אלחנדרו ולוורדה, המוביל אחרי קטע 3,
היה מעורב בתאונה, קבוצת סקאי (כריס פרום) ניצלה את רוחות הצד כדי להשאירו
מאחור. האם זה היה חכם וספורטיבי? וזה בעיקר העמיד בצל ניצחון ענק של
אוסטרלי עבור קבוצה אוסטרלית
מאת:יאיר בן עמי
• כל הכתבות על הוואלטה- כאן
•השידור הישיר של הקטע ה- 4- כאן
קטע 4, 160.6 ק"מ
Baracaldo – Estación de Valdezcaray
קלארק מוסיף חותמת לעונת בכורה מדהימה
סימון קלארק האוסטרלי ניצח בקטע השלישי. הרוכב האוסטרלי המשיך לרשום עונת בכורה מדהימה לקבוצה האוסטרלית הראשונה בדרג הבכיר- אוריקאה גרינאדג'.
הקבוצה רשמה העונה 24 ניצחונות. 10 ניצחונות במרוצי וורלד טור, שני ניצחונות בגרנד טור (מטאו גוס בקטע 3 של הג'ירו ועכשיו סימון קלארק בקטע 4 של הוואלטה), יש בקבוצה ארבעה אלופים לאומים, את העונה החלה הקבוצה עם ניצחון של סימון גראנס במילאנו- סן רמו ועל זה אפשר לציין גם את הניצחון הקבוצתי במרוץ נגד השעון בטור דל אונקו- בלנוקס.
בעונה ראשונה בדרג הבכיר, לקבוצה ממדינה שעד לפני כעשרים שנים היה נדיר לראות רוכבים שלה בדבוקה הבכירה, זו עונה חלומית.
דירוג קטע 4:
1. סימון קלארק, אוסטרליה, גרינאדג', 4:30:26 שעות
2. טוני מרטין, גרמניה, אומגה פארמה- קוויק סטפ + 2 שניות
3. חסן באזייב, קזחסטן, אסטנה +22 שניות
4. מרקוס גרסיה, ספרד, קאזא רואל +55 שניות
5. ניקולא רוש, אירלנד, אז'ה2אר לה מונדיאל, זמן זהה
דירוג מצטבר לאחר קטע 4:
1. יוקאין רודריגז, ספרד, קטיושה, 13:18:45 שעות
2. כריסטופר פרום, בריטניה, סקאי + 1 שניה
3. אלברטו קונטאדור, ספרד, סאקסו בנק-טינקוף בנק + 5 שניות
4. בוק מולמאה, הולנד, ראבובנק + 9 שניות
5. ניוקולא רוש, אירלנד, אז'ה2אר לה מונדיאל, זמן זהה
ספורטיביות כבר אינה חלק בלתי נפרד מהדבוקה
דומה כי ככל שחולפות השנים כמה קודים מוטמעים בדבוקה כבר אינם כללי ברזל. בעבר, כשרוכב הלובש את חולצת המוביל של גרנד טור, היה מעורב בתאונה לא היה נהוג לנצל זאת להתקפה.
בקטע השלישי של הוואלטה היה עוד נתון שנלקח בחשבון- במשך ק"מ ארוכים של המרוץ סירבו כל הקבוצות לסייע, אפילו באופן מינורי, לקבוצת מוביסטאר (של ולוורדה) להוביל את הדבוקה במרדף אחרי קבוצת בריחה של חמשה רוכבים.
דווקא שהתרחשה התאונה, עיכבה את ולוורדה ורוחות הצד התגברו, מצאו רוכבי קבוצת סקאי את כל הסיבות שבעולם לבעוט בדוושות בעוצמת על.
קבוצת סקאי במרוץ נגד השעון בג'ירו ד'איטליה (צילום: …some guy)
גם ניצול לא ספורטיבי של המצב שנותר, גם לאחר שלאורך כל היום הם היו צלליות במעמקי הדבוקה וגם בצורה כה בוטה ובולטת לפתע נפתחו מבערים, נשכחו קודים ספורטיביים והכל כדי ליצור פער מהמוביל בראש הדירוג.
בסופו של יום הפסיד ולוורדה 55 שניות לדבוקה שכללה את כל רוכבי ראש הדירוג והמועמדים למאבק על החולצה האדומה. משמעות הדבר שהוא בפיגור של 36 שניות מרודריגז, 35 שניות פיגור מראש הקנוניה (כריס פרום) ו- 30 שניות קונטאדור. עבור פערים כאלו לא בטוח שהמאמץ שנדרש מרוכבי קבוצת סקאי היה שווה ובטח שבהיבט ספורטיבי המהלך של מתקפה כשמוביל המרוץ על האספלט היה טיפשי.
הדבוקה היא כמו קיבוץ
הדבוקה הבכירה כוללת 544 רוכבים ב- 18 קבוצות. הרוכבים האלו נפגשים בהמון מרוצים לאורך השנה, המעברים בין הקבוצות גם מקרבים בין לא מעט מהרוכבים עד לרמת חברויות של ממש ולעיתים סתם ברמת שותפים לחדר בבית המלון בזמן מחנה האימון או התחרויות. זה כמו קיבוץ, כולם מכירים את כולם ואפילו טוב.
פרום ורוכבי סקאי אינם שונים במובן הזה. אפילו בקטע הזה קיבלנו דוגמא מעולה על איך דברים מתנהלים בין הקבוצות והרוכבים. בשלב מסיום בעלייה לקו הסיום היו אלברטו קונטאדור וכריס פרום יחד עם ניקולא רוש, בין הדבוקה אחת למובילי המרוץ. בשלב זה הם היו צריכים לקבל החלטה עד כמה חשוב להם, ביחס לכוח שנותר להם, ללחוץ כדי להתרחק מרודריגז, שהחל את הקטע כמדורג הטוב ביותר ומי שיעלה לראש הדירוג אם כולם יגיעו יחד לקו הסיום.
מאחורי הקלעים
עכשיו הנה מהאחורי הקלעים- ניקולא רוש חתם חוזה עם קבוצת סאקסו בנק- טינקוף בנק לעונה הבאה. זו הקבוצה של קונטאדור. ברור לאיזה שיתוף פעולה הוא יענה כשהוא קונטאדור יחד עם פרום בסיטואציה כזו. בסופו של דבר רוש אכן יצא וגישר לנושרים מקבוצת הבריחה, אבל קונטאדור לא עשה עם זה מאום, או משום שלא יכול או מסיבה אחרת. אבל לא פעם בסיטואציה כזו יכול למצוא עצמו רוכב מול שני רוכבים מקבוצות שונות מגלל אינטרסים ארוכי טווח או אפילו קצרי טווח (תן לי את הניצחון בקטע ואני יעזור לך לשבור את הרוכב שאיתנו, אתה תיקח את ראש הדירוג ואני אביא מתנה לנותן החסות).
לכל פעולה יש מחיר, התשלום יגבה
פרום ורוכבי סקאי יכולים למצוא עצמם בדיוק באותו המצב שהי ולוורדה אחרי התאונה. הם בחרו ללחוץ, יש למישהו ספק איך ינהגו רוכבי מוביסטאר ו-ולוורדה הם המצב יהיה הפוך בהמשך?
עוד נקודה מעניינת בהקשר היא העובדה שבמצב דומה אך שונה מאוד, בטור דה פראנס, החליט בראדלי וויגנס לעצור את הדבוקה כאחד מיריביו נעצר בגלל תאונה. וויגנס עשה זאת בעת שלבש את החולצה הצהובה ומתוך כבוד למתחרה אבל מעל לכל מתוך הבנה כי ניצחון בו הוא עצמו קבע את המשחק ההגון כעיקרון שווה הרבה יותר מכל ניצחון אחר.
קטע 5
168 ק"מ – Logroño
הקטע החמישי של הוואלטה א'אספנייה 2012 מוגדר כמישורי. המסלול הוא 21 ק"מ אותם יעברו הרוכבים 8 פעמים. מסלול מהסוג הזה נתפר למרוצים חד יומיים כמו אליפויות עולם או לאומיות אבל נדיר שכזה מתקיים בגרנד טור. הקטע כנראה יסתיים במאוץ המוני לקו הסיום. סיומו של הקטע על כביש של 6 מסלולים והפנייה האחרונה ממוקמת קילומטר לפני קו הסיום. יהיה מעניין לראות את הטקטיקה הקבוצתית של הקבוצות עם המאיצים בכניסה לקטע סיום כה רחב וללא פניות לאורך ק"מ שלם.
יאיר בן עמי
עורך ראשי אתר Shvoong בעל הטור מציאות נושכת