תומא ווקלר יוכתר כהפתעת הטור דה פראנס 2011 ללא קשר לדרך בה יסיים אותו וזאת בזכות יכולתו לשמור על החולצה הצהובה לכל אורך רכס הפירנאים. האחים שלק לא הצליחו לנצל את החולשה של קונטאדור בקטע האחרון של הפירנאים ומנצח חדש נוסף לרשימת מנצחי הקטעים של הטור
מאת:יאיר בן עמי
לצפייה בכתבות על קטעים קודמים בטור, כתבות צבע, וכן כתבות של ד"ר רוס טאקר לחצו על הקישור הבא – טור דה פראנס כתבות קודמות
קטע 14, סיינט גאודן- פלאטו דה בילה– 168.5 ק"מ
Tour De France – stage 14 profile by shvoong map
הסתיימו קטעי הפירנאים של הטור דה פראנס 2011. תומא ווקלר היה גיבור צרפתי עוד לפני הטור הנוכחי. הוא לבש את החולצה הצהובה בטור של 2004 במשך 10 ימים ובשנים שלאחר מכן היה אלוף צרפת וניצח קטעי טור אבל השנה הוא יהפוך לסמל וגאווה צרפתית. אף אחד, כולל תומא ווקלר עצמו, לא חשב שהוא יחזיק בחולצה הצהובה אחרי שלושה ימי הרים מפרכים. גם לאחר שנותנים,למועמדים לניצחון, שתי הנחות גדולות על ההיסוס (ההפתעה מחולשתו של קונטאדור בקטע 12) וגם עם העובדה שהקטע ה- 13 לא הסתיים בעלייה, עדיין יהיה קשה להסביר איך רוכב אשר הפגין יכולות טיפוס של הטובים בעולם מינוס כמה דקות על כל עלייה גדולה של הטור מצליח לשמור על החולצה הצהובה על פסגה כמו הפלטו דה בילה. שנים סופר על הכנפיים שמצמיחה החולצה הצהובה. זו ההגדרה לכוחות העל ששואבים רוכבים כשהם לובשים את החולצה הצהובה. אך כל ניתוח שיעשה על המהלכים של המטפסים הטובים בעולם לא יצליח להסביר איך הצליח ווקלר לשמור על הצהובה שוב. גם לאחר קטעי הפירנאים אי אפשר לצרף את ווקלר לרשימת המועמדים לניצחון אבל אפשר בהחלט להכניסו לרשימת המועמדים לראש הדירוג. הבעיה של כל המועמדים לניצחון אינה שווקלר שמר על החולצה הצהובה אל שהוא לא גילה חולשה ולו מול כל ההתקפות של האחים שלק, הכתבת הקצב של באסו ואפילו חצה את קווי הסיום עם הפועל הטוב ביותר שלו בהרים, רונלד פייר, שגם זכה לגמול בצורת המקום השלישי בדירוג הרוכב הצעיר (החולצה הלבנה).
תומא ווקלר – ההפתעה הגדולה של הטור 2011
צילום: Thire
מנצח הקטע ה- 14,ג'לה ווננדרט הבלגי מקבוצת אומגה פארמה- לוטו, הוא צעיר בן 26 הרוכב כמקצוען מאז היה בן 19.בשנת 2009 הוא הצטרף לקבוצתו הנוכחית -אומגה פארמה- לוטו. הקבוצה איבדה את המועמד לראש הדירוג, יורגן וואן דה ברוקה לאחר תאונה לפני כשבוע ועוד שני רוכבים. רוכב הקבוצה פיליפ ג'ילבר עדיין נאבק על החולצה הירוקה והוא כבר רשם ניצחון (בקטע הראשון) ולבש את החולצה הצהובה והירוקה. גם אנדרה גריפל ניצח קטע אחד וכעת נאבק ווננדרט על החולצה המנוקדת של מלך ההרים אותה הוא ילבש לפחות בקטע ה- 15, ביום המנוחה (יום שני) ובקטע ה- 16. למרות פציעתו של וואן דה ברוקה בקבוצת אומגה פארמה – לוטו יכולו להיות מרוצים בסוף אבל השאלה תהיה עד כמה.סיכוי גדול, לווננדרט,לשמור על ראש דירוג מלך ההרים הוא קלוש. ג'ילברט עוד יכול לנצח בקטגורית הנקודות ולגריפל תהיה עוד הזדמנות אחת או שתיים לנצח בקטע.
וונדרט מנצח הקטע ה- 14 והמוביל בקטגוריית מלך ההרים
צילום: Thomas Ducroquet
אלברטו קונטאדור הראה התאוששות לעומת המצב בו נראה בקטע ה- 12. הוא פשוט הצליח להגיב להתקפות של האחים שלק ואפילו לא ניסה לבצע מהלכים משלו. לו היה מרגיש שיש לו את הכושר של הטור 2010 או של הג'ירו 2011 הוא היה מבצע מהלך משלו. אבל הוא נשאר צמוד לשלקים שלא הצליחו לנער אף רוכב של ראש הדירוג. עכשיו נצטרך לחכות עד שנדע אם אי יכולתם, של האחים שלק, לפרק את הדבוקה של המועמדים לניצחון נובעת מחולשה של פרנק שלק כפי שהיה בסיום הקטע הלפני אחרון בטור של שנת 2009 על הר וונטו.קשה להאמין שזה היה המצב משום ההתקפה שפרנק שלק אכן ביצע ולו היה מרגיש חולשה מינימאלית הוא לא היה יוזם כלל. עבור קונטאדור ההתרחשות של סיום קטע 14 תחזק את הביטחון ואם הוא עדיין הרגיש חלש אז לקטעי האלפים הוא יגיע במלוא הביטחון משום שיידע כי אם לא הביסו אותו כשהוא לא בשיאו אז כשהוא בשיאו הוא יביס כל אחד.
התרחשות הקטע ה- 14 כללה את הבריחה של מנצח הקטע, ג'לה ווננדרט, לקראת הסיום ובזכותה הוא גם עלה לראש דירוג מלך ההרים. כשהוא יצא מהחבורה של המועמדים לניצחון לא מצא אף אחד מהם לנכון לרדוף אחריו משום שהוא החל את היום בפיגור של כמעט 13 דקות מהחולצה הצהובה. הרוכב היחיד שמצע עניין בבריחה של ווננדרט היה סמואל זאנצ'ז הנאבק עם וונדרט על החולצה המנוקדת של מלך ההרים. סאנצ'ז גם לא זכה לתגובת החבורה המובילה משום שהוא היה המדורג הנמוך ביותר מבין המועמדים לניצחון וכשצריך לבחור את התגובות ההגנתיות אז קודם כל מוותרים על תגובה מול מהלך של המדורג האחרון בכל דירוג. בסיום הקטע השניים, ווננדרט וסאנצ'ז, סיימו במקומות 1-2 וצברו מספיק נקודות כדי לעלות מקומות 1-2 בדירוג מך ההרים כשהפר הוא רק 2 נקודות לטובתו של ווננדרט. מצב זה מבטיח לנו מאבק רציני בין השניים בהמשך.
קאדל אוונס הוא הרוכב במצב הטוב ביותר מבים המועמדים לניצחון. כל מה שהוא צריך לעשות זה לשמור על הפער הקיים בינו לבין שאר המתמודדים על החולצה הצהובה גם באלפים. הוא לא צריך ליזום התקפות והוא לא מודאג מהפער הקיים בינו לבין פרנק שלק וגם אם זה יגדל בעוד דקה או יותר. בשבת הבאה, יום לאחר הקטע האחרון באלפים, ייערך מרוץ נגד השעון למרחק של 41 ק"מ. על המרחק הזה, אוונס,פותח פער גדול, של דקות, על כל שאר הרוכבים בראש הדירוג.רק קונטאדור יכול להתמודד עם אוונס ואפילו לנצחו, במרות אישי נגד השעון, אך הוא אינו יציב וביום רע הוא יפסיד לאוונס הרבה זמן. גם באלפים ימשיך אוונס לרכב הגנתי ולא ינסה לנצח בקטעים או להכתיב את ההתרחשויות.
אפיון:מישור
זינוק: – לימוז– (Limoux)
סיום: מונטיפלייר- (Montpellier)
מרחק: 192.5 ק"מ
עיר הזינוק: זו הפעם הראשונה שהעיר לימוז מארחת זינוק של קטע בטור דה פראנס למרות שפעמים רבות הטור התארח בעיר
עיר הסיום: תהיה זו הפעם ה- 29 שהעיר מונטיפלייר תארח סיום קטע בעיר.זו העיר שדל המאיצים הטהורים ובפעם האחרונה שהסתיים קטע של הטור בעיר ניצח המאיץ הדרום אפריקאי רוברט האנטר.
לקראת הקטע – לאחר שלושה ימים מפרכים בפירנאים ישמח הרוכבים ליום מישורי אבל אף אחד לא ינוח יותר מדיי. בק"מ ה- 82 יש נקודה אחת לדירוג מלך ההרים. לא הרבה? הפער בין הראשון לשני עומד על 2 בלבד. ייתכן והקבוצות של השניים ינסו לשלוט בדבוקה כדי לאפשר להם להיאבק על הנקודה אבל זהו תסריט בעל סיכוי קטנטן להתרחשות. ההגיון אומר ששתי הקבוצות ישמחו להורדת נטל המאבק כשקבוצת בריחה צפויה ומקובלת על כולם תצא. אבל רק 46 ק"מ לסיום הוצב מאוץ הביניים ועם מאבק שכל כך רחוק מהכרעה ייתכן ומוקדם מהרגיל נראה את הקבוצה של קאוונדיש מכתיבה קצב רצחני כדי לא לאפשר לג'ילבר לצאת לבריחה ממנה ישוב עם מספיק נקודות כדי לסכן את המקום הראשון של קאוונדיש. סוכי גדול הוא כי לעזרתם של רוכבי אג'טיסי- היי ראוד (של קאוונדיש) יבואו רוכבי קבוצת מוביסטאר של רוחאס אשר יעדיף להתמודד מול קאוונדיש במאוץ לקו הביניים מאשר לראות את ג'ילבר לוקח 11 נקודות, המפרידות בינו לבין רוחאס, או יותר. זו ההזדמנות האחרונה של המאיצים הטהורים להיאבק על הניצחון במאוץ רב משתתפים לקו הסיום עד לקטע האחרון בשדרות הניצחון בפריז.
Tour De France – stage 14 profile by shvoong map
עשירייה ראשונה בקטע 13, פאו- לורדס, 152.5 ק"מ:
1. תור הושווד, נורבגיה, גארמין- סרוולו, 3:47:36 דקות
2. דוויד מונקטי, צרפת, קופידיס + 10 שניות
3. ג'רמי רוי, צרפת, אפדוז'ו + 26 שניות
4. באק לארס, דנמרק, איג'טיסי- היי ראוד + 5 דקות
5. ג'רום פינואה, צרפת, אפדוז'ו + 5:02 דקות
6. אדוולד בואסון הגאן, נורבגיה, סקאי + 5:03 דקות
7. וודימיר גוסאב, רוסיה, קאטיושה + 5:08 דקות
8. אלסנדרו פטאקי, איטליה, לאמפרה + 5:16 דקות
9. מרטן טחלינגי, הולנד, ראבובנק, זמן זהה
10. פיליפ ג'ילבר, בלגיה, אומגה פארמה- לוטו + 6:48 דקות
תור הושווד אלוף העולם ומנצח קטע 13 בטור דה פראנס 2011
צילום" יח"צ סרוולו
עשיריירה ראשונה בקטע 14, סיינט גאודן- פלאטו דה בילה– 168.5 ק"מ:
1. ג'לה וונדרט, בלגיה, אומגה פארמה- לוטו
2. סמואל סאנצ'ז,ספרד,אוסקלטל- אוסקדי + 21 שניות
3. אנדי שלק, לוקסמבורג, לאופרד – טרק + 46 שניות
4. קאדל אוונס,אוסטרליה, ביאמסי + 48 שניות
5. ריגוברטו אורן, ספרד, סקאי, זמן זהה
6. אלברטו קונטאדור, ספרד, סאקסו בנק- סאנגארד, זמן זהה
7. תומא ווקלר,צרפת, יורופקאר, זמן זהה
8. פרנק שלק, לוקסמבורג, לאופרד – טרק, זמן זהה
9. ז'ו קריסטוף פרואד, צפרת, איג'י2אר לה מונדיל, זמן זהה
10. פייר רונאלד, צרפת, יורופקאר, זמן זהה
חולצה צהובה:
1. תומא ווקלר,צרפת, יורופקאר, 61:04:10 שעות
2. פרנק שלק, לוקסמבורג, לאופרד – טרק + 1:49 דקה
3. קאדל אוונס,אוסטרליה, ביאמסי + 2:06 דקות
4. אנדי שלק, לוקסמבורג, לאופרד – טרק + 2:17 דקות
5. איוואן באסו,איטליה,ליקיוגאס- קנונדייל + 3:16 דקות
6. סמואל סאנצ'ז,ספרד,אוסקלטל- אוסקדי + 3:44 דקות
7. אלברטו קונטאדור, ספרד, סאקסו בנק- סאנגארד + 4 דקות
8. דמיאנו קונאגו, איטליה,לאמפרה + 4:01 דקות
9. תום דנילסון, ארה"ב, גארמין – סרוולו + 5:46 דקות
10. קווין דה וורט, בלגיה, קויק סטפ + 6:18 דקות
חולצה ירוקה (מאוצים):
1. מארק קאוונדיש, ברטניה, איג'טיסי- היי ראוד– 264 נקודות
2. חוזה רוחאס, ספרד, מוביסטאר- 251 נקודות
3. פיליפ ג'ילברט, בלגיה,אומגה פארמה- לוטו- 240 נקודות
חולצה מנוקדת (פסגות):
1. ג'לה וונדרט, בלגיה, אומגה פארמה- לוטו – 74 נקודת
2. סמואל סאנצ'ז,ספרד,אוסקלטל- אוסקדי – 72 נקודות
3. ג'רמי רוי, צרפת, אפדוז'ו- 45 נקודות
דירוג הרוכב הצעיר:
1. ריגוברטו אורן, ספרד, סקאי + 6:12:05 שעות
2. ריין טרמה, אסטוניה, קופידיס + 1:07 דקה
3. רונלד פייר, צרפת, יורופקאר + 1:25 דקה
דירוג קבוצתי:
1.לאופרד – טרק, 182:46:31 שעות
2. יורופקאר + 6 שניות
3. איג'2אר לה מונדיאל + 2:32 דקות
יאיר בן עמי– עורך ראשי אתר Shvoong. בעל הטור מציאות נושכת
קישורים: טור דה פראנס, אופניים, מרוץ אופניים, מרוץ, אתר הטור דה פראנס הישראלי של שוונג