקח נקודות בכל מאוץ ביניים ויכול עוד לנצח בקטעים בהם קיטל לא יגיע לקו הסיום בין הרוכבים שיזכו לניקוד.
בגזרת החולצה הצהובה לא נרשמה דרמה כלשהי. כל המועמדים להיאבק על ראש הדירוג שמרו על עצמם היטב.
היוצא מהכלל היה אנדי שלק שהיה מעורב בתאונה,אבל חזר לדבוקה לפני הסיום והוא כבר צבר פיגור מראש הדירוג.
קטע 4
מתי: יום שלישי, 8 ביולי
בק"מ: 163.5
מאיפה: לה טוקה פרי-פלאז'
לאיפה: ליל מטרופול
תוואי: מישור
קצת קשור, אבל מעניין:
הטור דה פראנס עזב את בריטניה אתמול אבל השאיר קשר בריטי בקטע הראשון הנערך השנה בצרפת. 14 פעמים ביקר הטור בעיר ליל. הפעם האחרונה הייתה לפני 20 שנים כשהפרולג הוציא את מהדורת 1994 לדרך. כריס בורדמן הבריטי בטח שמח להיזכר בניצחון שהביא לו את החולצה הצהובה הראשונה ולא אחרונה בקריירה המרשימה של אחד השענים הטובים בהיסטוריה. עד שהגיע בראדלי וויגנס היה בורדמן הרוכב הבריטי עם הכי הרבה חולצות צהובות. הוא ניצח גם בפרולוג של 1997 ו- 1998.
קטע מתאים למאיצים הטהורים. בשלב זה אנו כבר אמורים לדעת מי הוא המאיץ להביס. במשך השנים האחרונות היה זה מארק קאוונדיש, אשתקד היה זה מרסל קיטל ולמשוואה אפשר להכניס גם את אנדריי גריפל.
הנאבקים על ראש הדירוג יצטרכו להישמר לפיצולי דבוקה אפשריים וכל מה שעשוי להפריע להם להגיע להתמודדות הצפויה להם בקטע הבא.
עורך לשעבר של אתר שוונג
בעל הטור מציאות נושכת