חלקו הראשון של הג’ירו איטליה הסתיים והרוכבים מנצלים את הזמן למנוחה וחשיבה מחדש. אייבי גילת מנצל את הזמן לסכם את מה שנראה עד עכשיו על המסך: קולומביה שולטת, אסטנה בצרות כספיות וארמסטרונג… העיקר שפרשיות סמים לא נתגלו (עדיין)
מאת:אייבי גילת
על חגיגות המאה של הג’ירו איטליה העיבה אתמול השביתה של הרוכבים בקטע במילנו שחששו לביטחונם. מנכ"ל הג’ירו, אנג’לו זומגנן, ביטא את כעסו כלפי "הרוכבים המבוגרים" כהגדרתו. הוא העריך שהסיבה האמיתית לשביתה היא: "חוסר היכולת של אותם רוכבים להתגבר על המסלול הטכני שכלל הרבה פניות במרכז העיר", וכאן מוציא אנג’לו את הפיסטולטו ויורה לכל עבר, "כנראה שעם השנים לרוכבים התקצרו הרגליים והתארכו הלשונות". לשאלה האם הוא מתכוון ללאנס ארמסטרונג? סרב המנכ"ל הזועם להתייחס.
אין ספק שהשבוע האחרון עמד בסימן התאונה הקשה של פדרו הורילו מקבוצת ראבובנק. הרוכב שחזר להכרה נמצא במצב קשה אך יציב. להורילו שנפל לתהום של 60 מטר יש פגיעה רצינית בריאות, ויאלץ לבלות בטיפול נמרץ נשימתי לפחות שבוע נוסף.
חוץ מהדברים הלא נעימים היה לנו ג’ירו מרתק ומעניין ומלא באירועים. מספר נקודות:
1. שליטה במרוץ – כרגע שולטות במרוץ שתי קבוצות: קולומביה היירואד ו – LPR BRAKES. לקבוצת קולומביה יש 4 ניצחונות מתוך 9 שלבים שהושגו מרוכבים שונים. בקטע הראשון הנג"ש הקבוצתי בוונציה אותתה קבוצת קולומביה על הכושר הגבוה שבה היא נמצאת ונצחה את קבוצת גארמין סליפסטרים שהתאמנה במיוחד לנג"ש הקבוצתי ומכילה שענים ידועי שם. קולומביה השיגה הקבוצה 3 ניצחונות רצופים בקטעים ה-7, ה-8 וה-9 על ידי בואסון האגן, סואצו ומארק קוונדיש. בנוסף לכך יש לקבוצה 2 רוכבים המדורגים במקומות ה-2 וה-3 בדרוג הכללי: תומס לוקוויסט ומייקל רוג’רס.
קבוצה נוספת הראויה לציון היא קבוצת LPR BRAKES. גם הקבוצה הזו זכתה ב-3 ניצחונות רצופים כאשר בשלבים ה-2 וה-3 חוזר מאיץ העל אלסנדרו פטאקי למסלול הניצחונות. "אלה ג’ט" פותח מבערים ובדו קרב הפרטי בינו ובין מארק קוונדיש הוא מוביל 1:2. בשלב ה-4 לסן מרטינו די קסטרוזה מנצח דנילו די לוקה ומחזיק מאז השלב ה-5 בחולצה הוורודה. ליריביו די לוקה מוכיח שלכינוי שלו "הרוצח" יש תוקף ושהוא מועמד רציני מאוד לניצחון בג’ירו השנה.
2. הפייבריטים – הרבה מאוד רוכבים הגיעו למרוץ עם שאיפות לנצח את הג’ירו. בינתיים את רשימת המאכזבים מוביל דמיאנו קונגו ה"נסיך האיטלקי" שניצח את הג’ירו בשנת 2004 וסומן כרוכב גרנד הטורים הבא של איטליה. בינתיים קונגו הפך לרוכב קלאסיקות מצליח אבל בג’ירו איננו מספק את הסחורה, למרות שהגיע השנה מוכן ובכושר טוב. איבן באסו שחזר מהשעייה ובמרוץ טיראנו אדריאטיקו סיים על הפודיום, שלרשותו עומדת ארמדה חזקה בדמותה של קבוצת ליקוויגאס החזקה, הוא נמצא אומנם בשפיץ של הג’ירו אבל איננו מצדיק את הכינוי שדבק בו בזמנו "האיום".
ג’ילברטו סימוני, הרוכב הוותיק בן ה-37 איננו מצליח לשחזר את התצוגות המרהיבות מהעבר ובמיוחד בקטעי ההרים, כנראה שיסתפק בניסיון לנצח קטע. ללאנס ארמסטרונג קשה בטור האטלקי. אחרי חזרה מפרישה, תאונה וניתוח מורכב שעבר, מגיע לאנס ארמסטרונג לג’ירו ונותן הופעות בקדמת הפלוטון. אלו אינן התצוגות שהיינו רגילים לראות בטור דה פרנס אבל לאנס מוכיח שגם בגילו הוא עדיין ספורטאי מרשים.
3. מפתיעים לטובה – מיקלה סקרפוני מקבוצת סרמנטי שיוצא בקטע ה-6 לבריחה ארוכה של 200 ק"מ ומנצח את הקטע כאשר הוא חוזר בגדול ושם מאחוריו את הבעיות של פרשת פוארטו. אדוואלד בואסון האגן, אלוף נורבגיה הרוכב המוכשר של קבוצת קולומביה, שמגיע שני אחרי סקרפוני וביום גשום, רטוב ולח מנצח בספרינט את קבוצת הבריחה לה היה שותף וזאת יומיים לפני שימלאו לו 22 שנים. קונסטנטין סואצו הרוכב הביאלורוסי ואלוף עולם מתחת לגיל 23 מקבוצת קולומביה שמבצע בריחה מרשימה לפלוטון 15 ק"מ לפני קו הסיום ומגיע ראשון בקטע ה-8.
4. החולצה הוורודה – החליפה ידיים מספר פעמים בארבעת השלבים הראשונים. החזיקו בה מארק קוונדיש, אלסנדרו פטאקי, תומס לוקוויסט, ודנילו די לוקה. די לוקה מחזיק בחולצה הורודה מאז השלב ה-5 בהרים הגבוהים לאלפ’ די סיוסי כאשר סיים שני אחרי דניס מנצ’וב.
5. קבוצת אסטנה – יוהאן ברוניל המנהל הספורטיבי של קבוצת אסטנה הודיע שעבור הקבוצה תחרות הג’ירו מתחילה ביום חמישי הקרוב בנג"ש הארוך. בינתיים לוי ליפהיימר המועמד המוביל של הקבוצה לדרוג הכללי נמצא רק 51 שניות אחרי המוביל די לוקה. לקבוצת אסטנה יש כוכב נוסף בדמותו של קריסטופר הורנר המדורג 8 בדרוג הכללי 1:25 דקות אחרי די לוקה. אבל הבעיות האמיתיות של הקבוצה הן פיננסיות. קשה להתחרות כשלא משלמים לרוכבים את המשכורות. מסתובבות שמועות עקשניות על כך שלאנס ארמסטרונג עומד להשתלט על הקבוצה. ואם כבר מזכירים אז כפי הנראה ארמסטרונג אחרי שליפהיימר יהיה בוורוד יהפוך לדומסטיק (פועל) של ליפהיימר.
הצופים בינתיים מצביעים ברגליים. ה"טיפוסי" (האוהדים האיטלקיים) יוצאים מגדרם למראה הרוכבים ומגיעים בהמוניהם לצידי הדרכים כדי לעודד את אליליהם. בינתיים לא התגלה שימוש בחומרים אסורים בג’ירו ונקווה שהשקט והשלווה בכיוון הזה יישאר על כנו. המרחק בין 10 המדורגים הראשונים הוא פחות מ-2 דקות דבר המבטיח הרבה דם, יזע ודמעות עד לנג"ש האחרון ברומא. אנחנו נמשיך לעדכן.