בריס פיילו, הרוכב הצרפתי הצעיר מהקבוצה הפרו קונטיננטלית אגריטובל מנצח את הקטע ההררי הראשון בטור 2009 המסתיים בעלייה לארקליס אנדורה. במקום השני מגיע קריסטוף קרן מקבוצת קופידיס ובמקום השלישי יוהאנס פרוהלינגר מקבוצת מילראם
מאת:אייבי גילת
רינאלדו נונצ’נטיני, הרוכב האיטלקי של קבוצת AG2R, מגיע רביעי בקטע ולוקח את החולצה הצהובה מפביאן קנצ’לרה, שהיה לו יום גרוע במיוחד. אבל את הדרמה העיקרית מספק אלברטו קונטדור.
בהתקפה נגדית למהלך אותו החל קאדל אוונס 2 ק"מ לסיום הקטע הוא מעביר להילוך גבוה וכאשר נדמה שכל הרוכבים פשוט עומדים במקום הוא מקדים קבוצה של בכירים שרודפת אחרי בלמעלה מ-20 שניות, מספיק זמן כדי לעבור למקום השני בדרוג הכללי ואולי לתת תשובה לשאלה מיהו בעל הבית האמיתי בקבוצת אסטנה.
אחרי גישושים נוצרה בשלב די מוקדם של הקטע קבוצת בריחה שהלכה כל הדרך עד לסוף. בקבוצה היו 9 רוכבים חוזה איבן גוטירז ( קייס דפרנייה ), קריסטוף ריבון ( AG2R ), רינלדו נונצ’נטיני (AG2R ), אלכסנדר קושינסקי ( ליקוויגאס ), ג’רום פינו ( קוויק סטפ ), בריס פיילו ( אגריטובל ), ג’והנס פרוהלינגר ( מילראם ), קריסטוף קרן ( קופידיס ).
הפער כבר הגיע לכמעט רבע שעה. קבוצת אסטנה ניהלה את המרדף אחרי קבוצת הבריחה. זה היה השלב הארוך ביותר במרוץ עד כה והיות ובקבוצת הבריחה לא היה מישהו מהרוכבים הבכירים קבוצת אסטנה התחילה להוריד את הפער בצורה מאוד הדרגתית. זה היה מרוץ מאוד טקטי כאשר הרוכבים הבכירים שומרים על עצמם לעליה האחרונה לאתר הסקי בארקליס. קנצ’לרה סבל מ-2 פנצ’רים רצופים ונאלץ לרדוף אחרי הפלוטון השועט.
אחרי 200 ק"מ של מרוץ כאשר נותרו עוד 25 ק"מ לסיום לוי ליפהיימר, קוונדיש ובונן נופלים ברחובות אנדורה. מקדימה נמשכה הדהרה וככל שהעלייה האחרונה התקרבה התחילה הרכבת של אסטנה לפרק את הפלוטון. היימר זובלדיה וירוסלאב פופוביץ’ הכתיבו קצב מסחרר כך שלא יותר למטפסים כוח להתקיף בשלב האחרון של המרוץ. בשלב הזה היו כאן למעשה שני מרוצים האחד בתוך השני: מרוץ מקדימה של קבוצת הבריחה על הניצחון בקטע ובתוך הפלוטון המרוץ האמיתי בין המועמדים הבכירים.
5 ק"מ לסיום קנצ’לרה שעד אז החזיק מעמד, התפרק. למי שעד אז היה ספק ברור היה שהחולצה הצהובה תעבור למישהו אחר בתום הקטע. באותה נקודה ממש פיילו תוקף מקדימה את קבוצת הבריחה. אבל הקרב האמיתי עומד להתחיל. היה ברור שבאיזה שהוא שלב מישהו מהמועמדים המובילים יתקוף. אחרי שאוונס תקף באה תשובה מוחצת בדמות התקפה נגדית של אלברטו קונטדור. ואיזו התקפה זו הייתה. למועמדים הבכירים האחרים לא הייתה תשובה ומה שנותר זה רק למזער נזקים. בריס פיילו מנצח את הקטע לארקליס, נונצ’נטיני זוכה בחולצה הצהובה ואילו אלברטו קונטדור זוכה בתהילה.
תוצאות מלאות :
1) בריס פיילו ( צרפת ) קבוצת אגריטובל 6:11:31
2) קריסטוף קרן( צרפת ) קבוצת קופידיס 0:05 +
3) ג’והנס פרוהלינגר ( גרמניה ) קבוצת מילראם 0:25 +
4) רינאלדו נונצ’נטיני ( איטליה ) קבוצת AG2R 0:26 +
5) איגוי מרטינז ( ספרד ) קבוצת אוזקיטאל 0:45 +
הדרוג הכללי המצטבר:
1) רינאלדו נונצ’נטיני ( איטליה ) קבוצת AG2R 25:44:32
2) אלברטו קונטדור ( ספרד ) קבוצת אסטנה 0:06 +
3) לאנס ארמסטרונג ( ארה"ב ) קבוצת אסטנה 0:08 +
4) לוי ליפהיימר ( ארה"ב ) קבוצת אסטנה 0:39 +
5) ברדלי וויגינס ( בריטניה ) קבוצת גרמין – סליפסטרים 0:46 +
6) אנדראס קלודן ( גרמניה ) קבוצת אסטנה 0:54 +
7) טוני מרטין ( גרמניה ) קבוצת קולומביה – HTC 1:00 +
8) קריסטיאן ון דר ולדה ( ארה"ב ) קבוצת גרמין – סליפסטרים 1:24 +
9) אנדי שלק ( לוקסמבורג ) קבוצת סקסו בנק 1:49 +
10) וינצ’נזו ניבאלי ( איטליה ) קבוצת ליקוויגאס 1:54 +
הקטע לאנדורה נתן תשובה חלקית לשאלה באיזה כושר גופני הגיע אלברטו קונטדור לטור דה פרנס. קונטדור בעל יכולת מופלאה לשנות את הקצב בעליה, נתן היום הופעה טובה ליריביו במגרשו הביתי. לארמסטרונג היה קשה ללכת אחרי הגלגל של קונטדור. כל זמן שהקצה היה גבוה אבל קבוע ארמסטרונג משך אבל ברגע שקונטדור, כמו שאומרים, "התפוצץ", לא היה אף אחד שיכול היה למשוך בקצב שלו. ארמסטרונג נראה בכושר מדהים ולרוכב בגילו 38 אין ספק שהוא הגיע בכושר מצוין לטור.
כדאי לשים לב לכך שלקבוצת אסטנה יש 4 רוכבים בכירים בששת המקומות הראשונים בטור דה פרנס דבר שאין לו אח ורע. גם ברדלי וויגינס משך הרבה תשומת לב. הרוכב הבריטי שהוא גם אלוף אולימפי מבייג’ין ונמצא "בכושרו הטוב מעולם," לפי דבריו נמצא במקום החמישי המכובד אחרי שהשיל 7 ק"ג ממשקלו.
לצרפתים הייתה היום עדנה. רוכב מהקבוצה צרפתית AG2R רינאלדו נונצ’נטיני לובש היום את החולצה הצהובה והצרפתים מצליחים להכניס 4 רוכבים לעשירייה הראשונה של מסיימי הקטע.
מחר עוד יום של עבודה קשה בהרי פירנאים. עליות זה שם המשחק. קטע מספר שמונה לסיינט ג’ירונס עם שלוש עליות מדורגות כאשר האחת לוקחת את הרוכבים לגובה של 2408 מטרים. 45 ק"מ של עליות מתוך קטע באורך של 176 ק"צ וגובה מצטבר של כמעט 4000 מטר מחכות מחר לרוכבים החוזרים לשטחה של צרפת. כנראה שצפויה קבוצת בריחה של מטפסים שאיננה מאיימת על הדרוג הכללי המצטבר.