ונצ'נזו ניבאלי האיטלקי ניצח בקטע ה- 2 של הטור דה פראנס 2014, עלה לראש הדירוג וילבש את החולצה הצהובה מחר, ביום האחרון בבריטניה
מאת:יאיר בן עמי
• דיווחים ופרשנות מקטע 2 כאן
דוכן מנצחים בקטע 2:
1. וינצ'נזו ניבאלי, איטליה,אסטנה, 5:08:36 שעות
2. גרג ואן אברמט, בלגיה, ביאמסי + 2 שניות
3. מיכאל קויטקווסקי, פולין, אומגה פארמה – קויק סטפ,זמן זהה.
ראש דירוג לאחר קטע 2:
1. וינצ'נזו ניבאלי, איטליה,אסטנה, 9:52:43 שעות
2. פטר סאגאן,סלובקיה, קנונדייל +2 שניות
3. גרג ואן אברמט, בלגיה, ביאמסי + 2 שניות.
חולצה צהובה: וינצ'נזו ניבאלי, איטליה, אסטנה.
חולצה ירוקה (נקודות): פטר סאגאן,סלובקיה, קנונדייל.
חולצה מנוקדת (מלך ההרים): סיריל לומואן, צרפת,קופידיס
חולצה לבנה : פטר סאגאן,סלובקיה, קנונדייל.
ילבש את הלבנה: רומין בארדה, צרפת, אז'ה2אר לה מונדיאל
דירוג קבוצתי –
אריאל ריצ'זה מקסמיליאנו, ארגנטינה, לאמפרה – מרידה
דירוג קבוצתי – סקאי
הרוכב האגריסיבי – בלל קאדרי, אז'ה2אר לה מונדיאל
בק"מ: 201, מאיפה: יורק, לאיפה: שפילד, תוואי: מישור – גבעות
מה קרה
הקטע השני של הטור דה פראנס 2014, 201 ק"מ מיורק לשפילד בבריטניה, היה מרתק כפי שהבטיח להיות מהיום בו פורסם המסלול.
העליות הרבות העניקו חוויה דומה למרוצים הקלאסיים החד יומיים של האביב, הקהל האדיר לכל אורך המסלול יצר אווירה מלהיבה והרוכבים יצרו תחרות מרתקת.
חבורת החוד שיצאה עם הזינוק החזיקה לאורך חצי מהמסלול והעליות המדורגות (סה"כ שבעה על המסלול) ואז החלו הקבוצות של המועמדים לניצחון להכתיב קצב שקרע את הדבוקה לגזרים.
לאחר העלייה המדורגת האחרונה של היום (פחות מק"מ אורך על זווית ממוצעת של 10.8%) ניסה אלברטו קונטאדור לבחון את הרגליים של מתחריו ובתגובה קיבל הגברת קצב של כריס פרום. אף אחת מההגברות הקצב האלו לא יצרו מציאות חדשה של נשירת מועמדים לניצחון מהדבוקה הראשונה ואל המורד נכנסו כעשרים רוכבים.
במישור אל עבר קו הסיום עוד ניסו כמה רוכבים ליצור מהלכים כשפייר רולאן היה אחרון התוקפים שנתפסו. ממש לקראת הסיום ניצל ניבאלי הזדמנות לצאת מהדבוקה וניצלה עד תום כשהכל הביטו אל עברו של פטר סאגאן מתוך הנחה כי לא יוותר על הקטע.
סאגאן הרגיש כי הוא מסומן מדי, ויתר על רדיפה אחרי ניבלי שניצל זאת היטב לפתיחת פער קטן וניצחון גדול שהעניק לו גם את החולצה הצהובה לראשונה בקריירה שלו.
כבר הפסידו זמן
רוכב אחד שחשב להתמודד על ראש דירוג כבר לא יעשה זאת בטור דה פראנס 2014. חואקין רודריגז, שאשתקד סיים שלישי, איבד בקטע השני כמעט רבע שעה כשחצה את קו הסיום בתוך דבוקה חמישית ובפיגור שלפחות מעשית לא יאפשר לו חזרה מעשית למאבקי החולצה הצהובה.
כבר בקטע הראשון נראה רודריגז סובל ומבלה זמן רב מהמרוץ בחלק האחורי של הדבוקה, הוא אפילו היה בתוך דבוקה שצברה פיגור על אחת העליות, אבל הצליח לחזור ולסיים בזמן זהה למנצח.
והוציא את רודריגז, ממה שראינו בשני הקטעים הראשונים, אי אפשר להשליך להמשך מאום על המועמדים לניצחון.
פרנק שלק הפסיד 16 שניות בקטע השני, אחיו אנדי שלק הפסיד 1:19 דקות שייתכן ומעידים כי גם השנה לא ישחזרו האחים את הביצועים שהפגינו לפני הטור בו נכשל פרנק בבדיקה לגילוי חומרים אסורים.
שאר המועמדים לראש דירוג
כריס פרום, כמו אלברטו קונטאדור, אנדריי טלנסקי ועוד ביצעו מהלכים כאלו או אחרים שלא הייתה בהם כוונת התקפה טהורה, אלא הפגנת נוכחות וכח.
בדירוג הכללי המצטבר, בפיגור של 2 שניות מהחולצה הצהובה של ניבאלי, אפשר למצוא את פרום, קונטאדור, טלנסקי, בוק מלומא,יורגן ואן דה ברוק, טיג'יי ואן גרדרן, רוי קוסטה ועוד רוכבים המדורגים עד למקום ה- 20.
ניבאלי
העובדה שניבאלי ניצח באליפות איטליה,כשבוע לפני הניצחון שלו בקטע 2 של טור 2014, כבר העידה על כושר מעולה.
אליפות איטליה היא מהקשות בעולם, על קו הזינוק שלה מתייצבים רוכבים היוצרים עומק איכותי שקיים אולי בעוד מדינה אחת (ספרד) לא יותר.
כדי לנצח באליפות הלאומית של איטליה צריך יכולות שהראה ניבאלי בקטע השני בו ניצח ולקח את החולצה הצהובה – חוכמה, טקטיקה מושלמת ולעיתים גם החלטות גרועות של המתחרים.
ניבאלי הוכיח שהוא בכושר של ניצחון בקטע מורכב וכשהוא בחולצה הצהובה, בהתחשב בעובדה שסיים שלישי בטור לפני שנתיים וכבר ניצח בשני הגרנד טור האחרים (ג'ירו ד'איטליה 2013 ו-וואלטה א'אספנייה 2010) נשאלת השאלה האם יוכל לנצח בטורדה פראנס?
הסיכוי של ניבאלי לנצח בטור קיים, אבל רק כמתמודד ברמה שלישית (אחרי קונטאדור ופרום) ועם יתרון בניסיון על כמה רוכבים אחרים.
כדי לנצח בטור יצטרך ניבאלי קודם כל ימים חלשים של פרום קונטאדור, לקוות שהם יפסידו זמן בקטעים המורכבים (קטע כדוגמא) ושהוא ישמור על כושר השיא עד לסיום השבוע השלישי.
זו הפעם הרביעית שניבאלי זינק לטור. הוא סיים במקום 20 בהופעת הבכורה (2008), סיים במקום 7 שנה לאחר (2009) מכן ובשנת 2012 סיים על דוכן המנצחים כשבהרים היה השורד האחרון לצד המנצח (בראדלי וויגנס) וסגנו (כריס פרום) שניצח שנה לאחר מכן
קטע 3
מתי: יום שני, 7 ביולי
בק"מ: 155
מאיפה: קימבריג'
לאיפה: לונדון
תוואי: מישור
קצת קשור, אבל מעניין:
לא בטוח שכריס פרום יאהב את העובדה הסטיסטית הזו – המהדורה האחרונה בה ביקר הטור בלונדון הייתה הראשונה בה ניצח אלברטו קונטאדור בטור דה פראנס.
הקטע השלישי,מקימבריג' ללונדון, הוא המישורי ביותר מאז הוזנק הטור 2014. אין בו עליות מדורגות ולא גבעות מאתגרות ובכל יש סיכוי שלא יהיה רגוע.
הרוחות שלא הגיעו בשני הקטעים הראשונים אולי יכו בשלישי, אבל החלק האחרון של המרוץ הוא בתוככי לונדון ולכן גם פיצול דבוקה לא בטוח שיחזיק עד לסיום.
הקטע קצר מאוד, 155 ק"מ על מישור יכול להסתיים אחרי 4 שעות, אבל גם בתוך 3:30 שעות.
המשמעות של מרוץ קצר היא שאין הרבה מרחב לתיקון טעויות. רוכב שיסבול מתקלה טכנית, או כל סיבה מעקבת, בתוך השליש האחרון של המרוץ יסבול קשות כדי לשוב לדבוקה.
עם נתוני פתיחה כאלו הדבוקה תהיה עצבנית במיוחד, כל הקבוצות ירצו לתפוס עמדות נוחות בקדמת הדבוקה וזה מתכון לתאונות.
המטרה של המועמדים לנצחון מחר היא הגעה בטוח ובלי הפסד זמן לקו הסיום שליד ארמון בקינגהאם, המאיצים ירצו ניצחון יוקרתי והבורחים צריכים הרבה אופטימיות, אמונה ותקווה כדי לשרוד את המסלול עד לקו הסיום.
עוד לקראת קטע 2 בכתבת המסלול – כאן
6.7.2014
עורך לשעבר של אתר שוונג
בעל הטור מציאות נושכת