הכוח שמאחורי התנועה: השיטה שמשנה את החוקים בפיזיותרפיה לספורטאים

על רקמות הפאשיה שמעתם? טיפול מתקדם ברקמות אלו מסייע להתגבר על כאבים כרוניים, להאיץ את ההתאוששות בין האימונים ולהימנע מפציעות לאורך זמן. הפיזיותרפיסטית נטלי ברטלר מסבירה על Fascial Manipulation
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
טיפול שמסייע לספורטאי | צילום: Shutterstock

פיזיותרפיה הינה חלק בלתי נפרד מהמסע של ספורטאים מקצועיים וחובבנים לשיפור ביצועים, ושיקום מפציעות. כיום,
במקום לקבוע פגישה עם הפיזיותרפיסט רק לאחר פציעה, ספורטאים מודעים לחשיבות התחזוקה הקבועה של הגוף בכדי למנוע פציעות, לאפשר התאוששות מהירה יותר של הגוף והבאת הגוף לתנועה אופטימלית. כאחת משיטות הטיפול הבולטות התחום הזה היא Fascial Manipulation שמסייעת בהתמודדות עם כאבים כרוניים, התאוששות מאימון לאימון ושמירה על היכולת הגופנית בעומסים כבדים.

מה זה Fascial Manipulation וכיצד זה עובד?
שיטת Fascial Manipulation (FM) היא שיטת טיפול בתחום הפיזיותרפיה המאפשרת טיפול הוליסטי באחת המערכות המרכזיות והפחות מוכרות בגוף: מערכת הפאשיה. השיטה, שנוסדה על ידי לואיג'י סטקו באיטליה, מבוססת על מחקרים עדכניים שמראים כי הפאשיה, רקמת החיבור בגוף, העוטפת את השרירים וכלל האיברים בגוף, בעלת תפקיד מכריח בהפקת כוח, העברתו ממפרק למפרק והסנכרון הבין-שרירי.

עומסים עצימים ומתמשכים, פציעות, ניתוחים או קיבועים ממושכים יוצרים שינויים בפאשיה – הידבקויות (Densification), אשר גורמים לירידה בתפקודי מערכת השלד-שריר, ואף ישנו את המידע המגיע למוח על מהירות וכיוון התנועה של המפרקים השונים. שינוים אלה עלולים ליצור ירידה בהפקת הכוח, שינוי במכניקה התנועתית, חולשה, כאבים ואף פציעות.

צילום: shutterstock

הפקת הכוח בגוף – לא מה שחשבתם
בעשרים השנים האחרונות, מחקרים רבים עזרו לנו להבין שהפאשיה אינה רק שכבת הגנה על השרירים, אלא גם אחראית על העברת הכוח בין המפרקים – בממוצע כ-40 אחוז מסיבי כל שריר מחוברים לפאשיה העמוקה.

לכן, אם נוצרות הידבקויות בפאשיה, העברת הכוח נפגעת מיידית והספורטאי ירגיש חולשה, ירידה בביצועים ושינוי בקואורדינציה הבין-שרירית. לעיתים התלונה תהיה על חולשה בכל הרגל או בכל צד אחד של הגוף. הידבקויות אלה תורמות להיווצרות פציעות היות והסנכרון הבין-שרירי נפגע וגורר עומסים מוגברים על מקומות אחרים בגוף.

בשיטת הטיפול Fascial Manipulation (פאשיאל מניפוליישן) מתבצע תחקור מעמיק של הבעיה, של ההיסטוריה הרפואית וכל הפציעות הקודמות על מנת להבין את מקור הבעיה ולטפל בבעיה מהשורש. הטיפול מתבצע במגע, המטפל (לרוב פיזיותרפיסט) מוצא ומשחרר את ההידבקויות במקומות שונים בגוף (לא רק במקום הכאב) ובכך מאפשר לשרירים ולאברי הגוף האחרים לחזור לתפקד כראוי.

טיפול בספורטאי סיבולת
ספורטאי סיבולת, כגון רצים, רוכבי אופניים ושחיינים, נחשפים לעומסים עצומים לאורך תקופות ארוכות. העומסים הממושכים יוצרים לעיתים קרובות כאבים כרוניים – כאבי ברכיים, כאבי גב, כפות רגליים וכתפיים הם תלונות נפוצות בקרב ספורטאים אלו. לכל סוג ספורט פציעות אופייניות לו שדורשות הסתכלות ספציפית וטיפול ייעודי.

פיזיותרפיה | צילום: Shutterstock

שיטת Fascial Manipulation עוזרת לספורטאי סיבולת להתגבר על אותם כאבים כרוניים על ידי זיהוי וטיפול במקור הבעיה ולא רק בתסמינים. לדוגמה, כאבי ברכיים המופקים בריצה יכולים להיות תוצאה של פציעה קודמת בקרסול או בגב התחתון. כל ספורטאי בעל היסטוריה רפואית ייחודית ולכן הטיפול מותאם בדיוק לסימפטומים ולהיסטוריה הרפואית שלו. טיפול בפאשיה באזורי ההידבקויות ושחרורם יסייע לא רק בהקלה על הכאב אלא גם בשיפור התפקוד כולו ובמניעת פציעות עתידיות.

התאוששות מהירה ושיפור ביצועים
שימוש ב-Fascial Manipulation לא רק מסייע לשיקום פציעות אלא גם משפר את תהליך ההתאוששות של ספורטאים מאימון לאימון בשל תפקידה המרכזי במערכת הלימפטית ותפקידה בהעברה של חמצן והזנה לתאים.

יתרון משמעותי של שיטת הטיפול הוא שניתן לזהות הידבקויות בטרם הופעת כאבים במקום ולכן ניתן לבצע טיפול מניעתי לספורטאים באזורי גוף שונים החשופים לעומסים גבוהים, כך שניתן לשמור על כושר גופני מקסימלי ולהימנע מהצטברות של עומסים מיותרים.

מניעת פציעות ושימור הכושר לפני תחרויות
ספורטאי סיבולת עומדים בפני אתגרים ייחודיים כאשר הם מתקרבים לעונת התחרויות. כדי להימנע מפציעות מיותרות ולשמור על רמת כושר גבוהה, חשוב לבצע טיפולים מניעתיים שיכולים לסייע באיזון העומסים על מערכת השריר-שלד. Fascial Manipulation היא כלי יעיל למניעת פציעות חוזרות, מכיוון שהיא מאפשרת לגוף להתמודד בצורה טובה יותר עם עומסים פיזיים חוזרים ונשנים.

צילום: Shutterstock

יתרון סגולי
לשיטת הטיפול הזו יש יתרון ייחודי בכך שהיא תורמת לתנועה מיטבית של הגוף במרחב. חלק משמעותי מהסנכרון הבין שרירי מתבצע על ידי הפאשיה, לכן בהידבקויות, לעיתים, הספורטאי ידווח על שינוי בסנכרון התנועתי שלו ללא יכולת להצביע על שינוי מודע שעשה שיצר את הבעיה. שחרור ההידבקויות מאפשר סנכרון בין שרירי טוב יותר ותנועת גוף קואורדינטיבית.

יתרה מכך, השיטה מקדמת את העמידות של הספורטאי לאורך זמן. במקום לשקוע בפציעות חוזרות ונשנות, ספורטאי שמשלב את הטיפול כחלק משגרת האימונים שלו, יוכל להיטיב את עמידות גופו אל מול עומסי האימונים והתחרויות.

שיטת Fascial Manipulation מציעה, אם כן, גישה ייחודית וכוללת לטיפול בספורטאים. הטיפול במערכת הפאשיה מאפשר לספורטאים לשפר את תפקוד גופם, להשתקם ביעילות מפציעות ולעמוד טוב יותר בעומסי האימון הגבוהים. ספורטאי סיבולת, שמתמודדים עם עומסים עצומים על הגוף, יכולים להפיק תועלת משמעותית מהשיטה, לא רק בשיקום פציעות אלא גם בשיפור ביצועים, התאוששות מהירה ומניעת כאבים כרוניים.

 


 

הכותבת: נטלי ברטלר | פיזיותרפיסטית BPT, הפיזיותרפיסטית של נבחרת ישראל בהתעמלות אומנותית. בעלת קליניקה פרטית בהרצליה ומרצה בינלאומית של שיטת הטיפול Fascial Manipulation



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"הספורט מציב לנו יעדים ומטרות להיאחז בהם. לשאוף אליהם. כל פעם שנופלים על הברכיים ונשברים לרסיסים, נאספים, נעמדים על הרגליים וממשיכים הלאה, ושוב נופלים ושוב נעמדים", איה מידן, טריאתלטית מבארי שניצלה מהטבח ב-7.10


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג