הקטע ה- 13 של הטור דה פראנס 2012 התקיים ב- 14 ביולי. יום הבסטיליה, החג הלאומי של צרפת. צרפתי לא ניצח אבל חגיגה הייתה ושוב ראינו עד כמה חשובה הצלחה להמשכיות
מאת:יאיר בן עמי
• כל כתבות הטור דה פראנס – כאן
• מסלול המרוץ- כאן
• רשימת משתתפים – כאן
• אתר הטור דה פראנס של שוונג – כאן
• השידור הישיר של שוונג- קטע 13- כאן
(צילום: Tsui)קטע 13: יום שבת, יולי 14
מרחק: 217 ק"מ
תוואי: מישור
זינוק: סאן-פול טרואה שאטו (Saint-Paul-Trois-Châteaux)
סיום: לה קאפ דאגד (Le Cap d’Agde)
גריפל
גריפל ניצח בקטע שלישי שלו השנה בטור דה פראנס והרביעי בסך הכל. הוא ניצח בקטע בו מתקשים מאיצים לשרוד בחוד המרוץ עד קו הסיום. העלייה המדורגת היחידה של היום, התקילה את הרוכבים כשנותרו כ- 25 ק"מ לסיום, הביא להתקפות של קאדל אוונס ויוהן ואן דה ברוק. בראדלי וויגנס סגר אותן ואפילו נראה כי עשה זאת בקלילות, אבל הדבוקה התפוררה.
(צילום: Tsui)
קבוצת לוטו בילסול הצליחה להחזיר את גריפל לחוד ולאחר מכן גם לסכל ניסיון תקיפה של אלכסנדר וינוקורוב. עד לסיום היו עוד התקפות כשאחת מהן של לואיס לאון סאנצ'ז. בשלב זה ראינו איך לובש החולצה הצהובה הופך לפועל של מאיץ מקבוצתו, סקאי. מארק קאוונדיש לא שרד את העלייה ועליו בהמשך, אבל לקבוצה היה בחוד את אדוולד בואסון האגן הנחשב למאיץ טוב. וויגנס לקח על זנבו את כל הדבוקה וניצל את יכולותיו כשען כדגי להחזיר את הבורחים ולהוביל את בואסון האגן לעמדה טובה למאוץ אל קו הסיום. זה לא צלח, בואסון נעקף על ידי פטר סאגאן ואחרי זה על ידי גריפל וסיים שלישי. אבל וויגנס הוכיח כי הוא גם בשביל חבריו לקבוצה ולא רק מוביל המצפה מחברי קבוצתו להיות פועל. היה זה מסר חשוב לדבוקה לאחר היומיים האחרונים בהם היו שמועות על משבר אמון וכעס בין וויגנס לכריס פרום, על רקע ההתרחשויות בקטע 11.
לגריפל היה זה ניצחון שלישי בטור השנה. התעקשותו לא להיות שני לקאוונדיש מוכיחה עצמה בטור הנוכחי. סאגאן, שהיה שני על קו הסיום, גם רשם שלושה ניצחונות בטור הנוכחי. קבוצת סקאי רשמה שלושה ניצחונות. קבוצת יורופקאר רשמה שני ניצחונות. זה חלוקה מצומצמת של ניצחונות בין שני רוכבים ושתי קבוצות. מכאן אפשר להבין את חשיבות ההצלחה בתחילתו של מרוץ לטובת המשכיות טובה. מכאן גם אפשר להבין את חשיבות הניצחון של דוויד מילר בקטע ה- 12 ואם רוצים למצוא את ההקשר להמשכיות בעובדה שהיה זה ניצחון בריטי רביעי בטור דה פראנס 2010, הישג חסר תקדים לממלכה.
המשכיות
על נושא המשכיות והצלחה או אי הצלחה אפשר לראות גם בכיוון ההפוך. קבוצת רדיושאק- ניסן באה לטור עם הרבה תקוות. מספר רוכבים היכולים להתמודד על ראש הדירוג ולא רק. ההתחלה הבטיחה רבות. פביאן קאנצ'לארה ניצח בפרולוג ולבש את החולצה הצהובה למעלה משבוע. המצב החל לקבל צבע לא טוב כשפרנק שלק נתקע בשתי תאונות ולא נראה טוב בהרים הראשונים. קאנצ'לארה החליט לוותר על המשך הטור משום שזוגתו עומדת ללדת ופרישה של טוני גאלופאן, הרוכב הצרפתי עם תקוות לראש דירוג, פרש בקטע 13 לאחר כמה ימים שטופל באנטיביוטיקה, הותירה את הקבוצה עם חמשה רוכבים בלבד כשאחד מהם, מקסים מונפורט, הידרדר מעשירייה ראשונה. הקבוצה נותרה במאבק על ראש הדירוג הקבוצתי אבל היא תצטרך לשמור על תחושה חיובית בתוכה ולא לתת לאירועים השליליים לקלקל מה שיכול להסתיים כטור טוב עבורה. נותרו לקבוצה עוד כמה רוכבים הנאבקים על ראש הדירוג. היימאר זובלדייה תופס את המקום השישי .
קאוונדיש
קאוונדיש לא יצא מהדבוקה למאוצי הביניים ביומיים האחרונים. לומר כי הדבר מעיד על וויתור על המאבק על החולצה הירוקה יהיה פשטני מדיי. קאוונדיש לא צריך להיות עם סיכוי סביר או מעשי לניצחון בחולצה הירוקה כדי להיכנס למאבקים על מאוצי הביניים. האפשרות התיאורטית כי משהו יקרה למדורגים לפניו, בדירוג הנקודות של החולצה הירוקה, הייתה שולחת אותו למאוצים אלו גם בלי קשר לאפשרות אותה הוא לא מאחל למתחריו. הנקודות שוות כסף ורוכב היכול לצבור את הכסף לקופת הקבוצה ואת החשיפה לנותן החסות לא מוותר על זה.
ההתנהלות הזו, של קאוונדיש, מעלה את החשש כי הוא סוחב פציעה קשה יותר משתי התאונות שחווה השנה בטור. ייתכן והוא לא פורש מהטור רק כדי לא לחשוף את הפציעה או שהיא כזו המאפשרת לו להמשיך ולרכב בלי לגרום נזק נוסף ואפילו כסיוע להחלמה בצורה של התאוששות אקטיבית.
קוואנדיש קיבל, בקטע 13, מחווה אדירה כשעיתון הל'אקיפ (נותן החסות של הטור) מארגני הטור, חבר שופטים והקהל העניקו לו את התואר גדול המאיצים של הטור דה פראנס. בכתבת הסיכום של קטע 2, בו ניצח קאוונדיש, כתבתי על זה.
(צילום: Kasper Sorensen)
אף אחד עוד לא וויתר
ראש הדירוג המצטבר לא השתנה, אבל בכל קטע אנו חווים ניסיונות התקפה, בעיקר של קראדל אוונס ויוהן ואן דה ברוק אבל גם של ניבאלי. עד סיום הטור נותר רק עוד קטע אחד המסתיים בפסגה. יומיים אחריו יתקיים מרוץ נגד השעון ארוך (53.3 ק"מ) שיסיים את קטעי ההכרעה המעשיים של הטור.
כל המתמודדים על ראש הדירוג יודעים כי באותו מרוץ נגד השעון היתרון, המאוד גדול, הוא של וויגנס ופרום. למרות שעלו רעשי סכסוך ביניהם נראה כי אף אחד מהם לא ירצה להעצים אותם והם ישמרו על החזות המאוחדת של קבוצת סקאי עד לסיום הטור. כל מה שנותר למי שרוצה להתקרב לחולצה הצהובה זה לתקוף בכל גבעה והר ולקוות כי וויגנס ופרום יקלעו לפיגור אותו אפשר יהיה להגדיל או לשמר עד לקו הסיום.
מסיבה זו גם בקטע ה- 14 נראה ניסיונות תקיפה של רוכבי ראש הדירוג בשני ההרים המדורגים בחצי השני של המסלול ואולי גם בעלייה המובילה לפסגה כשלושים ק"מ מהזינוק. מסלול קטע 14 מרובה עליות קטנות. אי אפשר למצוא בו מישור לעבדות דבוקה מסודרת. רוכב שינשור בגלל רגליים חלשות ירגיש כיצד הן כבות ככל שהוא יגמע את הק"מ. הנזק במסלול כזה יכול להיות אדיר והצופים יוצאים בדרך כלל מורווחים בזכות מתח ודרמות.
עשירייה ראשונה בקטע 13
1. אנדרי גרייפל, גרמניה, לוטו, 4:57:59 שעות
2. פטר סגאן, סלובקיה, ליקוויגז-קנונדייל זמן זהה
3. אדוולד בואסון האגן, נורווגיה, סקאיי
4. סבסטיאן הינו, צרפת, אז'ה-2אר,
5. דריל אימפיי, דרום-אפריקה, אוריקה-גריין אייג'
6. זוליין סימון, צרפת, סור-סוז'אסון,
7. מרקו מרקטו, איטליה, ווקאנסוליי
8. פיליפ ז'ילבר, בלגיה, בי אמ סי
9. פטר ווליץ, סלובקיה, לוטו
10. דנילו הונדו, גרמניה, לאמפרה אי אס די, כולם זמן זהה
העשיריה הראשונה לאחר קטע 13
1. בראדלי וויגינס, בריטניה, סקאי 59:32:32 שעות
2. כריסטופר פרום, בריטניה, סקאי + 2:05
3. וינצ'נזו ניבאלי, איטליה, ליקוויגז-קנונדייל + 2:23
4. קאדל אוונס, אוסטרליה, בי אמ סי + 3:19
5. יורגן ואן דן ברוק, בלגיה, לוטו + 4:48
6. היימר זובלדיה, ספרד, רדיושאק-ניסן + 6:15
7. טי ג'יי ואן גארדרן, ארה"ב, בי אמ סי + 6:57
8. יאנס ברייקוביץ' , סלובניה, אסטנה + 7:30
9. פייר רולאן, צרפת, יורופקאר +8:31
10. תיבו פינו, צרפת, אף דה ז'י –ביג מאט + 8:51
ראש דירוג הנקודות לאחר קטע 13
חולצה ירוקה
1. פטר סאגאן, סלובניה, ליקויגאס קנונדייל, 296 נקודות
2. אנדריי גריפל, גרמניה, לוטו-בליסול, 232 נקודות
3. מטאו גוס, אוסטרליה, אוריקא גרינאדג', 203 נקודות
ראש דירוג דירוג הרים לאחר קטע 13
החולצה המנוקדת
1. פרדריק קסייאקוף, שבדיה, אסטנה, 66 נקודות
2. פייר רולאן, צרפת, יורופקאר, 55 נקודות
3. כריס אנקר סורנסן, דנמרק, סקסו-בנק-טינקוף, 39 נקודות
ראש דירוג הרוכב הצעיר לאחר קטע 13
חולצה לבנה
1. טג'יי וואן גרדרן, ארה"ב, ביאמסי, 59:39:39 שעות
2. תיבו פינו, צרפת, אף דה ז'י –ביג מאט, + 1:54 דקה
3. רפאל וואלס, ספרד, ווקאנסוליי-די אמ סי + 41:59 דקות
דירוג קבוצתי לאחר קטע 13
1. רדיושאק-ניסן 178:50:10 שעות
2. סקאיי + 12:38 דקות
3. אסטנה + 25:19 דקות
קטע 14: יום ראשון, יולי 15
מרחק: 191 ק"מ
תוואי: הרים
זינוק: Limoux (לימו)
סיום: Foix (פואה)
הדבוקה תצא לדרכה מלימו, שארחה לראשונה את הטור בשנה שעברה, משם שיגר עצמו
מארק קאוונדיש לעבר הנצחון במונפלייה. תחילת הביקור בפירנאים פותח צוהר
מעניין לשתי עליות לא ארוכות אך קשות – פורט דה לר) ובעיקר המור דה פיגר
"הקיר של פגר" עליה שהייתה אמורה להימצא במסלול הטור של 1973 ולבסוף בוטלה.
עליה זו חלקה הראשון מתון יחסית, אך 3.5 הק"מ האחרונים בלתי נסבלים, קשים
מאוד בשיפועים של עד 18%! זמן המטפסים הקטנים והקלילים, או אלה מסוג
השרוכים הגבוהים והדקיקים. סיום השלב לאחר ירידה ממושכת ומעט מישור בעיירה
פואה, שברחובה יחצה הטור בפעם השלישית. בשנת 2008, זכור נצחונו של הנורווגי
קורט אסל ארווסן שהקדים, במאוץ דרמטי של מילימטרים ספורים, את קצה הגלגל
של מרטין אלמינגר ואלסנדרו בלאן.
יאיר בן עמי
עורך ראשי אתר Shvoong בעל הטור מציאות נושכת