לפני קצת יותר משנה החלו העבודות לבנייתו של הוולודרום (זירה למרוצי אופני מסלול) הראשון בישראל. אצטדיון האימונים בהדר יוסף בתל אביב, ששירת בעיקר את האתלטים, נהרס לטובת החפירות ו-13 חודשים לאחר מכן כבר אפשר לראות צורה של מתקן שרוב הישראלים לא מכירים. באירופה זה להיט, אבל כל מי שעובר ליד ה"מפלצת" החדשה בהדר יוסף שואל את עצמו מה בעצם יהיה שם? ולמי זה בכלל מיועד?
עוד כתבות בנושא
הוועד האולימפי הבינלאומי הוסיף 4 תחרויות אופניים לטוקיו 2020
בן 105 קבע שיא עולם ברכיבה של שעה בוולודרום
7 תירוצים שבגללם אתם לא מתחילים לרכוב על אופניים
עלות של 42 מיליון שקל
אז לפני שנספק לכם כאן את התשובות, קצת אינפורמציה. ולודרום הוא בעצם זירה למרוצי אופניים סיבוביים, והוא בנוי ממסלול אליפטי של 250 מטר (מסלול אולימפי). הקרקע עשויה מפרקט איכותי, והפניות הן משופעות כדי שהרוכבים ישמרו על אותה המהירות וזאת בניגוד לרכיבה רגילה שבה הפניות תמיד יהיו איטיות יותר. רכיבה בוולודרום היא ענף אחד בתוך ענפי הרכיבה על אופניים, שבמתכונת האולימפית כוללת גם רכיבת כביש, אופני הרים ואופני BMX. רבים מהרוכבים המתמחים ברכיבת מסלול בוולודרום עוסקים בעיקר בענף הזה, אבל יש לא מעט שמות גדולים שהפכו גם לרוכבי כביש מהצמרת העולמית כמו בראדלי וויגינס ומארק קאבנדיש. בזירה הזו רוכבים על אופניים ייעודיים שהם ללא בלמים ויש בהם הילוך אחד בלבד.
העלות של בניית הוולודרום הישראלי הראשון מוערכת ב-42 מיליון שקל (כ-12 מיליון דולר), כאשר חצי מהסכום גויס על ידי סילבן אדמס שהוא התורם העיקרי של קבוצת סייקלינג אקדמי ולחצי השני של הסכום דאגה עיריית תל אביב. הצפי לפתיחת המתקן לרכיבה הוא ספטמבר-אוקטובר 2018.
כדי להבין קצת יותר טוב את מי ישמש הוולודרום הישראלי ומה בדיוק יקרה בו, פנינו לנמרוד דובינסקי שמרכז את קורסי המאמנים והמדריכים של איגוד האופניים, ויהיה אחד המעורבים בצד המקצועי של תפעול הזירה. "הוולודרום יהיה מיועד לשלוש קבוצות של משתמשים", מסביר דובינסקי: "הקבוצה הראשונה היא הספורטאים החובבנים שיוכלו לבוא ולהתאמן בשעות מסוימות על בסיס של מנוי, והם יידרשו לעבור הכשרה של כמות שעות שתיקבע לפני שיקבלו סוג של רישיון כדי לרכוב שם. התכנון הוא שיהיו במקום כ-40 זוגות אופניים להשכרה בכל מיני גדלים, ואנשים גם יוכלו לרכוש לעצמם אופניים מתאימים כי בסך הכל לא מדובר באופניים יקרים יחסית לאופני כביש רגילים. הקבוצה השנייה היא של רוכבים תחרותיים, מועדונים ונבחרות שיבואו להתאמן. הקבוצה השלישית תהיה של ילדים ונוער ואנחנו פועלים ליצור תשתית של חוגים ומועדונים".
עבור הרוכבים החובבנים ייקבעו כאמור שעות מסוימות שבהן הם יוכלו לרכוב. עדיין לא הוחלט כמה רוכבים יוכלו לרכוב בזירה בעת ובעונה אחת, אבל מה שבטוח זה שהם יחולקו לפי הבדלי רמות. "הרוכבים האיטיים יותר יהיו על המסלול התחתון, שהוא יחסית שטוח ואפשר לרכוב בו גם במהירות של 10 קמ"ש. הרוכבים המהירים יותר יהיו מעליהם", מסביר דובינסקי.
הוולודרום משפר את הרוכבים
ועכשיו השאלה המתבקשת היא מדוע רוכבי כביש או אפילו טריאתלטים זקוקים לאימונים בוולודרום? לבנות תשתית עבור ילדים שלא ירכבו בכביש זה יפה ויכול לשכנע הרבה הורים לשלוח ילדים לענף האופניים, אבל מה ירוויחו מזה הרוכבים הפעילים כיום? "בעולם, הרבה רוכבים עושים את חלק מהאימונים שלהם בוולודרום", מסביר דובינסקי: "זה כלי לשיפור מהירות וסבולת של רוכבי אופניים. חוץ מזה, חלק מהמרוצים בוולודרום מזכירים מרוצי דבוקה בכביש, וההתנהלות מול הרבה רוכבים בסל"ד גבוה משפרת מאוד את הטכניקה ורואים את זה. אז זה יכול להיות מצוין לרוכבי כביש ונג"ש וגם לטריאתלטים במרחק האולימפי. חוץ מזה בוולודרום גודלים ספרינטרים, שזה משהו שמקביל לרצי 100 ו-200 מטר באתלטיקה ובכלל לא קיים בארץ. זה יהיה ענף חדש לגמרי".
אם כבר הוזכרה כאן האתלטיקה, נזכיר שעוד בשלבי התכנון בניית הוולודרום עוררה כעס רב בקרב האתלטים הישראלים, שגם ככה אין להם יותר מדי מתקני אימון ראויים בארץ. התכנון הוא שבוולודרום יהיה גם מסלול אתלטיקה ובמרכזו יהיה אפילו מסלול 60 מטר ובורי קפיצות, אבל נכון לעכשיו עדיין לא ברור אם התכנית הזו תצא לפועל והיא תלויה בתקצוב נוסף של מספר גורמים. הוולודרום יהיה כאמור סגור, אבל יהיו בו פתחים מהצדדים. זה אומר שלא תהיה בו מערכת מיזוג אוויר, אלא מאווררים גדולים בדומה לבריכה האולימפית בוינגייט, שיופעלו בקיץ.
ברגע שהוולודרום יהיה מוכן לרכיבה, באיגוד האופניים ידאגו להכין תכנית שנתית למרוצים, תחילה מקומיים ואולי בעתיד בינלאומיים כפי שמסביר דובינסקי: "המתקן הזה יוכל לארח כל תחרות חוץ ממשחקים אולימפיים ואליפות העולם שבהם יש דרישה לכמות מסוימת של מקומות ישיבה. כאן יהיו 600 מקומות. עוד לא בנינו לוח מרוצים, אבל כל התכניות מוכנות מבחינת הכשרה של שופטים, מארגני מרוצים ומאמנים".
קצת על תחרויות מסלול בוולודרום, בתכנית האולימפית למשל יש 5 סוגים של תחרויות לגברים ולנשים, באליפות העולם יש 10. המרוצים מתבססים על ספרינטים, מהירות ואסטרטגיה ובעיקר דברים שרובנו לא מכירים. למשל מרוץ ה"קיירין" (KEIRIN) הוא מרוץ למרחק של 1,500 מטר (6 הקפות) כשב-3 ההקפות הראשונות רוכבים אחרי מכתיב קצב על אופניים חשמליים (או אופנוע) שמתחיל ב-30 קמ"ש ומכתיב את הקצב במשך 3 הקפות עד שהוא מגיע ל-50 קמ"ש. לאחר 3 הקפות הוא יורד מהמסלול ומשאיר את הרוכבים לספרינט מטורף של 3 הקפות נוספות (750 מטר).
עוד מרוץ מעניין ומלהיב הוא ה"מדיסון" שזו תחרות בין שני זוגות רוכבים שמחליפים אחד את השני, כל פעם כשאחד מהם מתעייף. יחד הם צריכים להשלים מרחק של 50 ק"מ אצל גברים ו-30 ק"מ אצל הנשים. הזוג המנצח לא נקבע לפי זמן אלא לפי ניקוד וזה עובד ככה: בכל 10 הקפות יש ספרינט שבו שלושת הרוכבים הראשונים מקבלים ניקוד בסדר יורד כמובן. חוץ מזה, קבוצה שמצליחה להשיג יתרון של הקפה על כל קבוצה אחרת מקבלת עוד 20 נקודות. הרוכבים הבריטים בראדלי וויגינס ומארק קאבנדיש שכיכבו גם בטור דה פראנס, היו חזקים מאוד במדיסון. חוץ מזה מתקיימים על מסלול הוולודרום תחרויות ספרינט, תחרויות נגד השעון ואנשי האופניים מבטיחים לנו שלראות את זה מקרוב זה מאוד מלהיב. בעוד כשנה זה גם יוכל לקרות.
אין ספק שיש מקום לבניית וולודרום במסגרת התפתחות ספורט האופניים בארץ וערכתי
למי שתרם לכך שזה אותו האדם שהביא לנו את הג'ירו ד'איטליה ועל כך תודה
אני רק חושב ומשוכנע בתור רוכב כביש ושטח שהרבה לפני הוולודרום היה צריך לבנות מסלול של כביש מעגלי של 10 או 15 ק"מ ולאפשר לאלפי רוכבי הכביש בארץ להיתאמן בכל ימות השבוע ללא חשש לחייהם, באמצע המסלול המעגלי אפשר היה לבנות מסלולים לאימון באופני שטח וכו' וכו'…זה היה עולה פחות והיה מציל חיי רוכבים שעוד לצערנו יקפחו את חייהם על כבישי הארץ שכבר צבועים באדום מדמם של אלה שכבר נהרגו.
חבל מאד שההחלטה הייתה להקים פיל לבן שישרת רק מעטים ביחס לכמות הבלתי נתפסת של רוכבים בכביש שהיו נהנים הרבה יותר ממסלול מסודר.
צודק 100%
כל מילה בסלע …. ובמצבות בבתי העלמין ……….. זו ארץ נהדרת לרכיבת אופניים – ויפה שעה אחת קודם להקים מספר משלולים כביש איכותיים
לדעתי אין קשר בין השניים, שלא לדבר על המורכבות של בניית מסלול כביש והעובדה שהוא ישרת חלק קטן מהרוכבים (משעמם, רחוק, אין עליות/ יש עליות…). חלק לא מבוטל מהדם על הכבישים נובע מרוכבים חסרי אחריות, על כביש 4, בשעות שלפני הזריחה, לא בשוליים, לבד, בלי ליווי וכד' בתוספת נהגים פרועים / חסרי מודעות. אכיפה מוגברת באזורי הרכיבה בשבת בבוקר תעשה את העבודה.
וולדרום רובה נבנתה והיצור על ידיי חברת אדירם תעשיות מתכת בנתיבות.
חברה חזקה בתחומה .
עופר כהןתקובי כהן ..
ובמיוחד לעמוס כהן הבעלים של חברת בית אדירם.