המרוץ המכונה "הטור דה פראנס הקטן" יצא לדרך ובעוד שבוע נדע מה מצבם של מועמדי העל לניצחון בטור דה פראנס
מאת:יאיר בן עמי
דוכן מנצחים וראש דירוג לאחר קטע 1:
מרוץ אישי נגד השעון – 10.4 ק"מ
1. כריס פרום, בריטניה, סקאי, 21:13 דקות
2. אלברטו קונטאדור, ספרד, טינקוף – סאקסו בנק + 8 שניות
3. בוב ג'נגלס, בריטניה, טרק + 9 שניות
כריס פרום ניצח בקטע הראשון של הקריטריום דו דופינה לאחר שעבר 10.4 ק"מ של מרוץ אישי נגד השעון בזמן של 21:13 דקות והקדים את אלברטו קונטאדור (קבע את הזמן השני בטיבו) בפחות מ- 8 שניות.
כריס פרום – בשנים קודמות פתח מול קונטאדור פער של 4-8 שניות לכל ק"מ של מרוץ נגד השעון
וינצ'נזו ניבאלי קבע את הזמן ה- 8 בטיבו והוא בפיגור של 13 שניות מפרום שילבש את החולצה הצהובה של המוביל בדירוג המצטבר. גם טיג'יי ואן גרדרן קבע זמן איטי ב- 13 שניות מפרום והוא מדורג מקום אחד אחרי ניבאלי.
את הזמן השלישי בטיבו קבע הרוכב הצעיר והמבטיח מקבוצת טרק, בוב ג'נגלס המחזיק בתארי אלוף לוקסמבורג במרוץ כביש ובמרוץ נגד השעון. ג'נגלס רק בן 21.
קריטריום דו דופינה
במשך 66 שנות קיומו של מרוץ הקטעים הקריטריום דו דופינה שונה שמו כמה פעמים, אבל תמיד הוא היה אחד משני מרוצי ההכנה החשובים ביותר לקראת הטור דה פראנס. המרוץ השני הוא הטור השוויצרי שיצא לדרך ביום שבת – 14 בחודש יוני וביום בו יתקיים קטע המלכות בדופינה.
במהלך שנותיו היו מי שייחסו לתוצאות בו השלכה ישירה בין הדופינה לטור והיכולות של הרוכבים המועמדים לניצחון בטור דה פראנס. הנחת העבודה הזו יכולה להישען על מעט מאוד עובדות כפי שאפשר לראות ברשימה הבאה.
במהלך 66 שנות קיומו של הדופינה רק 10 מנצחי דופינה המשיכו לניצחון בטור דה פראנס וזה קרה רק 12 פעמים.
מנצחי דופינה וטור באותה השנה
לוסיאן בובה – 1955
ז'ק אנקטיל – 1963
אדי מרקס – 1971
לואיס אקנה – 1973
ברנאר טבנה – 1975
ברנאר הינו – 1979
ברנאר הינו 1981
מיגל אינדוריאן – 1995
לאנס ארמסטרונג- 2002
לאנס ארמסטרונג – 2003
בראדלי וויגנס – 2012
כריס פרום 2013
שלושה מנצחי דופינה המשיכו למקום על דוכן המנצחים של הטור דה פראנס:
הנרי אנגלד ניצח בשנת 1959 בדופינה וסיים במקום שני בטור.
ז'ק אנקטיל ניצח בשנת 1969 וסיים במקום שלישי בטור.
ארתור צימרמן ניצח בשנת 1986 וסיים במקום שלישי בטור.
תוואי המסלול של הקריטריון דו דופינה מבטיח מאבקי ראש דירוג עד לקו הסיום של הקטע האחרון.
מסלול הדופינה ליברה מורכב לא פעם כמהדורה קצרה לקראת הטור, אומנם נדיר שמסלולים זהים נבחרים, אבל באופי התוואי.
השנה הוזנק הדופינה במרוץ אישי נגד השעון למרחק קצר של 10.4 ק"מ וכשכבר ביום השני יסתיים הקטע בפסגה אליה יגיעו הרוכבים לאחר טיפוס בעלייה בעלת דירוג על ושאת לאחר עוד חמש פסגות מדורגות לאורך 156 ק"מ בלבד.
קטעים 3-4-5-6 עתירי עליות, חלקן מדורגות, אך רק בקטע ה- 7 יהיה סיום נוסף על פסגה. הקטע המלכותי (קטע 7) כולל שתי עליות בדירוג על בשלושים הק"מ האחרונים ובכללם העלייה לקו הסיום.
קטע הסיום (קטע 8, יום ראשון 15 ביוני) גם הוא מסתיים על פסגה, לאחר עלייה בעלת דירוג 1 ועוד' עלייה בדירוג אחד וכל זאת ב- 15 הק"מ האחרונים של הקטע.
הרוכבים המעניינים ביותר במרוץ אלו הם הנחשבים כמועמדים לניצחון בטור דה פראנס כששלוש מועמדי העל הם שני מנצחי הטור דה פראנס בעבר ומנצח הג'ירו ד'איטליה שכבר סיים על דוכן המנצחים של הטור דה פראנס.
כריס פרום, בריטניה – סקאי
דירוגים בדופינה בעבר:
2012 – מקום 4
2013 – ניצח.
לאחר שניצח בקטע הראשון מוביל פרום בקריטריום דו דופינה ליברה.
בשבוע האחרון עיקר העיסוק בכריס פרום הוא דרך בראדלי וויגנס.
וויגנס קיבל הודעה כי הוא אינו בתוכנית של קבוצת סקאי לטור דה פראנס. הסאגה המכוערת של וויגנס פרום החלה כבר בטור של 2012 כשפרום התרחק מוויגנס לפני סיום על פסגה ונקראה חזרה לנאמנות למוביל קבוצתו שכבר לבש את החולצה הצהובה.
כריס פרום – ניצח בדופינה 2014 והמשיך לניצחון בטור
אקורד אחרון בסיפור ה"אהבה" בין שני מנצחי שתי מהדורות הטור האחרונות נרשם כאמור השבוע כשוויגנס לא זומן לסגל וזאת לאחר שבמשך כשנה הוא מצהיר לכל מיקרופון ועט שלופים כי הוא ישמח לסייע לפרום לנצח בטור.
בכל דרך שיוצגו היחסים בין פרום לוויגנס ברור כי מנצח הטור האחרון לא סומך על מנצח הטור הקודם. פרום כנראה חושש כי ברגע שיתאפשר לוויגנס הוא יהפוך למוביל הטור ומצב כזה יכול להתרחש כבר בקטע החמישי של הטור כשהדבוקה תחצה את מעברי האבנים המרוצפות בקטע הנחשב למסוכן.
עננת היחסים עם וויגנס ואי הכללתו בהרכב קבוצת סקאי לטור דה פראנס 2014 תרחף מעל לפרום גם במהלך הקריטריום דו דופינה 2014 כשיישאל בנושא שוב ושוב על ידי העיתונאים.
פרום מגיע לטור בכושר טוב, כמועמד לניצחון גם בדופינה וגם בטור שיבוא לאחריו ולאחר עונה שכללה ניצחון בטור של עומן בפברואר, מקום 6 בטור קטלוני בו ניצח חוקאין רודריגז קונטאדור סיים שני וניצחון בטור של רומנדי לפני כחודש.
למרות ההופעות המרשימות בולטות בהעדרן יותר הופעות ויותר מוצלחות, פרום לא יוצר רושם של אותו רוכב מפלצתי הנחשב בשנתיים האחרונות לאחד משלושת המטפסים הטובים בעולם ואחד השענים הטובים.
למרות כל שנכתב ברור כי פרום הוא הרוכב להביס בדופינה ובוודאי בטור.
אלברטו קונטאדור, ספרד, טינקוף – סאקסו בנק
דירוגים בדופינה בעבר:
2005 – לא סיים
2007 – מקום 6
2009 – מקום 3
2010 – מקום 2
2013 – מקום 10
סיים שני בקטע הראשון ומדורג שני בדירוג המצטבר.
סביב אלברטו קונטאדור יש רחש המרמז לא רק על חזרה לכושרו הטוב ביותר, אלא לכושר הטוב ביותר שהפגין אי פעם.
קונטאדור הוא מנצח הגרנד טור הגדול של הדור הנוכחי. הוא ניצח חמשה גרנד טור ועוד אחד (טור דה פראנס 2011) אותו פסלו בגלל פרשת הקולנטבול, אכל או לא אכל ומקור הפרה.
אילולא הפסילה בטור ועוד פסילה של ניצחון בג'ירו ד'איטליה 2011 היו לקונטאדור שבעה ניצחונות בגרנד טור. שווה למספר הניצחונות בגרנד טור של פאוסטו קופי ומיגל אינדוריאן (מקום 4 בכל הזמנים).
קונטאדור לא אוהב לסיים במקום שני והמקום השלישי הוא סוג של הפסד מכוער עבורו. בטור דה פראנס 2013 הוא העדיף להקריב את המקום על דוכן המנצחים ביציאה להתקפה חסרת סיכוי במורד האלפ' דואז' וסיים בגללה סיים מקום הרביעי בדירוג הסופי.
הוא לקח קשה את העובדה שלא הצליח להאבק טוב יותר על החולצה הצהובה בטור 2013 ושינה את התוכניות שלו מקצה לקצה. במקום להתייצב לוואלטה ולהגן על התואר משנת 2012 הוא העדיף לצאת לשרשרת של מרוצים חד יומיים ולהגיע לחורף בכושר תחרותי כפי שלא היה לו מעולם בתחילת עונת אימונים.
את עונת 2014 הוא החל עם המקום השני בטור של אלגברה בפברואר, ניצחון בפער של כשתי דקות על ניירו קוינטנה שסיים שני בטיראנו – אדריאטקו באמצע מרץ, מקום שני בפיגור של 4 שניות מהמנצח (רודריגז) בוואלטה א קטלוניה בסוף מרץ, ניצחון בוואלטה אל פאיס וואסקו באמצע אפריל ומשם קיום בלוק אימונים על מסלולי הטור דה פראנס.
קונטאדור עצמו אמר כי רק לאחר שקרא כמה כתבות שהצביעו על תחילת העונה הטובה ביותר שלו הוא הבין כי זה כנראה המצב, אבל הוא מסייג ואומר כי הניצחון בדופינה אינה ממטרה והוא מגיע לטובת מבחן לכושרו, ואת זה אומר כמעט כל מועמד לניצחון בטור המגיע לדופינה.
וינצ'נזו ניבאלי, איטליה – אססטנה
דירוגים בדופינה בעבר:
2006 – לא סיים
2009 – מקום 7.
2012 – מקום 28
סיים במקום ה- 8 בקטע הראשון, מדורג 8 בדירוג במצטבר ועם פיגור של 13 שניות מפרום המוביל.
ניבאלי יהיה בסוף השנה בן 30. גיל שהיה רשום בתעודת הזהות של כמה מנצחי טור דה פראנס, סדרתיים כחד שנתיים. הוא כבר ניצח בוואלטה א'אספנייה (2010) ובג'ירו ד'איטליה (2013) וכדי לקבל את כרטיס הכניסה לרשימת מנצחי גרנד טור גדולים הוא חייב את התואר של החולצה הצהובה ביולי.
לרוע מזלו של ניבאלי הוא מתחרה עם שני רוכבים הנראים כמנצחי הטור הגדולים ביותר בעת הזו. כריס פרום ואלברטו קונטאדור מציגים יכולות הנראות מעט רחוקות מיכולותיו של ניבאלי, אבל ניבאלי אינו רוכב שאפשר להוציא מהחשבון ומרוץ כקריטריום דו דופינה אמור לגלות לנו מה שכל העונה לא יכולנו לראות – מה כושרו של ניבאלי באמת?
לכל אורך העונה לא הצליח ניבאלי לייצר ולו מרוץ אחד, או אפילו מהלך אחד בתוך מרות אחד, המעמיד אותו בשורת המועמדים לניצחון בדופינה או בטור השנה ועל זה צריך גם להוסיף מתיחות שנוצרה (בגלל התוצאות) בינו לבין ראשי קבוצתו (אסטנה) ובראש אלכסנדר וינוקורוב (המנהל הספורטיבי שניצח בדופינה בשנת 1999 וסיים שלישי בטור בשנת 2003) שיודע דבר או שניים על מוכנות לשיא עונה.
טיג'יי ואן גרדרן, ארה"ב, ביאמסי
דירוגים בדופינה בעבר:
2010 – מקום 3
2012 – מקום 14
סיים במקום ה- 9 בקטע הראשון ומדורג 9 בדירוג המצטבר עם פיגור של 13 שניות מפרום המוביל.
הצעיר האמריקאי שסיים במקום החמישי בטור דה פראנס 2012 בשנת 2012 ועמד על דוכן המנצחים של הדופינה כבר לפני ארבע שנים נחשב לאחת ההבטחות הגדולות של הדבוקה.
בגיל 26, אותו יחגוג הקיץ, הציפיות ממנו הן לקיומן והשנה הוא נבחן כמועמד לתואר בכל מרוץ ולא כהבטחה הבאה, של שנה הבאה או שנים באות.
ואן גרדרן היה שני לפרום בטור של עומן בפברואר, היה שלישי לרודרגיז וקונטאדור בקטלוניה בסוף מרץ, וסיים במקום ה- 6 בוואלטה אל פאיס וואסקו באמצע אפריל.
במהל העונה סבל ואן גרדרן מפציעה, אבל דומה כי היא מאחוריו.
ואן גרדרן מעניים בעיקר כרוכב שצריך לבצע את הפריצה שלו מפאתי הבמה למרכזה והאם יוכל לעשות זאת השנה.
עורך לשעבר של אתר שוונג
בעל הטור מציאות נושכת