פיניטו לה קומדיה: טאדיי פוגצ'אר ניצח היום (ראשון) בקטע ה-15 של הג'ירו ד'איטליה, "קטע המלכה", שהסתיים בפסגת המוטולינו. הסלובני נמצא בליגה אחרת מכל שאר הרוכבים, הביס את "יריביו" ופתח פער של שש דקות וחצי על פני המקום השני. כל שנותר לו כעת הוא להישאר על האופניים עד רומא, והחולצה הוורודה תהיה שלו.
השבוע האחרון של הג'ירו מתאפיין בשנים האחרונות בדבר אחד: הרים. גבוהים. והרבה. והקטע של היום, 222 קילומטר ממנרבה דל גרדה לליביניו, הוא כנראה הקשה ביותר השנה, וכלל שלוש פסגות מקטגוריה 1 ומעל 5,000 מטר של טיפוס.
המסלול החל בטיפוס מהרגע הראשון, ואיתו ניסיונות הבריחה. אחרי קילומטרים ספורים כבר התגבשה קבוצה של 12 רוכבים בחזית כשמאחוריהם רוכבים רבים שמנסים לקחת חלק בבריחה. אחרי 38 ק"מ הרוכבים הגיעו לפסגה הראשונה של היום, הלודרינו, טיפוס מקטגוריה 3, כאשר לורנס פית'י הניו זילנדי (Groupama – FDJ) היה הראשון שחוצה את הפסגה.
לאחר ירידה קצרה הם עלו מיד לפסגת הקולה סאן זנו מקטגוריה 2, כשאחריה ירידה חדה לאחר מכן כ-60 קילומטרים של עלייה קלה. בשלב זה נותרו שישה רוכבים מקדימה, כשכשתי דקות אחריהם קבוצה ענקית של 45 רוכבים, שכללה בין השאר את ז'וליאן אלאפיליפ ואת נאירו קינטנה. הדבוקה רכבה כחמש דקות אחרי המובילים.
80 קילומטרים לסיום החל הטיפוס הרשמי לפסגת המורטירולו האימתני. מדובר באחת הפסגות האהובות על מארגני הג'ירו מאז שנות ה-90', וטיפוס שלאנס ארמסטרונג כינה בעבר הטיפוס הכי קשה שרכב בו – מדובר בעליה מקטגוריה 1, שאורכה 12.6 קילומטר עם שיפוע ממוצע של 7.6%, וקטעים שמגיעים גם ל-16%.
כקילומטר לפני תחילת הטיפוס הרשמי, קבוצת הבריחה כבר הצטמצמה לארבעה רוכבים. ככל שהרוכבים התקרבו לפסגה הקבוצות השונות התפצלו. כריסטיאן סקרוני (Astana) הוביל קבוצה של שלושה רוכבים שחצו ראשונים את הפסגה, וזכה בפרס לזכרו של מרקו פנטאני, שמוענק בכל שנה שבה מטפסים את המורטירולו. קבוצה של שבעה רוכבים, בהם ג'ונתן נרוואס, הגיעה לפסגה כחצי דקה לאחר מכן, כשהדבוקה, בהובלת UAE, הגיעה לפסגה ארבע דקות לאחר מכן.
במהלך הירידה התאספו כמה קבוצות רוכבים לקבוצה של 18 רוכבים, שנהנתה מיתרון של ארבע דקות על פני הדבוקה. הם חזרו לטפס לכיוון איסולציה, ול-25 קילומטרים אחרונים קשים במיוחד, שכללו שני טיפוסים מקטגוריה 1.
הראשון היה הפאסו די פוסקניו 15.1 קילומטר, עם שיפע ממוצע של 6.4%. עם התחלת העליה, גאורג שטיינהאוזר (EF Education) יצא למתקפה, כשקינטנה רודף אחריו. בדבוקה המצומצמת, פוגצ'אר נותר רק עם רפא מייקה.
קינטנה הדביק את הגרמני כחמישה קילומטרים מהפסגה, כשבמקביל פוג יצא למתקפה. דני מרטינז ניסה לעקוב אחריו, אבל מהר מאוד הבין שאין סיכוי. תוך זמן קצר הסלובני פתח פער של דקה על פני יריביו בדירוג הכללי, והשאלה היחידה שנותרה היא האם הוא יצליח להדביק את קינטנה.
ניירומן אמנם הגיע ראשון לפסגת הפוסקניו, אבל עם 40 שניות יתרון בלבד על פוגצ'אר וטיפוס של כחמישה קילומטרים לקו הסיום עם שיפוע ממוצע של 7.7% וקטעים שמגיעים גם ל-19%, לכולם היה ברור מי המנצח של הקטע. שני קילומטרים לסיום החלום של הקולומביאני נגוז. לקראת הסיום היה נראה שפוגצ'אר מעט מתעייף בפסגה המושלגת, אבל הוא בכל זאת סיים חצי דקה לפני קינטנה. שטיינהאוזר סיים שלישי, 2:30 דקות אחרי החולצה הוורודה. גריינט תומאס ודני מרטינז איבדו קרוב לשלוש דקות
מתכוננים לקטע 16
לאחר יומיים קשים, הרוכבים ייהנו מחר מיום מנוחה. אבל בשלישי חוזרים להרים. קטע 16 – 206 קילומטר מליוויניו למונטה פאנה – היה אמור לכלול את הסטלוויו, ההר הגבוה ביותר בכל הגרנד טורים, אבל בשל חשש ממפולות שלגים המסלול שונה. כעת, אחרי 33 קילומטר הרוכבים יעברו לשווייץ דרך מעבר אומברייל, שבגובה 2,498 מטר הוא "הסימה קופי" – הפסגה הגבוהה ביותר של הג'ירו השנה. לאחר מכן הרוכבים ייהנו מירידה ארוכה ונינוחה, אבל 35 הקילומטרים האחרונים הם כולם בעליה, וכוללים שתי פסגות מדורגות, כולל עליה לקו הסיום.
חמשת הראשונים בקטע 15:
1. טאדיי פוגצ'אר (UAE) – 6:11:41
2. נאיירו קינטנה (Movistar) + 0:28 שניות
3. גיאורג שטיינהאוזר (EF Education) + 2:32 דקות
4. רומן בארדה (dsm) + 2:47 דקות
5. דמי מרטינז (Bora-hansgrohe) + 2:50 דקות
דירוג כללי:
1. טאדיי פוגצ'אר (UAE) 56:11:46
2. גריינט תומאס (INEOS) + 6:41
3. דני מרטינז (BORA – hansgrohe) + 6:56
4. בן אוקונור (Decathlon AG2R La Mondiale) + 7:43
5. אנטוניו טיברי (Bahrain – Victorious) + 9:26
לובשי החולצות לאחר קטע 15:
חולצה ורודה (מוביל הג'ירו) – טאדיי פוגצ'אר (סלובניה, UAE)
חולצה לבנה (הרוכב הצעיר המוביל) – אנטוניו טיברי (איטליה, Bahrain – Victorious)
חולצה כחולה (המטפס המוביל בדירוג הרים) – טאדיי פוגצ'אר (סלובניה, UAE)
חולצת הצ'יקלמינו (הספרינטר המוביל בדירוג) – ג'ונתן מילאן (איטליה, Lidl-Trek)