הרשמה לאירועים

ספורטאי השבוע של שוונג

צלילי המוזיקה - לריצה

בעוד פחות מחודש יערך מרוץ "רצים בקצב ברוקס – מרוץ המוזיקה ראשון לציון" וזאת הזדמנות מצוינת לבדוק איך מוזיקה יכולה לסייע לריצה שלכם ומה הופך שיר לשיר ריצה מוצלח

מאת: מאיה גייר


טראנסים חופרים, טכנו כבד, היפ הופ קשקשני, פופ מיינסטרימי, רוק בועט ואפילו שלמה ארצי – שמעתי כבר על אנשים שרצים לצלילי כל מוזיקה בעולם (וכמי שעושה את זה לא אחת בליוויה של מקהלת גוספל, אני יכולה להעיד על כך ממקור ראשון). על הסגנון אולי אין הסכמה, אבל כשהגוף או המוח עייפים והמחשבה על ריצה נדמית קשה עד בלתי אפשרית, לא אחת כל מה שנחוץ הוא לחיצה על כפתור ה-Play ולפתע העניינים מתחילים לזוז וכל העסק נהפך למוצלח בהרבה.

ביום שישי, ה-3.5.2013, יערך מרוץ "רצים בקצב ברוקס – מרוץ המוזיקה ראשון לציון", מרוץ שמחבר את שתי ההנאות, ריצה ומוזיקה, והופך אותם לאירוע משמח אחד. את ההשראה למרוץ קיבלו המארגנים מסדרת מרוצי המוזיקה “Rock 'n' Roll Marathon Series”, המתקיימים בשנים האחרונות ברחבי אירופה וארצות הברית, וכפי שנעשה בהם גם בו ישולבו במות מופעים ומיצגי מוזיקה ססגוניים לאורך המסלול ובקו הסיום.


עלו על הרעיון של שילוב המוזיקה בריצה - מרוצי Rock N Roll Marathon

לא מעט מאמני ריצה אולי ינזפו בכם ויאמרו לכם להשאיר את האוזניות והאייפוד בבית, להתחבר לקצב הנשימה וטפיפות כפות הרגליים, לחוויית ריצה מלאה וטהורה יותר, אבל עבור חלק ניכר מאיתנו הרצים (החובבנים, יש לומר), המוזיקה היא חלק חשוב מן הריצה. היא מקלה על השעמום של המונוטוניות, ממריצה, עוזרת להתמיד ולפעמים גם להגביר קצב. איך לומר, לפעמים המוזיקה היא החלק הכי כייפי בפעילות שהכייפיות שלה מוטלת לעיתים בספק ומוגדרת פעמים רבות רק בדיעבד. עבור כל אותם רצים החיפוש אחרי שירי ריצה מנצחים שימלאו את הפלייליסט, שדורש התחדשות מתמדת, הוא משימה בוערת, שגם לא מעט אתרי אינטרנט נדרשים לטפל בה עם אינספור רשימות "שירי הריצה הטובים ביותר" (גם אנחנו). כך למשל ברשימה שפרסם בשנה שעברה המגזין האמריקאי "Men's Health" דורגו במקומות הראשונים Born to Run של ברוס ספרינגסטין, Lose Yourself של אמינם ו-Gonna Fly Now (נעימת הנושא המפורסמת של הסרט "רוקי") ב"רשימת 20 שירי הריצה הטובים בכל הזמנים".

אז איך מוזיקה יכולה לעזור לרצים והאם ישנה "מוזיקת ריצה"? "המוזיקה היא כלי שיכול לשמש מתאמנים ולסייע להם במגוון אופנים", אומרת פסיכולוגית הספורט מיכל יערון, " שלושת האלמנטים המרכזיים בעיני הם: הרגעה – לעזור להיכנס למצב שלו ומדיטטיבי יותר, לסייע לריכוז, דבר שיכול להתאים למשל למתיחות בסוף אימון, כשרוצים לעבור למצב של הרפיה. שנית, כמעוררת מוטיבציה ואם אנחנו רוצים להעלות דופק אז כדאי שהיא תהיה קצבית. שלישית, היא יכולה לשמש כמסיחת דעת, כך שלא נחשוב על המרחק שנותר לרוץ, לא נתרכז במיחושים ולא נשתעמם".

יערון אומרת שלא צריך לוותר על מוזיקה כליל ובאותה מידה מסבירה שלא כדאי להשתמש בה באופן תמידי. היא ממליצה לבחון מתי היא מסייעת ומתי היא עשויה להפריע. "מוזיקה מייצרת ניטור חיצוני, היא מפנה את תשומת הלב החוצה ולא פנימה. מהבחינה הזו לאימון איכות שדורש ריכוז מירבי, עדיף לוותר, אבל במצבים רבים אחרים, אין שום סיבה לא להיעזר בה", היא אומרת.

תוצאות מחקר שערך ד"ר קוסטס קרגאורגיס, פסיכולוג ספורט מאוניברסיטת ברונל שבלונדון, הראו כי שמיעת מוזיקה מסוימת לפני ובמהלך אימון יכולה לסייע לרצים חובבנים (שאינם בגדר ספורטאי עילית, אשר אינם זקוקים ל"חיזוק" המוזיקלי) להפחית תחושות של עייפות ואף לשפר את תוצאותיהם בעד 20 אחוזים. בהמשך ניסה לבחון קרגאורגיס מהי המוזיקה היעילה לריצה, באמצעות מחקר שבדק את הקשר בין קצב הלב והעדפה מוזיקלית. קרגאורגיס גילה כי שירים עם קצב גבוה, של מעל 120 פעימות בדקה (BPM), מייצרים ביצועי שיא באימונים עם אינטסיביות גבוהה (שבהם קצב פעימות הלב גבוה עד מקסימלי), בעוד שירים איטיים יותר פועלים טוב יותר בזמני ההפוגות. בריאיון למגזין Runner's World אמר קרגאורגיס: "מוזיקה יכולה לגרום לריצה להרגיש קלה יותר. מחקרים הראו שהיא יכולה להפחית את התפיסה של עד כמה אתה מתאמץ בריצה בכ-10 אחוזים. המוזיקה גם מחזקת אספקטים חיוביים של מצבי רוח כגון התרגשות ושמחה ומפחיתה אספקים שליליים כמו מתח, עייפות ובילבול ולפיכך היא יכולה לעזור כדי להביא רצים למוכנות מנטלית אופטימלית לפני פעילות." בנוסף, קרגאורגיס ציין ארבעה קטעים מוזיקליים שעל פי המחקר מתאימים ביותר לאימון בקצב גבוה: The Heat Is On של גלן פריי, Reach של להקת S Club 7, שירם של האחים בלוז Everybody Needs Someboy to Love ולמרבה הפליאה גם הפתיחה של "ווילהלם טל" מאת רוסיני. קשה אולי להאמין, אבל זה בדוק, מחקרית.


RockVille - ימריצו את הרצים בראשון לציון

"המוזיקה בהחלט משפיעה – היא עוזרת להניע, מכתיבה את קצב הריצה ומעצבת את התחושות. בעיניי עדיפים שירים עם קצב גבוה, שנותנים אדרנלין, שדוחפים ו"מריצים", אומר אלי לולאי, זמר ומוזיקאי (סולן להקת רוקפור לשעבר), המתאמן בימים אלה לתחרות האיירונמן הראשונה שלו. "כשהתחלתי לרוץ הייתי שומע הרבה מוזיקה, היום אני כבר לא שומע, גם כי אני פחות צריך וגם כי בתחרויות אסור. מה שכן, הריצה מאוד עוזרת לי לפתוח את הראש ומספקת לי המון רעיונות, כך שהרבה פעמים אני מסיים אימון בספרינט כדי להגיע הביתה ולהקליט, לפני שהרעין יברח", הוא מוסיף.

לולאי ממליץ לקחת לריצה מוזיקה קצבית, שנותנת "בוסט" אנרגטי: "Chemical Brothers, Prodigy, Balkan Beat Box ואפילו פורטיס-סחרוף. "שירים ספציפיים שאני מאוד אוהב לריצה הם The Pretender של ה-Foo Fighters, השיר No One Knows של ה-Queens of the Stone Age והשיר Seven Nation Army של ה-White Stripes מצוין לאינטרוואלים."

"אני אוהב לשמוע מוזיקה בזמן הריצה כי זה מסיט את תשומת הלב מהנשימה, מסדר לי את קצב הריצה ומרומם את הנפש", אומר יניב כתר (גונדה) ומסביר שיש לו תכנית מוזיקלית מסודרת ומחושבת לכל אימון ותחרות, "פלייליסט הריצה שלי מבוסס על מוזיקה שאני אוהב, שהיא מאוד מגוונת וכוללת גם סימפוניות, מדי פעם שירים שאני לא מכיר כי הריצה היא זמן נפלא להקדיש להתוודעות עם מוזיקה חדשה וגם כמה Power Songs מדי פעם, כדי להעלות את הקצב". גונדה ממליץ על קטע ה"חורף" ביצירת "4 העונות" של ויואלדי, "I Got Life" של נינה סימון, "אוזניים לטלפון" וה-Power Song האולטימטיבי – "Eye of the Tiger", אבל בביצוע התזמורת הסימפונית של לונדון.

"ברור שיותר כיף לרוץ עם מוזיקה, זו נותן דרייב לריצה ומשהו להתרכז בו כדי שלא ישעמם", אומר הדי ג'יי יותם יוגו שרץ להנאתו, "אני חושב שסטים של די ג'ייז זה פיתרון מאוד מוצלח לעניין הזה כי הם נותנים רצף ושומרים על מקצב מסוים". יוגו ממליץ לכם לקחת לריצה את הסטים "Tale of Us -Pulse Radio" ו-"Agoria - Fabric 57".

מה מצפה לכם בראשון לציון


מרצדס בנד - הגרנד פינאלה שתחכה על קו הסיום של מרוץ רצים בקצב ברוקס

משתתפי מרוץ רצים בקצב ברוקס יהנו מהרבה מאוד מוזיקה טובה במהלך המרוץ, כך שאין חשש שהם ישתעממו לאורך הדרך. לאורך המסלול יתקיימו הופעות חיות של מגוון הרכבים: להקת הקאברים RockVille תתן מופע של להיטי הרוק הגדולים מכל הזמנים, הצמד JA-PROject ינגן טרנס בסגנון אלקטרו-אתני, רני ואיילנד (מהתכנית The Voice) יספקו את הגוון האקוסטי בהופעת פולק-רוק-קאנטרי עם גיטרות ומפוחית ולהקת Fun Machine תנגן קאברים קופצניים מכל קצוות הקשת – ממייקל ג'קסון וביונסה ועד כוורת ושלמה ארצי. בנוסף יופיעו לאורך המסלול גם הרכבים מוזיקליים מבית הספר למוזיקה "רימון" ויהיו גם כמה עמדות די ג'יי.

הגרנד פינאלה, בקו הסיום על הבמה המרכזית, תהיה להקת מרצדס בנד, שתקפיץ בהופעה פאנקית את הרצים עם הכוח שעוד נותר בהם.

ההרשמה למרוץ פתוחה עד ה-24.4. פרטים נוספים על המרוץ תוכלו למצוא באתר שלו.

11.4.2013

מאיה גייר - עורכת תוכן בשוונג, עושה ספורט כדי לא להשתגע מכל מה שמעצבן במדינה הזאת. וגם כדי להיות רזה.









לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

  • 1.שמח לשמוע על ההפתעות שיחכו רץ צעיר (11/04/2013)
  • 2.למה הזנקה ב-7:40 למה (לת) (14/04/2013)

מבזקים

    • לאחר 42 שנה נשבר השיא ב-100 מ' ריצה לנשים
      אולגה לנסקי שברה היום (שבת) את שיאה המיתולוגי של אסתר רוט שחמורוב משנת 1972 ל-100 מ', שעמד על 11.45 שניות וקיזזה אותו ב-3 מאיות השנייה ל-11.42 שניות, במסגרת אליפות מכבי שהתקיימה באצטדיון הדר יוסף (19.4.14)
    • מרתון פאריס: קנינסה ביקלה הוא המנצח במרתון
      ביקלה הגיע במקום הראשון במרתון של עיר האורות. לביקלה זהו המרתון הראשון בחייו לאחר שהיה אלוף עולם ואלוף אולימפי ב-5,000 מ' ו-10,000 מ'. הוא קבע שיא מסלול בזמן של 2:05:02 ש'
    • מרתון לונדון: וילסון קיפסאנג עושה זאת שוב ושובר את שיא המסלול
      לאחר ששבר את שיא המסלול של מרתון ברלין ב-2013, קיפסאנג קורע את המסלול של לונדון ומנצח במקום הראשון בזמן של 2:04:27 ש'. בנשים עדנה קיפלגאט היא המנצחת בזמן של 2:20:19 ש' (ללא שיא מסלול) אבל עם ניצחון מרהיב על יריבתה פלורנס קיפלגאט שאצה לצידה לאורך כל הדרך (13.4.14) 
    • עכשיו זה רשמי: מייקל פלפס חוזר לשחייה תחרותית

      פלפס נרשם למבחן הראשון שלו שיתקיים בשבוע הבא בגרנד פרי ארנה במסה אריזונה. יריב ותיק של פלפס שנרשם לתחרות הוא ריאן לוכטי (16.4.14) 
        
-
 

אופנים

טיול החודש
אופני הרים
הפלוטון
בעולם
מתחילים
תחרויות בארץ
רכיבות
טור דה פראנס
גראנד טורים
רוכבים עם נביעות

טריאתלון

תחרויות בארץ
איש ברזל
טריאתלון בעולם
סיפורים פה
מועדונים

בלוגים
יאיר בן עמי
חגי אשלגי
מור שלזינגר



תוכניות אימון

כללי
ריצה עד 10 קמ
ריצה חצי מרתון
אימון למרתון
אימון טריאתלון
אופניים
שחייה

מיוחדים
ספורטאי השבוע
קבוצת השבוע
מתכון השבוע
שלחו לנו מתכון
מראות אימג' בנק

תזונה

דיאטה
שחיה ומים
הליכה
אולימפי
כושר וחדרי כושר
צרכנות
רפואת ספורט
לגוף ולנשמה

אירועים

משחה ביכורי ים
מרוץ המדרגות

ישראמן
משחה פורט2פורט
מרוץ ירח הר איתן
מירוץ נשים
Adidas מרתוניה
Run the Beach

 
אודות
צור קשר
שאלות ותשובות
פרסום אירועים
פרסום בשוונג
רשימת דיוור
אודות
עמוד הבית
המייל האדום
מפת האתר
תקנון ומדיניות ביטולים
פתרונות תקשורת


כלים
ShvoongTag
shvoong Travel
shvoongMap
ShvoongShop
EveryMatch
ביטוח אקטיבי בשוונג
שוונג תג
לוח אירועים
רשימות משתתפים
הרשמות
ביטול/שינוי הרשמות
רישום קבוצות
תמונות
תוצאות מרוצים
עידכוני RSS עידכוני RSS
שוונג בפייסבוק


שוונג - יוטיוב | shvoong - youtube


Bookmark and Share