אבל בטריאתלון הישראלי: אורי אליאב, ממייסדי הענף בארץ, הלך לעולמו

האיש שיזם והפיק את תחרות הטריאתלון הראשונה בארץ בקיבוץ חורשים, התחרה בעצמו בתחרויות רבות, כולל עד השנים האחרונות, הלך לעולמו בגיל 88: "המצפן של הטריאתלון הישראלי, הניח את היסודות"
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
אורי אליאב מתחרה באילת ב-2013 | צילום: ארכיון שוונג

אבל ירד היום (חמישי) על ענף הטריאתלון הישראלי, שאיבד את אחד מעמודי התווך שלו. אורי אליאב, מי שהיה ממייסדי הענף בישראל, הלך לעולמו בגיל 88.

לכתבות נוספות בנושא:
חברת שוונג ערכה כנס מאמני טריאתלון לפתיחת עונת התחרויות
בדרך לסולד אאוט: מספרי שיא ברישום לצ'אלנג ישראמן 2025
עונת התחרויות חזרה: כל התוצאות מטריאתלון אשדוד

אליאב הוא זה שיזם את תחרות הטריאתלון הראשונה שהתקיימה בישראל – טריאתלון חורשים – ביומו האחרון של חודש אוגוסט בשנת 1985. הטריאתלון כונה "איש הטיח" (כפרפרזה על איש הברזל) והוא החל עם 10 ק"מ של ריצת שדה, המשיך עם רכיבה על אופניים מקיבוץ חורשים לקיבוץ עינת והסתיים בשחייה של 250 מטר בבריכת קיבוץ חורשים.

אורי אליאב עם תעודת הוקרה מיוחד | צילום: איגוד הטריאתלון

אליאב היה ספורטאי סבולת מנוסה כבר אז, בין אם במשחים בים, בריצות שדה וכביש, וגם 12 מרתונים מלאים שכבר היו מאחוריו. הרעיון לארגון הטריאתלון הישראלי בא בעקבות השתתפותו של יהודי אמריקאי שהגיע למרתון הכנרת ומשום ש-42.195 ק"מ לא עשו עליו רושם, הוא הוסיף שחייה ורכיבה לפני הזינוק לריצה. אותו יהודי אמריקאי היה טריאתלט.

בראיון שערך אליאב בשנת 2013 כאן באתר שוונג, סיפר ליאיר בן עמי כששאל אותו על חסימת כבישים באותו טריאתלון ראשון, בו השתתפו 96 ספורטאים: "המשטרה אפילו לא קיבלה הודעה על קיום התחרות. עשינו איזה תאום עם משמר הגבול, אבל לא מעבר". בישראל בקושי ידעו אז מה זה טריאתלון, אך אליאב לקח את היוזמה ולמעשה יצק את היסודות לענף כולו בישראל.

שנתיים לאחר מכן הוקם איגוד הטריאתלון, כאשר אורי אליאב קיבל את מספר הברזל 2 של האיגוד (את המספר 1 קיבל מי שהקים את האיגוד ושימש כמנכ"ל עוזי רן). אליאב המשיך והשתתף באירועי הטריאתלון עוד שנים רבות. בישראמן של שנת 2011 קיבל גביע הוקרה מיוחד כוותיק המשתתפים בתחרות וגם לאחר מכן המשיך להתחרות ממש עד השנים האחרונות, כאשר בגיל 85 השתתף יחד עם נכדו בטריאתלון הספרינט באילת.

טריאתלון חורשים ב-1989 | צילום: ארכיון

ישראל (איסי) לוינסון יו"ר איגוד הטריאתלון ספד לו: "אורי אליאב לא היה רק ספורטאי מחונן, הוא היה המצפן של הטריאתלון הישראלי. מספר הברזל 2 שלו לא היה רק מספר, אלא סמל לחלוציות ולמסירות אין קץ לספורט שכה אהב. אורי היה שם מההתחלה, מניח את היסודות לענף שהפך לגאווה ישראלית. הוא לימד אותנו שטריאתלון הוא לא רק ספורט, אלא דרך חיים. היום, כשאנו נפרדים ממנו, אנו מתחייבים להמשיך את מורשתו – לטפח את הדור הבא של טריאתלטים, לקדם את הענף, ולשמור על הרוח הייחודית שאורי הטביע בו. יהי זכרו ברוך".

המשפחה יושבת שבעה ברחוב הדקל 29 בתל מונד בימים ראשון עד חמישי, 22-26 בספטמבר, בין השעות 13-10 ו-20-16 (ביום ראשון מהשעה 16:00 בלבד).



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"אני מאמין שהגעתי לעולם הזה כדי לנרמל מוגבלות, לשנות את התפיסה לגבי מה שאפשר לעשות כקטוע רגל. היקום נתן לי את התסריט וכל מה שהייתי צריך לעשות זה לבצע", האתלט האמריקאי עזרא פרש, זכה בשתי מדליות זהב במשחקים הפראלימפיים


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג