"לה וולטה מיוחד עבורי כי זה המרוץ הביתי והטור דה פראנס הוא מרוץ האופניים הגדול בעולם, אבל מבחינת רכיבה, הג'ירו הכי טוב. אני אוהב את הג'ירו, זה המרוץ המועדף עלי", כך אומר אלוף העבר אלברטו קונטדור בראיון לשוונג לקראת פתיחת הג'ירו דה איטליה מחר (שבת), מרוץ בו הוא ישמש כפרשן בשידור החי ביורוספורט.
קונטדור (40) הספרדי היה רוכב הגרנד טורים הטוב ביותר בסוף העשור הראשון ותחילת העשור השני של המאה. הוא זכה בג'ירו ב-2008 וב-2015, זכה פעמיים נוספות בטור דה פראנס ושלוש פעמים בוולטה. הוא אחד משבעה רוכבים בלבד שזכו בכל שלושת הגרנד טורים וזכה בשישה גרנד טורים רצופים. אולם, הניצחון שלו בטור ב-2010 ובג'ירו ב-2011 בוטלו לאחר שנכשל בבדיקת סמים.
לכתבות נוספות לקראת הג'ירו ד'איטליה:
אוונפול, רוגליץ', וכל השאר: המועמדים הבולטים לזכות בג'ירו ד'איטליה
הדרך ארוכה לחולצה הוורודה: סקירת מסלול הג'ירו ד'איטליה 2023
האזינו לפודקאסט שוונג: מתכוננים לג'ירו ד'איטליה עם גיא ניב וגלעד גרוסמן
מהמרוץ הראשון, דרך הרוכבים הגדולים ועד לישראל: ההיסטוריה של הג'ירו
לדבריו, מדובר במרוץ מיוחד גם בשל הקושי הרב בהרים, מזג האוויר המשתנה בקיצוניות ("אפשר לעבור תוך יום מ-30 מעלות ל-0 ושלג"), המרחקים הגדולים ("מרוץ עם 11 קטעים בסביבות 200 ק"מ זה כבר לא משהו שרואים"), ואולי יותר מכל, הרכיבה עצמה. "אפשר לשחק עם הטקטיקה, אפשר לשבור את המתחרים מפני שאפשר לברוח בהרים. בוולטה ובטור אי אפשר".
כבר כמה שנים שקונטדור משמש פרשן במרוץ, אבל הוא מסרב להמר מי ינצח – רמקו אוונפול או פרימוז' רוגליץ' – אבל נדמה שבין השורות הוא נוטה לטובת הבלגי. "הם המועמדים המובילים בפער גדול", הוא אומר. "שניהם רוכבים מאוד חזקים ויכולים לרכוב קטעים שונים בצורה שונה. הם באותו כושר, אבל אוונפול ניצח שנה שעברה בוולטה. רוגליץ' התקשה, אבל יש לו ניסיון. נראה מי חזק יותר בהרים".
לגבי סיכוייהם של רוכבים אחרים הוא די סקפטי. "הם יצטרכו לנסות לא להפסיד יותר מדי זמן בקטעים נגד השעון ולהתאושש בהרים", הוא אומר. "ז'אאו אלמיידה הוא מועמד ברור לפודיום. הוא מתחזק לאורך המרוץ ויש טיפוסים מאוד ארוכים. הוא כנראה הרוכב שהכי קרוב לאוונפול ורוגליץ' ומאוד יציב. זה חשוב בג'ירו. לתיאו גייגן הארט יש המון כשרון והוא היה מאוד חזק בטור של האלפים. הוא אפשרות טובה".
בנוגע לקטע הראשון, שיהיה נגד השעון, קונטדור מאמין שלפיליפו גאנה יש סיכוי טוב לנצח כיוון שאוונפול ורוגליץ' אולי יהיו זהירים יותר. "לנצח את הקטע הראשון זאת המטרה המרכזית שלו בג'ירו, אז הוא ייקח קצת יותר סיכונים בפניות כי הוא לא דואג בנוגע להמשך".
קטע הנג"ש בהרים, הלפני אחרון השנה, כבר לא יהיה בסגנון של גאנה. "זה קיר אמיתי. שבעה קילומטרים ב-12 אחוז שיפוע כשארבעת הקילומטרים הראשונים הם מעל 15 אחוז. בג'ירו חייבים לדעת להתאים את עצמך".
אבל לדבריו, למרות ריבוי הקטעים נגד השעון השנה, המרוץ יוכרע בהרים. "הדבר הכי חשוב בג'ירו זה לא לסבול מיום רע. בטור או בוולטה אפשר לאבד דקה אם אתה לא עומד בקצב של המובילים, אבל בג'ירו אפשר לאבד שש או שבע דקות. הג'ירו שונה".
שני קטעים שהוא מסמן כמשמעותיים במיוחד הוא הקטע ה-13, שכולל את הנקודה הגבוהה ביותר בג'ירו השנה ("זה קטע מאוד מאוד קשה") וקטע המלכה – הקטע ה-19 שמסתיים בטרה סימה די ליברדו לאחר חמש עליות קשות. "זה קטע מאוד קשה, הוא תמיד משפיע. במיוחד כשיש מזג אוויר קשה".
מתברר שעבור קונטדור, מזג אוויר גשום או מושלג דווקא היווה ברכה. לשאלת שוונג מה הרגע הזכור ביותר שלו בג'ירו, הוא חוזר ל-2008, כשהצליח להבטיח את הניצחון רק בקטע האחרון, שהיה נג"ש, לאחר שלפניו הוביל בארבע שניות בלבד. "הספונסרים כמעט הכריחו אותי להשתתף באותה שנה. ואז, לפתע, אחרי שלושה שבועות, אני מוצא את עצמי בחולצה הוורודה". הוא חושף שחשב שלא יוכל לזכות במרוץ מפני שהוא סובל מאלרגיות. "אבל ירד גשם בימים המשמעותיים והייתי מעולה".