פרק נוסף באגדה של מתייה ואן דר פול (Alpecin-Deceuninck) נרשם הערב (ראשון) כשההולנדי זכה בפעם הראשונה בקריירה שלו בפריז-רובה. הוא עשה זאת תוך שהוא הופך למהיר ביותר אי פעם במרוץ וסופר זכייה שניה במונומנט העונה וזכייה רביעית בקריירה. חברו לקבוצה, יאספר פיליפסן, סיים שני, 46 שניות אחרי ואן דר פול, כשהוא מקדים לקו את וואט ואן ארט (Jumbo-Visma) חסר המזל. ואן דר פול הפך לרוכב הרביעי בהיסטוריה שזוכה בפריז-רובה ומילנו-סן רמו באותה עונה.
"מלכת הקלאסיקות", "הגיהנום של הצפון", "יום ראשון בגיהנום". פריז-רובה הוא המרוץ החד יומי הגדול בעונה ומהווה את שיאה של עונת הקלאסיקות. מרוץ הגברים נערך לראשונה ב-1896. ב-1919 הוא זכה לכינוי הגיהנום של הצפון כאשר עיתונאים סיקרו את המסלול לאחר מלחמת העולם הראשונה, וזכו לראות מקרוב את הנזק הנוראי שגרמה.
לסיכום מרוץ הנשים של פריז-רובה לחצו כאן
מדובר במרוץ הקשה ביותר בשל הכמות העצומה של קטעי אבני מרצפות, שרבות מהן מחודדות ולא ישרות. התוצאה לרוב היא המון תאונות ותקרים. ב-1985 תפסו מצלמות הטלוויזיה את הרוכב ההולנדי תיאו דה רוי, כולו מכוסה בבוץ, לאחר שהתרסק והפסיד את הסיכוי לנצח. "זה מרוץ מחורבן. אנחנו רוכבים כמו חיות, אנחנו משתינים במכנסיים. רוכבים בבוץ, מחליקים. זה חתיכת חרא!". כשנשאל האם ישתתף שוב בשנה הבאה, דה רוי לא היסס: "ברור, זה המרוץ הכי יפה בעולם". או במילותיו של שון קלי: "פריז-רובה הוא מרוץ נוראי לרכוב, אבל זה שהכי יפה לנצח".
הפעם, המרוץ כלל 29 קטעי מרצפות באורך מצטבר של 54.5 קילומטר. 174 קילומטר לסיום התפתחה קבוצת בריחה של ארבעה רוכבים, שכללה את דרק ג'י הקנדי מישראל פרמייר טק. כ-150 קילומטר לסוף, פטר סגאן, אלוף 2018, התרסק ונפרד בפעם האחרונה מהמרוץ.
110 קילומטר לסוף, ואן ארט נאלץ להחליף אופניים, וכמה קילומטרים לאחר מכן הבלגי הגביר קצב, כאשר ואן דר פול, סטפן קונג (Groupama – FDJ) ואלוף 2015 ג'ון דגנקולב (DSM) דולקים בעקבותיו. בערך באותו הזמן איתמר איינהורן, שעשה היסטוריה כרוכב הישראלי הראשון אי פעם שמשתתף במרוץ הוותיק, סבל מתקר.
תוך זמן קצר הרוכבים הגיעו לקטע המפורסם ביותר במרוץ – שני קילומטר של מרצפות ביער ארנברג. אדי מרקס אמר שלא מנצחים בארנברג, אבל בהחלט אפשר להפסיד בו. ג'י למד זאת על בשרו כאשר תוך זמן קצר הגלגל הקדמי שלו התפוצץ. זמן קצר לאחר מכן גם המרוץ של האלוף המכהן, דילן ואן ברלה (Jumbo-Visma) הסתיים בארנברג.
It's a dream! 🤩
Mathieu Van der Poel couldn't have been happier with his performance during the classics 💪
______
🇫🇷 #ParisRoubaix pic.twitter.com/RwyYpG6pXk— Velon CC (@VelonCC) April 9, 2023
לאחר היער קבוצת המובילים גדלה ל-13, כשבין השאר, מאדס פדרסון (Trek – Segafredo) יאספר פיליפסן (Alpecin-Deceuninck) ופיליפו גאנה (INEOS Grenadiers) מצטרפים. האצות קצב של ואן דר פול צמצמו את קבוצת המובילים לשבעה רוכבים. ואז, 15 ק"מ לסוף, בקטע המרצפות הקשה האחרון, ואן דר פול ודגנקולב נתקלו זה בזה. הגרמני נפל, ובמקביל ואן ארט פתח מצברים. ואן דר פול הדביק אותו, ואז הבלגי סבל מתקר.
עד שוואן ארט החליף גלגל, ההפרש בינו לבין יריבו הגדול צמח לקרוב ל-30 שניות. הבלגי ניסה לצמצם את הפער, אבל לא זכה לעזרה משאר הרוכבים. לקראת הסוף, בזמן שניצחונו של ואן דר פול כבר הובטח, ואן ארט ופיליפסן ברחו לשאר הרוכבים.
"קשה לתאר את ההרגשה", אמר ואן דר פול בראיון לאחר המרוץ. "זאת עונת הקלאסיקות הכי טובה שלי ולסיים ככה זה חלום". הוא הוסיף שבעבר שנא את פריז-רובה, אבל כמובן שהיום הוא אוהב את המרוץ.
ספ ואנמרק, שב-2013 סיים במקום השני בוולודרום ברובה, היה הרוכב המצטיין של ישראל פרמייר-טק כשסיים במקום ה-16, 5:30 דקות אחרי המנצח. איינהורן הצליח לסיים על אף התקר המוקדם והגיע במקום ה-124 מתוך 135 שהגיעו לקו הסיום. 40 רוכבים פרשו בדרך.