נאוורדוסקאס הביא גם לגרמין – שארפ רגעי שמחה, תאונה בשלושת הק"מ האחרונים אולי תשפיע על תוצאות מחר, מרוץ נגד השעון בקטע 20 יקבע את מי יעמוד לצד ניבאלי על דוכן המנצחים
מאת:יאיר בן עמי
• דיווחים ופרשנות מקטע 19 כאן
עשירייה ראשונה בקטע 19 צילומסך
דוכן מנצחים בקטע 19:
1. ראמונס נאוורדוסקאס, ליטא, גרמין – שארפ, 4:43:41 שעות
2. ג'ון דגנקולב, גרמניה, ג'אינט – שימאנו+ 7 שניות
3. אלכסנדר קריסטוף, נורבגיה, קאטיושה, זמן זהה
עשירייה ראשונה לאחר קטע 19:
1. וינצ'נזו ניבאלי, איטליה,אסטנה 85:29:26 שעות
2. טיבו פינו, צרפת, אפדהז'ו + 7:10 דקות
3. ז'ן קריסטוף פרו, צרפת, אהז'ה2אר לה מונדיל + 7:23 דקות
4. אלחנדרו ולוורדה, ספרד, מוביסטאר + 7:25 דקות
5. רומין בארדה, צרפת,אהז'ה2אר לה מונדיאל + 9:27 דקות
6. טיג'יי ואן גרדרן, ארה"ב, ביאמסי + 11:34 דקות
7. בוק מולמא, הולנד, בלקין +13:56 דקות
8. לורן טאן דאם, הולנד,בלקין + 14:15 דקות
9. לאופלד קוניג, צ'כיה, נטאפ – אנדורה + 14:37 דקות
10. היימר זובלדיה,ספרד, טרק + 16:25 דקות
מנצח היום: ראמונס נאוורדוסקאס, ליטא, גרמין – שארפ
חולצה צהובה: וינצ'נזו ניבאלי, איטליה,אסטנה
חולצה ירוקה (נקודות): פטר סאגאן, סלובקיה, קנונדייל.
מלך ההרים: רפאל מיאקה, פולין, טינקוף – סאקסו
חולצה לבנה : טיבו פינו, צרפת, אפדהז'ה
דירוג קבוצתי: אהז'ה2אר לה מונדיאל
הפנס האדום: ג'י צאנג, סין, ג'אינט – שימאנו
מה זה הפנס האדום? הסבר כאן
הרוכב האגריסיבי – טום סלגטר, הולנד, גרמין – שארפ
בק"מ: 208.5, מאיפה: מובורגה פאי דו ואל ד'אדור' לאיפה: ברז'ראק
מה קרה
חבורת החוד של היום נוצרה ממש עם הזינוק וכללה ארבעה רוכבים, אליהם הצטרף רוכב נוסף לאחר כמה ק"מ. חמישיית החוד הוחזקה בפער שלא עלה הרבה מעבר לשלוש הדקות בשיאו, כשבקבוצת קנונדייל שומרת על פער שאפשר יהיה לסגור בקלות יחסית.
עלייה מדורגת אחת הייתה על המסלול, 13 ק"מ לסיום הייתה פסגתה והיא הייתה בת 1.3 ק"מ בלבד, אבל הזווית של 7.6% אחוז בממוצע הצליחה לפצל את הדבוקה בזכות הלחץ שהופעל בקדמתה.
טום סלגטר, מקבוצת גרמין – שארפ, היה הרוכב האחרון מחבורת החוד שלא נתפס והוא הצליח להגיע עד לסופה של העלייה בדיוק כשחברו לקבוצה, ראמונס נאוורדוסקאס הצליח לצאת מהדבוקה ולחבור אליו.
סלגטר נתפס תוך זמן קצר, אך נאוורדוסקאס ניצל את הכבישים הרטובים, הפניות הרבות וההיסוס בדבוקה, כשאף אחת מהקבוצות לא לקחה את האחריות על המרדף אחריו מיידית.
הרוכב מליטא הצליח לפתוח פער של כמעט חצי דקה, כשהדבוקה החלה לקבל צורה של מרדף.
שלושה ק"מ לסיום התרחשה תאונה בדבוקה ורק קבוצה קטנה של רוכבים, רובם מאיצים, המשיכה במרדף אחר נאוורדוסקאס שהצליח להגיע ראשון לקו הסיום ולחגוג ניצחון שממתיק את הטור עבור קבוצת גרמין – שארפ, לאחר התאונות והפרישה של אנדרו טלנסקי.
גם את הפרס על הרוכב האגרסיבי של הקטע ה- 19 קיבלו בקבוצת גרמין – שארפ בזכות טום סלגטר.
בכל זאת נותרו הכרעות
מחר יתקיים הקטע ה- 10, 54 ק"מ לא קלים של מרוץ אישי נגד השעון.
אם לא יחווה קטסטרופה אין מי שיסכן את החולצה הצהובה של וינצ'נזו ניבאלי, המאבק על מדרגות 2-3 בדוכן המנצחים של הטור דה פראנס 2014 יוכרע במרוץ האישי נגד השעון בקטע 20.
טיבו פינו המדורג במקום השני מחזיק פער של 13 שניות מז'ן קריסטוף פרו (מדורג שלישי) ו- 15 שניות מאלחנדרו ולוורדה המדורג רביעי.
רומין בארדה מדורג חמישי עם פער של יותר משתי דקות מולוורדה ויכולותיו כשען יזדקקו לשיפור בלתי הגיוני על מנת שיסגור את הפער על ולוורדה. בארדה היה מעורב בתאונה שהייתה בסיום קטע 19 וייתכן שגם זה ישפיע על ביצועיו.
הדאגה של בארדה צריכה להיות מכיוונו של טיג'יי ואן גרדרן המדורג שישי וביום נתון יכול לייצר רכיבה מעולה במרוץ נגד השעון. אי אפשר לפסול מצב בו ואן גרדרן סוגר את הפער מבארדה וחולף על פניו.
המצב בין ולוורדה, פרו ופינו הרבה פחות ברור. פרו נחשב לשען הטוב מהשלושה. הוא למעשה החל את הקריירה שלו כרוכב כביש (לאחר שלקח את מדלית הכסף באופני הרים במשחקים האולימפיים) בשרשרת מרשימה של השגים במרוצים נגד השעון ובכלל זה האליפות
הצרפתית. מאז חלפו חמש שנים בהן לא עמד גם על דוכן המנצחים של אליפות צרפת שוב ולא שב להפגין את אותן יכולות כשען.
ולוורדה הוא המנוסה. לפני שנים הוא גם היה מסוגל לייצר ביצועים שהיו מציבים אותו במקומות מכובדים במרוצים נגד השעון, אפילו בתחילת העונה הנוכחית הוא ניצח במרוץ נגד השעון שפתח את המרוץ "וואלטה אנדלוסיה/רוט דה סוד" והוא אלוף ספרד.
פינו הוא החלש מהשלושה, אבל צריך לזכור כי בתרגום מילולי מאנגלית זהו "מרוץ האמת" ולאחר שלוש שבועות מתישים ייתכנו מצבים בהם פערי הרמות מטשטשים.
קטע 20
מתי: שבת, 26 ביולי
בק"מ: 54
מאיפה: ברז'ראק
לאיפה: פריגו
תוואי: גבעות – נגד השעון אישי
קצת קשור, אבל מעניין, השנה כבר לא יקרה:
הטור דה פראנס של שנת 1989 הותיר חותמו כמרתק ביותר
בהיסטוריה, לאחר שהוכרע ביום האחרון בו ניצח גרג למונד בזכות ביצוע מדהים
של רכיבה נגד השעון והפיכת פיגור (מלורן פניון) של 54 שניות לניצחון בפער של 8 שניות בלבד.
עוד
לפני וגם מאז היו מהדורות טור שהוכרעו בפערים של שניות. אלברטו קונטאדור
ניצח בפער של 23 שניות בשנת 2007 כשקאדל אוונס היה שני. אוסקר פריירו הוכרז
כמנצח של מהדורות 2006, לאחר הפסילה של פלויד לאנדיס, והפער בינו לבא
אחריו (אנדראס קולדן) היה 32 שניות בלבד, אבל אלו הכרעות שלא יצרו את המתח
ולא את הזכרונות של אותן 8 שניות בשנת 1989.
בחלומם של מארגני הטור, הצופים וכל אוהד ספורט:
ראש הדירוג של הטור ערב הקטע היחיד נגד השעון, שהוא גם קטע אחרון היכול ליצור פערים של ממש, לפחות שני רוכבים מדורגים בראש עם פער היוצר מאבק של ממש ביניהם.
מסלול הטור דה פראנס נוצר כמעט שנה טרם הזינוק, הצגתו מתקיימת כעשרה חודשים לפני הזינוק, שורות אלו נכתבו כארבעה שבועות לפני הקטע הלפני אחרון ובכל זאת כולם מדמיינים את אותו התסריט.
וזהו התסריט ההחלום האולטימטיבי:
אלברטו קונטאדור לובש את החולצה הצהובה כשהוא מוביל בפער של כ- 40 שניות עד 1:15 דקה על כריס פרום המדורג במקום השני.
המאבק על הניצחון בטור דה פראנס 2014 מוכרע ערב הכניסה לשדרות הניצחון בפריס ובפער של שניות בודדות ממש כשהשניים מגיעים אל קו הסיום בעיר פריגו.
מצד שני יש מציאות, בדרך כלל היא אינה חלק ממערך החלומות של מארגני גרנד טור, צופי ספורט נלהבים וחולמי הקיץ של חודש יולי.
בהתחשב בשבוע הראשון של הטור, השבועיים המפרכים של האלפים, הפירנאים ושאר הפסגות, ייתכן ולקטע הזה נגיע כשהפערים כה גדולים עד כי העניין היחיד יהיה בזהותו של המנצח בקטע ואם טוני מרטין שרד לשלב זה של מהדורת ה- 101 של הטור הוא האיש להביס.
כל זה נכתב כשבוע לפני הזינוק – ועל המסלול של הטור 2014:
כריס פרום פרש בקטע ה- 5, לאחר סדרת תאונות. לאלברטו קונטאדור הייתה תאונה בקטע ה- 10 והוא פרש. אנדרו טלנסקי יכול היה להתמודד על ראש הדירוג, אבל גם הוא פרש לאחר ששתי תאונות הכריעו את גופו. וינצ'נזו ניבאלי יפסיד רק בתסריט אימה מבחינתו.
החולצה הצהובה יכולה להחליף כתפיים רק במקרה שאינו חלק מההגיון הספורטיבי והמאבק על מדרגות 2-3 של הטור דה פראס ימלא את התסריט, שמארגני המסלול כה קיוו לראות בקטע האישי נגד השעון של היום הלפני אחרון בטור דה פראנס 2014.
25.7.2014
עורך לשעבר של אתר שוונג
בעל הטור מציאות נושכת