השפעת הספורט על בריאות הנפש: החשיבות הקריטית של פעילות גופנית סדירה

פעילות גופנית קבועה, אפילו מתונה, תתרום לא רק לבריאות הפיזית שלכם, אלא גם לנפשית - והיא עשויה לשפר את הביטחון העצמי, להרים את המורל ואף להוריד את רמות הלחץ. אלעד שביט, תזונאי קליני וספורט, מפציר בכם לצאת להתאמן
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
"אופוריה חזקה מאוד, שמחה וסיפוק גדול" | צילום: Shutterstock

פעילות גופנית הינה בעלת חשיבות גבוהה לאיכות חיים ומסייעת בהפחתת הסיכון להפרעות ותחלואות שונות. בנוסף, הפעילות הגופנית תורמת לכוח פיזי, סיבולת לב ריאה, צפיפות מינרלים בעצמות, שיפור יכולות עצביות שריריות וכן שיפור יכולות מוטוריות וקוגניטיביות.

לכתבות נוספות בנושא:
כמה פחמימות, חלבונים ושומן? מדריך ההמלצות התזונתיות לספורטאים
האם כדאי לשלב גלידה בשגרת האכילה? העובדות שיפתיעו אתכם, וגם מתכון

כשהשרירים כבר לא מה שהיו: על תופעת הסרקופניה בגיל המעבר ואיך נמנע אותה

מבחינה בריאותית, פעילות גופנית יכולה לסייע בהפחתת סיכון למחלות לב וכלי דם, סוגי סרטן שונים, אוסטאופרוזיס, פיברומיאלגיה ועוד. כ-150 דקות של פעילות גופנית מתונה בשבוע יכולות למתן את התחלואות שצוינו בכ-20%-30%.

בפן הנפשי, פעילות גופנית מסייעת רבות לשיפור המצב הנפשי והמנטלי ומחקרים רבים הרבו השפעה של פעילות גופנית על הביטחון וההערכה העצמית, תפקוד קוגניטיבי, מצב רוח, דיכאון וכן הפחתת לחצים – שלעצמם מחמירים מחלות נפשיות ופיזיות.

המשיכו בפעילות גופנית סדירה | צילום: Shutterstock

מחקרים מראים שביצוע פעילות גופנית באופן שגרתי תורמת לבריאות נפשית טובה יותר, וזאת בעקבות ייצור של יותר משני נוירו-כימיקלים, כאשר אנו עוסקים בפעילות. למשל, גוף האדם מייצר אופיואידים ואנדוקנבינואידים הקשורים לעונג, חרדה, השפעות על ישנוניות ורגישות מופחתת לכאב. הוכח שפעילות גופנית יכולה לשפר את הקשב, מיקוד, זיכרון, קוגניציה, שטף שפה וקבלת החלטות עד שעתיים.

כמו כן, נמצא שפעילות גופנית סדירה משפרת את תפקוד ציר ההיפותלמוס-היפופיזה-אדרנל (HPA), מסייעת להפחתת הפרשת קורטיזול – ותורמת לאיזון של הורמוני השובע והרעב (לפטין וגרלין).

בנוסף, פעילות גופנית מעלה רמות של BDNF, המסייע בהפחתת ביתא עמילואידים, המקושרים להתקדמות והתפתחות מחלת האלצהיימר.

טיפול באמצעות יוגה
בשל ההשפעות המיטיבות שלה על הקשר נפש-גוף, יוגה מהווה כלי טיפול במגוון רחב של מצבים. יתרונות טיפוליים אפשריים של יוגה כוללים הפעלה של מערכות נוירו-שריריות אנטגוניסטיות על ידי גירוי של המערכת הלימבית, והפחתת פעילות של המערכת הסימפטית הקשורה למצבי לחץ. אלו הנוטים לסבול מחרדה ומדיכאון, עשויים להפיק תועלת מתרגול יוגה שהיא בדרך כלל בטוחה עבור רוב האנשים.

רבים מהמחקרים על יוגה כללו מדיטציה כחלק בלתי נפרד מהם. מדיטציה, וצורות אחרות של תרגול מנטלי ממוקד, עשויים לעורר תגובה פיזיולוגית המכונה תגובת הרפיה. מדיטציה הוכחה כבעלת השפעות פיזיולוגיות מרחיקות לכת, כולל שינויים בקשב ומודולציה של מערכת העצבים האוטונומית.

צילום: pixabay

פעילות המוח הקדמי השמאלי קשורה עם אושר – והוכח כי רמות האושר עולות במידה ניכרת במהלך מדיטציה. בניסוי אקראי מבוקר עם קבוצת יוגה (n=21) וקבוצת פעילות גופנית (n=20), הקבוצה שביצעה יוגה הראתה ירידה מובהקת סטטיסטית בתסמינים השליליים של סכיזופרניה.

בהתאם לרוב ההמלצות האחרונות של המכון הלאומי למצוינות בבריאות וטיפול (NICE), המחקר מספק ראיות משמעותיות לשימוש ביוגה בטיפול בסכיזופרניה. על פי מטא-אנליזה של 17 מחקרים שונים בנושא, פעילות גופנית תכופה מפחיתה את התסמינים השליליים הקשורים לסכיזופרניה במידה ניכרת.

צילום: pixabay

שימוש מופרז באלכוהול
שימוש לרעה באלכוהול עשוי להיות בעל השפעות הרסניות על הפן הנפשי והפיזי של האדם, כאשר מספר רב של מחלות נלוות, כמו סוכרת, יתר לחץ דם, ומחלות לב וכלי דם אחרות, עלולות להופיע עם הפרעות שימוש באלכוהול. בנוסף, עדויות מצביעות על כך שאנשים עם הפרעת שימוש באלכוהול אינם פעילים פיזית ובעלי כושר אירובי נמוך. מחקרים מראים שפעילות גופנית היא כלי יעיל במאבק נגד הפרעת שימוש מופרז באלכוהול.

שינה
לחוסר שינה יש השפעות שליליות על מערכת החיסון, תפקוד, מצב רוח, חילוף חומרים של גלוקוז ויכולת קוגניטיבית. נראה כי לשינה יש השפעות אנדוקריניות על המוח. לאחר 12 שבועות של אימוני כושר, נמצא במחקרים שגם כמות וגם איכות השינה השתפרו. הוכח כי פעילות גופנית מתונה ומאומצת מגבירה את איכות השינה על פי מטא-אנליזה של מחקרים אקראיים מבוקרים, פעילות גופנית הראתה השפעה מובהקת סטטיסטית על איכות השינה.

דיכאון
פעילות גופנית סדירה עשויה לשפר את תסמיני הדיכאון.

 


 

הכותב: אלעד שביט | תזונאי קליני וספורט, מוסמך מטעם הוועד האולימפי הבין לאומי, מרצה בקורס מאמנים

מקור:

Mahindru, A., Patil, P., & Agrawal, V. (2023). Role of Physical Activity on Mental Health and Well-Being: A Review. Cureus, 15(1), e33475. https://doi.org/10.7759/cureus.33475



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אני מאמין שהגעתי לעולם הזה כדי לנרמל מוגבלות, לשנות את התפיסה לגבי מה שאפשר לעשות כקטוע רגל. היקום נתן לי את התסריט וכל מה שהייתי צריך לעשות זה לבצע", האתלט האמריקאי עזרא פרש, זכה בשתי מדליות זהב במשחקים הפראלימפיים


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג