ה-14 ביולי הוא יום העצמאות של צרפת ולכן תמיד מתוכנן לטובת כך מסלול מיוחד. זהו יום חשוב לכל הרוכבים הצרפתים שמתחרים בטור, ניצחון ביום כזה מבטיח גאווה לאומית גדולה ותהילת עולם. הקטע הבטיח אמנם הרבה וגם קיים, המתכון פשוט – קטע קצר והררי מעודד התקפות ורכיבה אגרסיבית שמייצרים עניין ואפשרות לשינויים בדירוג הכללי. בקטע הקודם קיבלנו סיום מותח בעלייה שבו כריס פרום הפסיד שניות יקרות למתחריו ואת החולצה הצהובה, אותה לובש כעת פאביו ארו מאסטנה שזוהי לו הפעם הראשונה עם החולצה הצהובה בטור דה פראנס. אומרים שהחולצה הצהובה "מצמיחה לך כנפיים" קשה לחזות מה יהיה בהמשך המרוץ, אבל אלוף איטליה הטרי נראה בכושר מצוין ולא יוותר עליה בקלות.
צ פ ו | תקציר קטע 13
מה היה על המסלול היום?
את הקטע הקצר באורך של 101 ק"מ מסיינט ג'ירון לעבר פוי התחילו 179 רוכבים בלבד. במהלך המסלול אתגרו את הרוכבים 3 עליות מדורגות ברמה 1, העלייה השלישית של היום היתה גם הכי קשה – "מור דה פגור" שמה, אורכה 9.3 ק"מ בשיפוע ממוצע 7.9% עם שיפוע מקסימלי "שובר רגליים" של 18%, אך סיום הקטע הוא בירידה של 26 ק"מ לקו הסיום.
כצפוי, מיד עם תחילת הקטע התחילו התקפות של רוכבים המנסים להתנתק מהפלוטון ולייצר מצב של ניצחון. שני הרוכבים בבריחה הראשונה של היום הם טוני ווקלר הבלתי נגמר ו-וורן בארגיל שמחזיק בחולצה המנוקדת (מלך ההרים). שני הצרפתים נלחמו להיות בקדמת המרוץ כ-10 קילומטרים, אך ללא הפרש משמעותי, כאשר מאחור התרחשה מלחמה גדולה בפלוטון וניסיונות התנתקות שהעלו את הקצב ובפועל סגרו את הבריחה. לפני העלייה הראשונה המשמעותית התקיים ספרינט ביניים. שלושה רוכבים בבריחה בקדמת המרוץ עוברים ראשונים ואחריהם מתוך הפלוטון מנצח את הספרינט מייקל מת'יוס מסאנווב ועל הגלגל שלו מרסל קיטל שלובש את החולצה הירוקה ולא צפוי לאבד אותה בקרוב.
מאחור השתרך מתחילת הקטע יעקב פוגסלאנג מאסטנה שגורר פציעה מנפילה, בהמשך הקטע הוא יפרוש סופית מהטור. הוא ניצח את קריטריום דופינה רק לאחרונה והגיע לטור בכושר מצוין. זוהי עוד פגיעה משמעותית בקבוצת אסטנה ובתמיכה בהרים בחולצה הצהובה, פביו ארו. שלושת הרוכבים בבריחה השנייה של היום הם די מארקי מ-BMC, סילבן שאבנל מדירקט אנרג'י ופיליפ ז'ילבר מקוויקסטפ. די מארקי תוקף ועובר את הפסגה של העלייה הראשונה, אוסף את הנקודות' אך נתפס מיד לאחר מכן. ההתקפה המשמעותית הבאה מגיעה מאלברטו קונטאדור, זוכה הטור דה פראנס בעבר. קונטאדור נמצא בעמדה לא טובה מבחינת הדירוג הכללי ובינתיים לא מציג יכולת מתאימה להתמודד על הניצחון. נראה שבמקום זאת הוא בוחר ללכת על אסטרטגיה של הכל או כלום – בריחה וניסיון לנצח בקטע, מה שיכול להקנות לו תהילה ואולי גם הפרש מספק לחזור לעשירייה הראשונה בדירוג הכללי.
מיקל לאנדה הרוכב הבאסקי מסקיי מצטרף לבריחה של קונטאדור. לאנדה המטפס המחונן והסופר דומסטיק של כריס פרום, היה במרכז של שערורייה קטנה בסיום הקטע הקודם. תפקידו היה להכתיב קצב ולמשוך את כריס פרום מהר ככל האפשר לקו הסיום, אך בפועל כאשר בארדה, אוראן וארו תקפו בסוף קטע 11, לאנדה ניסה להצטרף לספרינט פיניש בעלייה במקום לעזור לפרום שנקלע לקושי. זה מזכיר את ההתקפה של כריס פרום עצמו כאשר בראדלי וויגינס הוביל את הטור ב-2012, אך במקרה ההוא פרום מיד הוריד קצב וחיכה למוביל קבוצתו. הדירקטור ספורטיף של סקיי נצפה עצבני ונוזף ברוכב בסיום הקטע, אך מיד לאחר מכן השניים העלו תמונה של עסקים כרגיל. יש שמועות כבר זמן מה לגבי מעבר אפשרי של לאנדה לקבוצת מוביסטאר בסיום העונה. הוא מחפש כנראה להיות רוכב מוביל בגראנד טור, בגיל 27 ועם תוצאות כשלו זה מהלך הגיוני ומובן.
קונטאדור ולאנדה עוברים את העלייה השנייה של היום, כאשר קונטאדור לוקח את הנקודות הרים, כמה דקות מאחוריהם קבוצת הרדיפה הקטנה ואיכותית של קינטאנה, קייטובסקי ו-וורן בארגיל. מה שנשאר מהפלוטון מאחור זה בעיקר הפייבוריטים בדירוג הכללי והם מנסים לייצר מהלך בירידה מהעלייה השנייה. בארדה תוקף ופרום אחריו, פעם ראשונה בקטע שארו בצהובה נדרש להגיב. קייטובסקי הפולני, אלוף עולם בעבר ספק מתפרק ספק נקרא אל הדגל לעזור למוביל שלו, עוזב את קבוצת הבריחה בקדמת המרוץ ומחכה לפרום.
קונטאדור ולאנדה נתפסים לפני סיום העלייה האחרונה של היום על ידי קינטאנה ובארגיל כשהאחרון מצליח לאסוף עוד נקודות הרים ולהגדיל את היתרון שלו בתחרות החולצה המנקודת. בירידה המרדף של הפייבוריטים מלא בהתקפות ומשחקים בין רוכבי הדירוג הכללי, ארו, פרום ובארדה, הצרפתי בארדה שולט באופניים בצורה מושלמת בירידות טכניות והוא מפעיל לחץ על הרוכבים שסביבו. 20 ק"מ לסיום ההפרש נע סביב 2 דקות בין רביעיית הבריחה שעובדת ביחד בתיאום מצוין לרדיפה שרוכביה לא חולקים בעבודה בגלל אינטרסים שונים.
צ פ ו | קילוטר אחרון בקטע 13
קילומטר אחרון לסיום, הפלאם רוג', לאנדה שוב מוביל את הרביעייה שבבריחה ובעצם קובר את סיכוייו לזכות בקטע, משום מה הוא חוזר על הטעות הזאת כבר מספר פעמים אך יוצא עם הישג מהיום עם עלייה למקום החמישי בדירוג הכללי. קונטאדור הראשון לתקוף בספרינט אך בארגיל הספרינטר הטוב מבין הרביעייה קופץ קדימה, לוקח את הפנייה החדה ימינה ומנצח את הקטע הראשון שלו אי פעם בטור דה פראנס. ניצחון צרפתי ביום הבסטיליה וראשון מאז 2005, זכינו לצפות בקטע גדוש במהלכים מעניינים. שני מגיע קינטאנה וסוגר את הפודיום, קונטאדור שהיה הזרז למהלך המשמעותי והמנצח היום. סיימון ייטס (אוריקה, לובש את החולצה הלבנה) ודן מרטין מגיעים רביעי וחמישי בהתאמה, הם מתנתקים מדבוקת הפייבוריטים ומצליחים לסיים כמה שניות לפניהם. למרות כל המאמצים של פרום וחברי קבוצת סקיי הם לא הצליחו לשבור את ארו והוא נשאר בחולצה הצהובה עם הפרש קטן של 6 שניות בלבד. זה לא יספיק לניצחון על פרום כשיש עוד את קטע 20 של נג"ש במארסיי, ארו יצטרך ליזום בקטעים הבאים על מנת להגדיל את ההפרש.