לקראת עונת התחרויות 2018 הוציאו באיגוד האופניים הישראלי הודעה לפיה בכל התחרויות שיתקיימו בארץ ולא שייכות ל-UCI (התאחדות האופניים הבינלאומית), יהיה אפשר להשתמש באופניים עם בלמי דיסק במרוצי הכביש. בכך, איגוד האופניים הישראלי הצטרף לכמה מהאיגודים הגדולים בעולם שאישרו את זה כמו האמריקאי, הבריטי, הקנדי והאוסטרלי.
עוד כתבות בנושא
היסטוריה: נגה כורם הפכה לרוכבת מקצוענית
כל מה שרציתם לדעת על הג'ירו בישראל ולא היה לכם את מי לשאול
כיצד רוכבים צריכים לכוון את ההילוכים בצורה מקצועית?
מבחינת ההתאחדות הבינלאומית, עדיין אין אישור רשמי להשתמש באופניים עם בלמי דיסק אבל הנושא הזה נמצא במבחן כבר כמה שנים, ורוכבים מהשורה הראשונה בסבב המקצועני כבר עושים את זה כמו למשל מרסל קיטל שניצח ב-2017 בחמישה קטעים בטור דה פראנס. זה אומר שרוכבים מהשורה הראשונה יכולים להשתמש בבלמי דיסק גם בגרנד טורים וגם באליפות העולם, בעוד שרוכבים אחרים לא יכולים להשתמש בבלמי הדיסק באליפות העולם או בכל תחרות UCI אחרת שיש בה זינוק המוני. יוצאות דופן הן תחרויות גראן פונדו, שבהן UCI כבר מאשרים שימוש בבלמי דיסק.
מצד שני, הרבה איגודים בעולם עדיין לא מאשרים בלמי דיסק באליפויות הלאומיות שלהן כמו למשל האיגודים בצרפת ובספרד. הסיבה היא בראש ובראשונה בטיחותית, כאשר החשש הגדול הוא שבמקרה של התנגשות המונית, דיסק חד או חם עלול להפוך למסוכן מאוד ולגרום לפגיעה משמעותית ברוכבים.
מבחינת האיגוד הישראלי, הרעיון היה ליישר קו עם האיגודים הגדולים בעולם ולאפשר לכמה שיותר רוכבים להתחרות כפי שמסביר המנהל המקצועי של האיגוד ירדן גזית: "אנחנו נתקלים בנושא הזה בשנתיים-שלוש האחרונות אחרי הרבה מקרים של רוכבים שלא ידעו אם מותר להם או אסור להם להשתתף בתחרויות. אין לנו ממש כלים לבחון את זה ברמה הבטיחותית, ואנחנו הולכים בעקבות האיגודים המובילים בעולם. בגדול אנחנו רוצים לאפשר לכל מי שיש לו אופני כביש לבוא ולהשתתף בתחרויות".
לגבי הלבטים שיש לאנשי מקצוע שונים בעולם האופניים באשר לאישור שימוש בבלמי דיסק אומר גזית: "מדובר בשני חששות עיקריים. האחד הוא שהדיסק עצמו יחתוך מישהו בהתנגשות המונית והשני הוא שבפלוטון שבו חלק מהרוכבים עם בלמי דיסק וחלק אחר לא, טווחי הבלימה הם שונים. כשעושים את השיקולים צריך לזכור גם את היתרונות של בלמי הדיסק שככל הנראה בולמים טוב יותר במיוחד במזג אוויר חורפי וגם יש סיכוי נמוך יותר לפיצוצים של חישוקי הקרבון, כך שהשיקולים הם לכאן ולכאן. אנחנו גם רואים ש-UCI מאפשרת את השימוש בבלמי הדיסק באליפות העולם למאסטרס שזו תחרות ברמה גבוהה לכל דבר".
בעקבות ההחלטה החדשה של איגוד האופניים, יותר השימוש בבלמי דיסק בכל תחרות כביש שתתקיים בארץ ב-2018, מאחר ובשנה זו לא מתוכננות תחרויות בינלאומיות של UCI כאן בישראל. ההמלצה היחידה של איגוד האופניים לרוכבים שמתכוונים לצאת ולהתחרות בחו"ל היא לבדוק מה המדיניות שם לגבי השימוש בבלמי הדיסק, כדי לא להגיע למצב שמתרגלים אליהם כאן בארץ ונאלצים לוותר עליהם בתחרויות חשובות בחו"ל. אגב, עד לא מזמן גם איגוד האופניים הקנדי אסר על בלמי דיסק ורוכבים אמריקאים שחצו את הגבול להתחרות מצאו את עצמם מחפשים אחר אופניים חלופיים. היום אגב, גם האיגוד הקנדי יישר קו עם האמריקאים, הבריטים, האוסטרלים – וכך גם הישראלים.