העלייה אל פסגת סיארה נאבדה קיבלה את דרגת העל של העליות במרוצי אופניים. כמו בשנים קודמות גם השנה היא לא הנפיקה מרוץ שדילל את חבורת המועמדים לניצחון באופן גורף. לעומת זאת, אותם רוכבים שלא הרגישו במיטבם, שילמו את מחיר הפסד הזמן
מאת:יאיר בן עמי
ערוץ הוואלטה א'אספנייה בשוונג – וואלטה
יום שלישי, 23 באוגוסט,קטע 4: זינוק:באזה סיום: סיארה נוואדה – 170.2 ק"מ
יש הרבה רומנטיקה ופוליטיקה, ללא קשר לצד הספורטיבי של התחרות עצמה, כשעליות מקבלות את הדירוג שלהן בתחרויות אופניים. הדוגמא הטובה ביותר, בגרנד טורים, היא העלייה לסיארה נאבדה. זו עלייה ארוכה (23 ק"מ) אך בכל הפעמים בהם הסתיים קטע על הפסגה של הסיארה נאבדה לא נרשמו זעזועים מרשימים בדירוג של המועמדים לניצחון.
בקטע ה- 4 של הוואלטה 2011 שוב צפינו באותו התסריט. חבורה ענקית של רוכבים ובגודל של חצי דבקה התנהלה כמעט לכל אורך העלייה ללא דרמות שיזכרו בעתיד ולא רק בספרי ההיסטוריה אלא כבר לאחר הקטע הבא. המועמדים לניצחון עשו בדיוק את המצופה מהם ונקטו את הטקטיקה הנכונה ביותר כששמרו האחד על השני אבל הרבה יותר מכך על הרגליים לימים הבאים.
מנצח הקטע, דניאל מורנו פרננדז, אינו רוכב זר לראש הדירוג המצטבר של הוואלטה. הוא יהיה בן 30 בתחילת השבוע האחרון של הוואלטה והוא מקצוען מאז שנת 2004. זה הגרנד טור השמיני אליו הוא זינק בחייו. לג'ירו הוא זינק פעמיים ולטור הוא זינק פעם אחת בשנת 2010, בה רכב בקבוצת אומגה פארמה – לוטו. בשאר השנים,בהן הוא רכב בקבוצות ספרדיות, הוא זינק רק לוואלטה. הוא סיים במקומות 26 (בג'ירו 2010) ו- 21 (בטור 2010). בוואלטה יש לו עבר נאה של התקדמות ובשלוש השנים האחרונות בהם זינק לוואלטה הוא סיים על סף העשירייה הראשונה.
דניאל מורנו בוואלטה 2008 כשסיים במקום 12 (צילום: Tekstman)
סילוואן שאבנל,האלוף הצרפתי, שמר אתמול על פיגור קטן מהדבוקה הגדולה שחצתה את קו הסיום אחרי המנצחים ובזכות הבריחה בה היה בקטע ה- 3 הוא ילבש את החולצה האדומה בקטע הבא וייתכן כי ישמור עלייה כמה ימים. שאבנל (בן 32 ומקצוען מאז שנת 2000) לובש את חולצת המוביל של הוואלטה בפעם השנייה בקריירה שלו. בפעם הקודמת זה היה בקטע ה- 6 בשנת 2008. גם בטור דה פראנס הוא היה לובש החולצה הצהובה פעמיים בשנת 2010 (אחרי הקטע ה- 2 ואחרי הקטע ה-7) בתחילת דרכו המקצוענית הוא סומן כאחד מרוכבי העתיד של צרפת. הקריירה שלו כוללת לא מעט הישגים במרוצי הדרג הבכיר אבל הוא לא הפך לרוכב גרנד טור כפי שקיוו שיהיה.
סילוויאן שאבנל – ילבש שוב את חולצת המוביל של הוואלטה (צילום: Fanny Schertzer)
דירוג קטע 4, באזה – סיארה נוואדה – 170.2 ק"מ
1. דניאל מורנו פרננדז, ספרד, קאטיושה, 4:51:53 שעות
2. קריס האנקר סורנסן, דנמרק, סאקסו בנק – סאנגארד + 3 שניות
3. דניאל מרטין, אירלנד, גארמין – סרוולו + 11 שניות
4. יואחים רודריגז, ספרד, קאטיושה, זמן זהה
5. פרמסלאב נימיץ', פולין, לאמפרה, זמן זהה
6.
סרגיי לוגטין, אוזבקיסטן, וואקנסולייל – דיאמסי, זמן זהה
7. יורגן וואן דה ברוק, בלגיה, אומגה פארמה – לוטו, זמן זהה
8. ווט פולס,הולנד, ראבובנק, זמןו זהה
9.
מיקלה סקארפוני, איטליה, לאמפרה, זמן זהה
10. בוק מולמה, הולנד, ראבובנק, זמן זהה
דירוג חולצה אדומה (מצטבר):
1. סילוויאן שאבנל, צרפת,קויק סטפ 13:19:09 שעות
2. דניאל מורנו פרננדז, ספרד, קאטיושה + 43 שניות
3. יעקב פולגסן, דנמרק, לאופרד – טרק + 49 שניות
4. מקסים מונפורט,בלגיה, לאופרד – טרק, זמן זהה
5. וינצ'נזו ניבאלי, איטליה, ליקיוגאס – קנונדייל + 53 שניות
6. סוויסטוב קאסטאנטסין, בלארוס, איג'טיסי – היי ראוד + 58 שניות
7. פרדריק קאסיאקוף,שוודיה, אסטנה + 59 שניות
8. סארג'יו פארדילה באלון,ספרד,מוביסטאר + 1:03 דקה
9. מאוריצ'יו ברוזגין, איטליה, לאמפרה, זמן זהה
10. קווין סליידראיירס,בלגיה,קוויק סטפ + 1:04 דקה
דירוג נקודות (חולצה ירוקה):
1. פאבלו לאסטרס, ספרד, מוביסטאר – 28 נקודות
2. סילוויאן שאבנל, צרפת,קויק סטפ – 26 נקודות
3. קריסטופר סאטון, ברטניה, סקאי, 25 נקודות
דירוג הרים (חולצה מנוקדת):
1. דניאל מורנו פרננדז, ספרד, קאטיושה– 20 נקודות
2. קריס האנקר סורנסן, דנמרק, סאקסו בנק – סאנגארד – 15 נקודות
3. כוהן דה קורט,הולנד, סקיל – שימאנו – 13 נקודות
דירוג קבוצתי:
1.
ראדיושאק – 39:26:16 שעות
2
. ראבובנק + 8 שניות
3
. קויק סטפ + 1:31 דקה
יום רביעי, 24 באוגוסט
סיום: וולדפנאס- דה- ג'ין
הקטע ה- 5 אינו שייך לקטגוריית ההרים הגבוהים אבל הוא אחד המיוחדים והמעניינים של המרוץ השנה. המסלול מורכב ממעין שני סיבובים כשהדבוקה תחזור לאותה העלייה בדירוג 2 (אלטו דה וואלדפאנס- אורך 9 ק"מ ובזווית ממוצעת של 4.5%)וגם לקו הסיום פעמיים. אבל העלייה המדורגת לא תהיה הסיפור של היום אלא העלייה הקצרה, החדה והבלתי מדורגת אל קו הסיום, 17 ק"מ אחרי העלייה המדורגת, ב- וואלדפאנס זה ז'ן. בשנה שעברה הסתיים שם הקטע ה- 4.
איגור אנטון, שבקטע היום הפסיד זמן יקר למתחריו, היה אז בשיאו וניצח במאוץ אכזרי לקו הסיום. העלייה באורך ק"מ אחד בלבד אך במרכזה זווית בלתי הגיונית של 23%. בקטע ה- 4 של הוואלטה 2011 סיים וינצ'נזו ניבאלי שני לאנטון והמשיך לניצחון בוואלטה. אנטון פרש בקטע הרביעי לאחר שנפצע בהתרסקות. שלישי באותו הקטע סיים פטר וולטיס ורביעי יואחים רודריגז. בסופו של הקטע ה- 5 ייתכן ויתברר שינוי גדול יותר, בזכות עלייה בלתי מדורגת, בדירוג המצטבר מזה שהיה לאחר הקטע ה- 4 שהסתיים בסיארה נאבדה המדורג בקטגורית על
יאיר בן עמי
עורך ראשי אתר Shvoong בעל הטור מציאות נושכת
קישורים: אופניים, וואלטה א'אספניה